Fyre med åpen eller lukket dør?

Tjukkaaa

Forumet er livet
vi har sånn ildsted/peis/whateveryoucallit og siden det er vår eneste varmekilde i stuen så er vi ganske opptatt av å få mest mulig varme så tidlig som mulig fra den. Vi har følt i det siste at den har gitt fra seg mer varme med åpne dører men alle steder på nett leser jeg omvendt....

Så innbiler vi oss det da bare? HVa gjør dere?

Det er lettere å tenne opp med åpen dør, og man forbrenner raskere når døren er åpen. Jeg pleier å ha døren åpen det første kvarteret eller så, og så lukker jeg døren for litt tregere forbrenning med mer utnyttelse av varmen (tror jeg, da[8D])

ja? hmmm vi har gjort det slik tidligere men vi har følt at i den grusomme kulden som har vært nå i det siste så har det rett og slett ikke vært nok... Så teit at ikke det finnes fyringsspesialister som man kan bare ringe og så kommer de på befaring og forteller man alt man gjør galt[8D]

fyre opp kan du gjøre med døren åpen. Ellers skal døren være lukket, samt ha liten åpning på trekken på ovnen. Da utnytter du veden best.
Og om dere har en gammel ovn, så svarer det seg å bytte til en nyere model, siden de gamle ofte slipper 2/4 av varmen opp i skorsteinen[;)]

ORIGINAL: ..christine..

fyre opp kan du gjøre med døren åpen. Ellers skal døren være lukket, samt ha liten åpning på trekken på ovnen. Da utnytter du veden best.
Og om dere har en gammel ovn, så svarer det seg å bytte til en nyere model, siden de gamle ofte slipper 2/4 av varmen opp i skorsteinen[;)]

Hva skal du med fyringsekspert når du har Christine???

ORIGINAL: Buble

ORIGINAL: ..christine..

Hva skal du med fyringsekspert når du har Christine???

HAHAH! Si det! Thanks honey!

(men hvordan vet jeg om det er gammel ovn? Den er jo støpt i veggen,,,, da er den nok like gammel som huset eller?)

Hvor ble det av varmepumpa deres??? [>:][>:][>:]

ORIGINAL: Vand

Tjaaah si det? De som skulle montere den 3. januar de hadde den plutselig ikke likevel og da var den ikke forventet fra leverandør før i februar engang. Da hadde de løyet meg oppi trynet når de påsto at PUMPEN hadde de - men MANNSKAP for å montere hadde de ikke før jul...

Så jeg ble sint - er jo tross alt tredje selskapet vi kontakter for denne pumpen - og så dret vi i den. Blir litt kjedelig å bruke over 20 tusen på en varmepumpe i tilfelle vi må selge i sommer liksom.. da har vi dratt nytte av den i 2-3 mnd[:D][:D][:D]

ORIGINAL: Tjukkaaa

ORIGINAL: Vand

Tjaaah si det? De som skulle montere den 3. januar de hadde den plutselig ikke likevel og da var den ikke forventet fra leverandør før i februar engang. Da hadde de løyet meg oppi trynet når de påsto at PUMPEN hadde de - men MANNSKAP for å montere hadde de ikke før jul...

Så jeg ble sint - er jo tross alt tredje selskapet vi kontakter for denne pumpen - og så dret vi i den. Blir litt kjedelig å bruke over 20 tusen på en varmepumpe i tilfelle vi må selge i sommer liksom.. da har vi dratt nytte av den i 2-3 mnd[:D][:D][:D]

Brannvesenet i kommunen kommer på befaring en gang i året(eller skjeldnere). Og de vet om ovnen er av typen gammel, som slipper ut alt for mye varme[:)] Ring dem, så sjekker dem skorsteinen, ovenen, brannslukningsapparatet, og røykvarselere i samme slengen. GRATIS[:'(]

Back
Topp