Fylle opp fryser før fødsel

ElisabethI

Elsker forumet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
Gjør dere det? Hva fyller dere opp i tilfelle?

Her har jeg cravings på ALT av bakst om dagen, og med svangerskapsdiabetes så må jeg pent holde meg unna, men tenker å fylle det opp i fryseren til etter fødsel i stedet.
Hittil på listen er
*Eplekaker
*Skoleboller
*Kanelknuter
*Vanlige boller
*Krydderkake

og noen middager:
*gryterett
*Pizza
*Lapskaus

Noen som har tips til hva som er greit å ha i fryseren etter fødsel? Husker fra i fjor at jeg ikke orket tanken på middag i starten og da er det greit å ha noe som bare er å tine og varme :)
Kakene er greit å ha til besøk, men også når jeg er fysen på kveldene og jeg og mannen vil kose oss litt ekstra ;)
 
Jeg har lagd og fryst ned;

Vanlige boller
Boller med en stor sjokoladebit i midten
Ost- og skinkehorn
Sjokoladekake (lagde langpanne som jeg delte i 4)
Vaniljemuffins med sjokoladebiter

Funderer på å lage pizzaboller og kanelsnurrer i morgen/overimorgen.
Hvis jeg rekker det da, har termin på søndag så ting kan skje når som helst nå ;)

Problemet mitt er at mannen driver å tar ting fra fryseren allerede, så må jo snart lage mer av det jeg allerede har lagd :p
 
Her har jeg foreløpig ikke kommet lenger enn til den berømte eplekaka :p , men har også planer om å lage og fryse ned følgende:

- Eplemoshorn
- Sjokolademuffins
- Ost- og skinkehorn
- Lasagne
- Diverse gryteretter
- Pizza/Pizzasnurrer
- Supper
- Pølselapskaus

:)
 
Er dette vanlig? Tenker at jeg bare overlater det til mannen i en periode :p
 
Er dette vanlig? Tenker at jeg bare overlater det til mannen i en periode :p
Varierer veldig.. sist gadd eg ikkje, men har litt lyst denne gangen.. meir travelt med to i hus enn kun en baby, så tenker det blir kjekt å fylle opp :)
Og mannen baker aldri, så det er uaktuelt her i huset.
 
Varierer veldig.. sist gadd eg ikkje, men har litt lyst denne gangen.. meir travelt med to i hus enn kun en baby, så tenker det blir kjekt å fylle opp :)
Og mannen baker aldri, så det er uaktuelt her i huset.

Skjønner det for dere som er litt flere. :) Vi venter vår første, og samboer er vel så flink til å bake og lage mat som jeg er.
 
Her har jeg foreløpig ikke kommet lenger enn til den berømte eplekaka :p , men har også planer om å lage og fryse ned følgende:

- Eplemoshorn
- Sjokolademuffins
- Ost- og skinkehorn
- Lasagne
- Diverse gryteretter
- Pizza/Pizzasnurrer
- Supper
- Pølselapskaus

:)
oohh..lasagne var jo kjempelurt! :D Det må også fryses ned her i hus :) God å ha litt gode kjappe middager lett tilgjengelig :)
 
Jeg har ikke fryst ned noe, gjorde ikke det med de to første barna heller. Her er det jeg som baker/ lager mat. Men jeg synes det er deilig å ha ting å styre med i permisjonen min:) og familien pleier å ta med seg mat og kaker selv når de kommer på besøk i barselperioden:)
 
oohh..lasagne var jo kjempelurt! :D Det må også fryses ned her i hus :) God å ha litt gode kjappe middager lett tilgjengelig :)
Ja, lasagne er genialt å fryse ned, og så smaker det jo så godt :D Regner med at de første ukene blir rimelig hektiske, så deilig å bare kunne plukke mat ut av fryseren når en blir sulten :p
 
Er dette vanlig? Tenker at jeg bare overlater det til mannen i en periode :p
Mannen her i huset er absolutt ikke en kløpper på kjøkkenet, så om jeg ikke vil ha ferdigpizza eller pølser i brød så er det opp til meg :p Sist gang hadde jeg ikke noe i fryseren på forhånd.. Matlysten og lysten til å lage noe som helst forsvant helt og da angret jeg på at jeg ikke hadde noe kjapt å ta opp. Denne gangen har vi ei på ett år og 5 mnd i tillegg, så jo enklere, jo bedre :)
 
Jeg har lagd og fryst ned;

Vanlige boller
Boller med en stor sjokoladebit i midten
Ost- og skinkehorn
Sjokoladekake (lagde langpanne som jeg delte i 4)
Vaniljemuffins med sjokoladebiter

Funderer på å lage pizzaboller og kanelsnurrer i morgen/overimorgen.
Hvis jeg rekker det da, har termin på søndag så ting kan skje når som helst nå ;)

Problemet mitt er at mannen driver å tar ting fra fryseren allerede, så må jo snart lage mer av det jeg allerede har lagd :p
haha! Det kan fort bli et problem :p HEr er det enda 5 uker til termin, så jeg har heldigvis litt tid på meg, men er så innmari utmattet om dagene, at det er ikke alltid jeg har ork :(

Om noe skulle skje før du får laget pizzaboller og kanelsnurrer er du hvertfall litt i forkant allerede da! Det blir ei spennende helg :)
 
Ja, lasagne er genialt å fryse ned, og så smaker det jo så godt :D Regner med at de første ukene blir rimelig hektiske, så deilig å bare kunne plukke mat ut av fryseren når en blir sulten :p
enig :)
 
Jeg har ikke fryst ned noe, gjorde ikke det med de to første barna heller. Her er det jeg som baker/ lager mat. Men jeg synes det er deilig å ha ting å styre med i permisjonen min:) og familien pleier å ta med seg mat og kaker selv når de kommer på besøk i barselperioden:)
her er boller og kake egentlig vel så mye for å dempe min egen craving de kveldene den er på sitt værste :) Jeg må jo holde meg unna alt sånnt nå pga svangerskapsdiabetesen, så jeg gleeeder meg til å sette tenna i en skolebolle igjen :p

Her fikk vi kolikk og heftig brystbetennelse sist, så jeg savnet å bare kunne plukke ut av fryseren enkelte dager sist, så denne gangen tenkte jeg å være litt mer forberedt :)
 
Da har det gått tre uker og alt jeg har klart å få til er to middager med lasagne!:p jaja, kan jo bli to uker til, kanskje jeg får bakt noe da!?
 
Jeg liket godt å bake gjærbakst og har til nå laget boller, kanelsnurrer, kringle og snurrigser med sjokolade. Har også litt brownies-rester i frysen.
Planlegger litt flere skillingsboller og boller, samt noen eltefrie brød og litt div rundstykker.
:)
 
For meg har det vært viktigst å fylle opp med ting som den kresne storebroren kan ha i barnehagen. Typ horn med ost og skinke, bananpannekaker osv. Barselbesøk kan mannen handle inn frukt og sjokkis til, og enkle middager skal vi nok klare å få laget på daglig basis. :)
 
For meg har det vært viktigst å fylle opp med ting som den kresne storebroren kan ha i barnehagen. Typ horn med ost og skinke, bananpannekaker osv. Barselbesøk kan mannen handle inn frukt og sjokkis til, og enkle middager skal vi nok klare å få laget på daglig basis. :)
Her får mini all mat i barnehagen, så det slepper jeg heldigvis å tenke på. Men hun er skikkelig vanskelig på middagsfronten, derfor bør vi ha enkle middager som faller i smak klare til de dagene tiden ikke strekker til når andre faktorer spiller inn ;)
 
Back
Topp