Fy Fy mat ?!

Hanes88

Betatt av forumet
Tenkte bare å høre litt med dere, hva dere absolutt ikke spiser...
Når jeg gikk med Linneah for tre år siden, så var det rakfisk, og blodige kjøttprodukter og spekemat som var fy fy.. men virker som det er mere nå..  Som salami for eksempel, er det også fyfy??  Levde på det når jeg gikk med Linneah... bare lurer på om folk er litt "hysteriske" eller om det virkelig er MYE man ikke skal spise ? :)

Holder vel meg unna det som er anbefalt av mattilsynet :) Var kanskje litt mer hystreisk med førstemann, mens nå er jeg litt mer avslappa...dog jeg spiser ikke salami, spekemat, brie etc..det står på folkhelseinstituttets sider! Det meste er nok sikkert safe, og man er vel maks uheldig om barnet eller du blir syk, men ser ikke vitsen med å ta risken! Skal gomle spekeskinke når nurket er født jeg :)

Spiser ikke det som står på "Nei-lista" til matportalen. Dvs. Spekemat, salami, trønderfår, rakfisk, blodig biff, mat som ikke er gjennomkokt eller stek. Tror nok sjansene er ganske små for at det skal skje noe, men ser ikke vitsen med å ta risken. Spiser heller ikke røyket laks (det står at man kan spise den dersom den er ferskest mulig). Mulig jeg er litt småhysterisk, men skal ta det igjen i sommer :) Da skal jeg spise for alle de månedene jeg ikke fikk spist dette:)

Oki :) da er det forsåvidt salamien jeg ikke har fått med meg :P  liker å være på den sikre siden jeg også :) Men en skive med fersk røket laks unnet jeg meg faktisk i julen :) men etter fødselen blir det mye laks og spekemat ja :) Men hva med svartpølse?? hehe

Holder meg til det matportalen sier, så godt jeg får det til. Verste er å holde seg unna brie og slikt.

Er svartpølsen varmebehandlet? Hvis ikke, så anbefales det ikke. Men du kan ha salami, spekeskinke osv på pizza f.eks, det er helt ok for da blir kjøttet varmebehandlet (bakteriene dør når de når 70c tror jeg).

miril skrev:
Oki :) da er det forsåvidt salamien jeg ikke har fått med meg :P  liker å være på den sikre siden jeg også :) Men en skive med fersk røket laks unnet jeg meg faktisk i julen :) men etter fødselen blir det mye laks og spekemat ja :) Men hva med svartpølse?? hehe

Ang røket laks, det står at man må være forsiktig med det ift listeria, men det er ikke frarådet å spise det så lenge det er godt innenfor holdbarhetsdatoen. Kan faktisk spise sushi når man er gravid og!

Men, hvor står det man ikke kan spise salami??

Virker som om det er mye mer som ikke er lov nå enn da jeg gikk gravid i 2009 :p

Jeg spiser ikke blodig mat(ikke ellers heller), spekemat(+salami), myke oster osv (har spist fetaost, men det er visst ikke lov det heller..........).

Jeg spiser det jeg føler for, og det at man ikke kan spise brie er ikke det som står på sidene til mattilynet,så det kan su spise så mye du vil av så lenge osten er pasturisert. Og det er de aller fleste briene i norge,men camenbert osten er ikke det! (jobbet noen år i oste,og kjøtt disk!)
Salami er det heller aldri funnet listeria bakterie i i norge,men deri mor wienerpølser er det funnet listeria i og morr pølser fra Gilde. 
Rakfisk er råtten fisk å er ikke noe som gravide eller syke mennesker skal spise.. 

Spis det du vil bare med måte,er værre å drikke cola hver dag å å spise sjokolade hver dag en å spise brødskive med salami ;) 

Back
Topp