FY mat i svangerskapet

Familielykke

Betatt av forumet
Hei :happy:

Lurer litt på hvordan andre forholder seg til disse såkalte fy sakene i svangerskapet.

I hovedsak tenker jeg på koffein, kjøtt, alkoholfritt øl/drikke, sjokolade (sukker) etc.

Jeg var så utrolig svangerskapskvalm fra uke 7-15 ca og drakk utelukkende vann og juice i denne perioden. Rundt uke 20 fikk jeg dilla på Cola zero, jeg drikker 1-2 0,33l bokser daglig da jeg syntes det er så godt med noe annet enn vann. I helgene, spesielt når det har vært sol så har jeg kjøpt alkoholfri øl merket 0.0% (ikke noe som et merket 0,5%). Jeg drikker ikke kaffe eller te da jeg har avsmak for dette nå som jeg er gravid.

Holder meg helt unna spekemat, rått kjøtt etc, men kokt skinke er jo godt på toast, i salat og til pasta. Er forsiktig med melkeprodukter og ber mannen smake dersom jeg er usikker på tilstanden.

Holder meg unna jord, litt kjedelig nå som våren kommer.

Av jordmor har jeg fått beskjed om å leve tilnærmet normalt, men selvfølgelig ikke tobakk, alkohol eller speket/rått kjøtt. Meeeen som førstegangs gravid er det jo mye som florerer på nett om alt man ikke skal spise eller drikke. Man blir jo litt nervøs og usikker.

jeg kjenner at lille i magen koser seg mest når jeg koser meg, og prøver heller å satse på å være glad så lille og jeg deler gode hormoner fremfor stress og usikkerhet! Jeg kan fort bli redd om jeg spiser eller drikker noe og ikke kjenner lille så godt etterpå. Nå er magen blitt større, men kjenner at lille får mindre plass og at spark etterhvert byttes ut med dytt og dunking. Til tider stikker det ut en rumpe eller et hode fra magen :cool:

Hva er deres tanker rundt mat/drikke og det generelle som florerer på nett om dette? :coffee2

Hei!

Etter å ha gjort «alt riktig» i to svangerskap som endte i ma, samtaler med lege, jordmor og gynekolog så har jeg levd litt sånn, alt med måte. Men selvfølgelig holdt meg unna det man absolutt ikke skal spise/drikke.

Alkohol drikker jeg ikke til vanlig, ikke liker jeg rått kjøtt eller muggoster, salami spiser jeg masse av siden jeg gjerne bruker det på toast/ostesmørbrød som da varmebehandles, men holder meg ellers unna spekemat. Lakris skal man være forsiktig med, men jeg unner meg litt nå og da. Pepsi Max var det som bekymret meg mest men det har jeg totalt avsmak for, blir uggen bare av å se ei flaske.

Kokt skinke er det vel ingen fare med? Man må bare passe på at det er innenfor god margin på utløpsdato og at den oppbevares riktig? Aldri hørt man ikke kan spise det i hvert fall. Lett å lese seg litt blind på nettet, det er så mange ulike artikler og sider, forskjellig info her og der.. Jeg for min del liker helsenorge fordi det er en sikker informasjonskilde, og de har en fin oversikt jeg anbefaler deg å lese om du ikke allerede har gjort det:) https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/

Jeg forholder meg også til rådene på Helsenorge :) Holder meg helt unna alkohol, spekemat og visse myke oster. Dette er imidlertid andre graviditet så jeg er litt mer avslappet generelt, unner meg litt lakris innimellom blant annet. Cola drikker jeg når jeg føler for det, som sikkert er litt mer enn anbefalt (men det er mye mindre koffein i cola vs. kaffe feks). Liker ikke kaffe så det drikker jeg uansett ikke ;)

Jeg er mye roligere dette svangerskapet(nr. 3). Spiser ikke en rekke oster eller spekemat og rått kjøtt, men jeg drikker brus, te, spiser godteri. Spiser også skinke, visste ikke det var på fylista også. Jeg er derimot forsiktig med holdbarhetsdato. Spiser det helst når pakkene er ferskest mulig. I skrivende stund drikker jeg litt energidrikk, men tar ikke en hel boks alene. Jeg har også kuttet ut medisinene mine.

Ikke så mye med mat å gjøre, men jeg rører ikke kattedoen, og unngår jord i hagen. Gjør litt hagearbeid, men mest fjerning av ugress og gjødsling etc. Rører ikke direkte i jorda. Jeg har ikke antistoffer mot toxoplasmose, så må være veldig forsiktig der.

Jeg er egentlig langt mindre sunn dette svangerskapet enn de to forje, men det er akkurat som om jeg har roet meg, og tenker på hvor mye mange gravide her i verden gjennomgår, og at det likevel går bra. Jeg slet også med kraftig kvalme de første 14-15 ukene, og lærte fort at jeg måtte blåse i hva jeg spiste, bare jeg spiste.

Med tanke på fy mat så er skinke kanskje ikke helt nei mat, men det er dette med åpen pakke og hvor lenge kan den ligge i kjøleskapet :eek: Hørt at annen ok mat kan bli kontaminert om fy mat ligger med åpen forpakning etc. Ja for en mat kabal :wacky:

Takk for informative svar :happy:

Mitt fjerde svangerskap og er litt for avslappet kanskje :hilarious:

Drikker ikke kaffe. Men begynt med 2 kommer te for dagen. Hadde lenge avsmak på det. Ellers blir det endel usunn mat innimellom, iallefall i helgene. Har tilogmed med smakt på "nei" mat. Men ikke noe som er vane :happy:
Alkohol og nikotin er nei nei for meg.
Ellers prøver jeg å kose meg og bare holde ut til Juli :hilarious:

Med tanke på fy mat så er skinke kanskje ikke helt nei mat, men det er dette med åpen pakke og hvor lenge kan den ligge i kjøleskapet :eek: Hørt at annen ok mat kan bli kontaminert om fy mat ligger med åpen forpakning etc. Ja for en mat kabal :wacky:

Takk for informative svar :happy:

Når jeg handler mat så kjøper jeg alltid kjøttpålegg (skinke, kalkun osv) med god holdbarhetsdato. Pakker det inn i bokser i kjøleskapet så fort jeg åpner de, og gir meg selv en uke å spise det opp på. Da vet jeg i hvert fall at det holder seg ferskt og er så trygt å spise som det kan være:happy:

Ganske avslappet til det dette svangerskapet, følger det som står på Helse-Norge. Holder meg unna salami og spekemat, myke oster, kjøtt som ikke er gjennomstekt. Drikker kaffe og cola Zero med måte. Dvs max 2-3 enheter per dag. Noen dager blir det ingen koffein. Spiser sushi fra en bra restaurant i nærheten, som jeg vet bruker bra råvarer. Unngår feks tunfisk.

Bruker luktesansen og styrer unna hvis jeg er i tvil om noe er innenfor mtp holdbarhet.

Jeg styrte unna alt mulig mat før jeg ble gravid, for å liksom øke sjansen å bli gravid, og for å redusere risiko for SA. Utenom diverse mat droppet jeg også parfyme, neglelakk, osv. Ingenting hjalp, selvfølgelig, så etterhvert gav jeg helt blanke i å la akkurat det styre livet mitt, og det har jeg fortsatt med. Drikker kaffe, men moderer meg. Litt lakris hvis jeg har lyst på, osv. Forholder meg til anbefalingene.

Har aldri vært gira på brus og cola, men fikk plutselig lyst på cola, og kjøpte en cola zero som jeg drakk til lunsj på jobb her en dag, følte det ble lagt merke til at den den gravide drakk cola, kanskje jeg bare innbilte meg det :rolleyes:

Last edited:
Jeg har kun holdt meg unna alkohol. Drikker kaffe og spiser godteri. Mer enn før:signs004 men føler jeg må jo kose meg med noe…
I starten spiste jeg litt myke oster og pølser, men har kuttet det helt ut nå.

Jeg var litt mer stresset i starten, men har hovedsakelig holdt meg til rådene på HelseNorge. Koser meg med det jeg har lyst på, men prøver å tenke «alt med måte».

Holdt meg helt unna koffein i starten, men nå koser jeg meg med en kopp kaffe eller te når jeg har lyst. Sjokoladeinntaket har økt under svangerskapet, og jeg ble litt overrasket av å lære at det er koffein i sjokolade o_O

Drakk koffeinfri Cola Zero i starten, men har nå gått over til Solo super når jeg får lyst på brus. Med unntak av sjokolade og smågodt, så har jeg fått avsmak på potetgull og brus med sukker.

Jeg har vært heldig og har nesten ikke vært plaget av kvalme. Men et annet problem er at jeg nå ikke eier magemål, så her er det om å gjøre og begrense inntaket :shy:

Aldri hørt at kjøtt og sjokolade er fy-mat for gravide.

Holder meg unna spesifikke ting som kan være eller er farlige for fosteret, gjennomsteker kjøtt, og begrenser inntak av koffein til under anbefalt mengde (var uansett under fra før).

Ellers er det alt med måte :)

Back
Topp