Fylle frysen med hjemmelaget før barseltiden?

Vimsen88

Glad i forumet
MayDay2021
Sensommerskattene 2023
9 dager igjen til termin, og jeg føler tiden løper fra meg plutselig :hilarious: For midt oppi alle andre prosjekter jeg startet på toppen av min hyperoptimistiske "jada, rekker jo det!" - periode, har jeg fått for meg at å fylle frysen med enkle, sunne middagsmåltider/småretter til etter fødselen, og kanskje litt småbakst når vi er klar for besøk, det må jeg jo selvfølgelig gjøre. Og aller helst igår, naturligvis :happy6

Så da kommer vi til det store spørsmålet: Er det noen som har tips til hva som er enkelt, sunt, gjerne med flere bruksområder, som kan lages ferdig og fryses klart til å bare tine eller varme?

Fra før har jeg laget noen fylte horn med soltørket tomat og fetaost, og horn med spinat, pesto og ost. Men kunne gjerne sett for meg noe mer som kan lages som middagsretter for eksempel :)
 
Jeg fylte frysen med mat før barsel som var lett å lage/måtte bare varmes/stekes. Men jeg var ikke så nøyen på om det var særlig sunt, bare det var hjemmelagd.

det jeg fylte frysen med var:
Pølsegrateng
Sheperdspie
Lasagne
Ferdige kjøttkaker
Horn
Ferdig stekt og oppkuttet pizza
Potetmos med makaroni, kjøttdeig osv (vi kaller det sopihop da man tar det man har i skapet å klæsjer oppi)
Rundstykker, både fine og grove
Hjemmelagd brød
Vårruller
Karbonader


til bakst hadde jeg:
Gulrotkake
Sjokoladekake
Sjokolademuffins
Oreomuffins
Funkygine amerikanske cookies
Bananbrød
Kanelsnurrer
Hveteboller
Sarah bernard


Alt jeg lagde holder seg godt i frysen.
Alle middagsrettene lagde jeg å fryste før de var blitt stekt, så ble ganske fersk smak på de når de fikk tine seg i kjøleskap.
Andre retter som er fint å fryse er fiskegrateng, lapskaus, fløtepoteter (allerede stekt), supper osv.

Hadde også mange middager liggende som ikke var helt ferdig men som tok kort tid å ordne (trengte bare å koke poteter og grønnsaker å lage en saus).
suppeposer/sauseposee var også greit å ha.

anbefaller deg å lage alt i engans aluminiumsformer, det var gull å bare kunne hive formen å slippe å tenke på oppvask
 
Sniker

Jeg savnet dette med min (fødte lenge før tiden). Planen var grove horn med ost, lasagne (lager med masse grønnsaker), vårruller, tomatsuppe, kjøttsuppe, mini-pizza (bruker grov deig).

Frys i porsjoner, ha ting lett tilgjengelig. Småbakst som horn og annet du kan bare tine + spise med en hånd er supert. Jeg ville også, som nevnt over, kjøpt engangs aluminiumsformer, spesielt om du skal ha lasagne. Suppe lagret jeg enten i plastbokser eller zip-lock poser :)
 
Jeg fylte frysen med mat før barsel som var lett å lage/måtte bare varmes/stekes. Men jeg var ikke så nøyen på om det var særlig sunt, bare det var hjemmelagd.

det jeg fylte frysen med var:
Pølsegrateng
Sheperdspie
Lasagne
Ferdige kjøttkaker
Horn
Ferdig stekt og oppkuttet pizza
Potetmos med makaroni, kjøttdeig osv (vi kaller det sopihop da man tar det man har i skapet å klæsjer oppi)
Rundstykker, både fine og grove
Hjemmelagd brød
Vårruller
Karbonader


til bakst hadde jeg:
Gulrotkake
Sjokoladekake
Sjokolademuffins
Oreomuffins
Funkygine amerikanske cookies
Bananbrød
Kanelsnurrer
Hveteboller
Sarah bernard


Alt jeg lagde holder seg godt i frysen.
Alle middagsrettene lagde jeg å fryste før de var blitt stekt, så ble ganske fersk smak på de når de fikk tine seg i kjøleskap.
Andre retter som er fint å fryse er fiskegrateng, lapskaus, fløtepoteter (allerede stekt), supper osv.

Hadde også mange middager liggende som ikke var helt ferdig men som tok kort tid å ordne (trengte bare å koke poteter og grønnsaker å lage en saus).
suppeposer/sauseposee var også greit å ha.

anbefaller deg å lage alt i engans aluminiumsformer, det var gull å bare kunne hive formen å slippe å tenke på oppvask

Tusen takk for supre forslag! :hello2 Her føres definitivt mange av disse inn på lista :notworthy
 
Sniker

Jeg savnet dette med min (fødte lenge før tiden). Planen var grove horn med ost, lasagne (lager med masse grønnsaker), vårruller, tomatsuppe, kjøttsuppe, mini-pizza (bruker grov deig).

Frys i porsjoner, ha ting lett tilgjengelig. Småbakst som horn og annet du kan bare tine + spise med en hånd er supert. Jeg ville også, som nevnt over, kjøpt engangs aluminiumsformer, spesielt om du skal ha lasagne. Suppe lagret jeg enten i plastbokser eller zip-lock poser :)

Takk for supre tips! Hvilke typer suppe synes du er best å fryse? Har ikke noe erfaring med å fryse suppe enda :smiley-ashamed008
 
Takk for supre tips! Hvilke typer suppe synes du er best å fryse? Har ikke noe erfaring med å fryse suppe enda :smiley-ashamed008

Bare fryst tomatsuppe og kjøttsuppe foreløpig. Tomatsuppen blir litt kornete, men det går fint :) Blomkål er nok enkelt. Men du bør holde mitt igjen på fløte/melk og heller spe på når du skal spise.
 
Bare fryst tomatsuppe og kjøttsuppe foreløpig. Tomatsuppen blir litt kornete, men det går fint :) Blomkål er nok enkelt. Men du bør holde mitt igjen på fløte/melk og heller spe på når du skal spise.

Det hørtes lurt ut ja - fantastisk! Da blir det supper i frysen også:):)
 
Back
Topp