Fy for en dag. Gallesteinsanfall.

Krølla82

Forumet er livet
Nå har jeg hatt et anfall igjen, med det de tror er gallesteinsanfall. Vært på legevakta med dette 2 ganger før og nå går jeg og venter på time hos fastlegen.Skal dit den 2.juni. Det er uansett han som må sende meg videre til undersøkelser på sykehuset.

Hadde en tråd om dette sist jeg var dårlig og da var det flere her inne som hadde hatt gallestein. Så jeg lurer på noe. Kasta dere opp når dere hadde anfallene? Jeg orker jo nesten ikke spise de dagene jeg har dette,men jeg må jo få i meg noe. Og det ender meg at alt kommer opp igjen. De trodde også det kunne være en spiserørssykdom,men jeg har jo ikke halsbrann eller sureoppstøt. Bare helt fryktelige smerter som jeg vokner med på natta. Sitter på høyreside på magen oppunder ribbeinet og det sprenger og presser så jeg tror hele meg skal revne.Er like ille som rier om ikke verre fordi disse smertene fører jo ikke noe bra med seg.[&:] 

I dag vokna jeg ca 05.45 og det var da litt vondt kl 6 var smertene uholdbare, jeg sto opp og fikk i med 2 smertestillende. La meg igjen,men det gjør vondere å ligge enn å sitte/stå. Jeg tenkte at hærregud denne gangen er det jo mye verre enn sist og føler jeg meg ikke de spor bedre innen kl 7 så ringer jeg 113. Jeg satt i senga og hang, tilslutt ble jeg så utmatta av smertene at jeg la meg ned og om jeg besvimte eller sovna er jeg ikke sikker på.Alt gikk rundt en stund. Vokna igjen ca kl 8 og da var smertene moderate og slik har de holdt seg i hele dag.Er fortsatt vondt og jeg kan ikke spise noe, da bare spyr jeg.Får jeg noe i magen utenom vann så kommer smertene igjen enda verre. Jeg har tatt 6 smertestillende i dag og nå kan jeg ikke ta fler. Ikke hjelper de skikkelig eller. Hos legen den 2.juni skal jeg kreve å få paralginforte for de er jo sterke som f og de må jo ta knekken på smertene. Det som er så rart er at jeg får disse anfallene med 1-2 mnders mellomrom. Og jeg aner ikke hva som trigger de. Jeg spiser jo ikke feit mat i det hele tatt lenger.

Dere som har hatt gallestein.Hva trigga anfallene dine?

Oisann...ble veldig langt dette innlegget. takk for at du leste.Håper noen kan svare meg.[:)]

dytt

For alt det jeg vet, kan det også høres ut som om det er noe med tarmen/e dine...
Aner ikke. Men du burde da komme deg til legen før 2. juni når du har slike smerter!

Lykke til. Håper det er noe som er lett å fikse....[:)]

Høres ut som det jeg har hatt i det siste.
Trodde først det var luft, men var altfor vondt til å kunne være det og så er det som du sier på høyre sisde oppunder ribbebenet. Er helt syyke smerter. Jeg klarte ikke puste nesten. Og når jeg trykket der gjør det dritvondt.
Jeg har ikke gjort noe med det enda, men må vel komme meg til legen,
Pleier de ikke operere gallestein da?
Jeg sliter også med magesyre og trodde det var derfor, kastet opp og slik..

Jeg fikk vondere når jeg spiste og vist jeg drikker brus eller spiser sterk mat.
Nå har jeg ikke hatt anfall på noen dager, men jeg kjenner det gjør vondt vist jeg trykker der.

ALT trigget mine anfall.. Dessverre!!
Men i og med at det oppstod mens jeg var gravid fikk jeg super oppfølging og morfin hver eneste gang jeg fikk anfall!

De første store anfallene jeg hadde så fikk jeg "omgangsyke" i et døgn etterpå.. Kroppen kvittet seg med ALT!
Det er veldig vanlig med både kvalme og oppkast!

jeg synes gallesteinsanfall er mye verre enn rier. holder meg langt unna fet mat å spesielt svinekjøtt. men de fleste gangene trenger jeg ikke å spise noe spesielt før jeg får anfall.

Ja, jeg spydde som en gris da jeg fikk anfall.. Gikk på medisiner mot magesår en god stund før jeg fikk komme inn på UL og de fant ut at det var gallestein jeg hadde.

I begynnelsen fikk jeg anfall om jeg spiste for mye feir mat eller for fort en gang i halvåret.. Men så fikk jeg hyppigere anfall og da var det enkeltting som jeg ikke tålte. Pizza var en av de, fikk anfall uansett hvor lite eller sent jeg spiste og ting med løk i. Epler, druer, vin og røykt kjøtt skal visstnok være det som trigger anfall for mange.. Mot slutten rett før jeg ble hasteoperert kunne jeg ikke spise yogurt en gang før jeg fikk anfall. Grøss og gru!

Mange ganger god bedring! I og med at du spyr hadde jeg fiksa meg noe Voltaren sup, det funker ok mot "moderate" anfall.

Høres ut som sånn vondt jeg hadde det når jeg sleit med annfall! For meg funka det ikke i det hele tatt med vanlig smertestillende, jeg måtte ha voltaren, helst stikkpiller. Jeg kastet ikke opp, men vet at det er vanlig å gjøre det når man har annfall. Få de til å ta en prøve på legevakta, det skal slå ut på noe verdi greier om det har noe sammenheng med gallen.

Ring legevakta så får du voltaren!

Gallesteinsanfall er mye verre enn rier syns nå jeg...
Jeg hadde gallesteinsanfall opptil 2-3 ganger i uka på det verste! Kvitta hva jeg spiste eller ikke,anfallen kom likevel..
Kom heldigvis inn til legen ganske fort,og fikk konstatert gallesteiner! (første legen trodde dette dreide seg om var etterier..[:-],var bare 4-5uker etter jeg fikk minstemann)
Da gikk det ikke mange ukene før jeg ble innkalt til sykehuset til operasjon..måtte vente noen ekstra uker pga jula,men endelig ble jeg operert!! De fant over 100 steiner hos meg,så kirurgen forstod godt att jeg hadde hatt forferdelig smerter!!

Jeg spydde også da jeg hadde anfallene,fikk voltaren av legen(stikkpiller)..men de hjalp ikke en døyt på meg...kanskje de tok de verste toppene på smertene?!

Håper du får operasjon snart,så du slipper flere anfall!!

ORIGINAL: **Krusedull**

Ja, jeg spydde som en gris da jeg fikk anfall.. Gikk på medisiner mot magesår en god stund før jeg fikk komme inn på UL og de fant ut at det var gallestein jeg hadde.

I begynnelsen fikk jeg anfall om jeg spiste for mye feir mat eller for fort en gang i halvåret.. Men så fikk jeg hyppigere anfall og da var det enkeltting som jeg ikke tålte. Pizza var en av de, fikk anfall uansett hvor lite eller sent jeg spiste og ting med løk i. Epler, druer, vin og røykt kjøtt skal visstnok være det som trigger anfall for mange.. Mot slutten rett før jeg ble hasteoperert kunne jeg ikke spise yogurt en gang før jeg fikk anfall. Grøss og gru!

Mange ganger god bedring! I og med at du spyr hadde jeg fiksa meg noe Voltaren sup, det funker ok mot "moderate" anfall.

Det jeg har tatt er voltarol, de funker litt, paracet funker overhode ikke. Godt jeg skal til legen snart ja.Jeg orker ikke dette mange ganger til.Hele dager blir jo ødelagte.[:'(]

Hos meg var det ikke noe spes som trigga anfalla, di bare kom oftere å oftere, å ja jeg kasta opp.. På slutten var det så ille at smertestillende ikke hjalp, smertene ble bare værre.. Jeg tok 2 500gram paracet sammen me 2 600grams ibux, annenhver time, døgnet igjennom.. Kom meg på legevakta, å fikk Voltaren i stikkpille form. Legen sa at å ta smertestillende oralt, kan irritere galla enda mer..

Voltaren var noe av det beste jeg kunne få, tok jo smerten på bare noen minutter [:)] Godt du snart ska få sjekket det ut.

Første gangen jeg hadde anfall så trodde jeg virkelig at jeg skulle dø, satt på do med ei bøtte i fanget for jeg hadde virkelig ingen kontroll. Det som legen sa til meg var at det som kjennetegner gallesteinsanfall er at det som kommer ut er syregult, med smerter fra helvete.. Det som trigger meg er fet mat, salt mat og alkohol, trenger ikke å være kombinasjon. Det som er skummelt er hvis en stein setter seg fast i gallegangene for da trenger man ofte operasjon. Smertene er uutholdelige og det eneste som hjelper er Voltaren stikkpiller(når man ikke sitter på do lenger da) eller det å fjerne galleblæra.
Legen tar gjerne ultralyd for å se om det er steiner i galleblæra.

ORIGINAL: frøken85

Første gangen jeg hadde anfall så trodde jeg virkelig at jeg skulle dø, satt på do med ei bøtte i fanget for jeg hadde virkelig ingen kontroll. Det som legen sa til meg var at det som kjennetegner gallesteinsanfall er at det som kommer ut er syregult, med smerter fra helvete.. Det som trigger meg er fet mat, salt mat og alkohol, trenger ikke å være kombinasjon. Det som er skummelt er hvis en stein setter seg fast i gallegangene for da trenger man ofte operasjon. Smertene er uutholdelige og det eneste som hjelper er Voltaren stikkpiller(når man ikke sitter på do lenger da) eller det å fjerne galleblæra.
Legen tar gjerne ultralyd for å se om det er steiner i galleblæra.

Første gangen ble jeg jo livredd...og det føles som en skal dø ja. Jeg fikk jo nesten ikke puste ved det første anfallet, det var sikkert pga at jeg ble så engstelig. Kom på legevakta og de trodde det kunne være blodpropp i lungene, da ble jeg jo ikke akkurat mindre redd,men det var heldigvis ikke det da. Hadde BT på 160/100 og det er veldig høyt til å være meg, jeg ligger vanligvis på 120/80 som er helt normalt. Nå de andre 4 gangene jeg har hatt dette har jeg ikke blitt redd på samme måte for nå vet jeg at det går jo over etter x-antall timer. Når jeg spyr så smaker det som kommer opp mye verre enn ved spy sjaufeks og det er som du sier knallgult. Alt tilsier at dette er gallestein så jeg blir svær overrasket om det ikke er det.

ORIGINAL: talata

Hos meg var det ikke noe spes som trigga anfalla, di bare kom oftere å oftere, å ja jeg kasta opp.. På slutten var det så ille at smertestillende ikke hjalp, smertene ble bare værre.. Jeg tok 2 500gram paracet sammen me 2 600grams ibux, annenhver time, døgnet igjennom.. Kom meg på legevakta, å fikk Voltaren i stikkpille form. Legen sa at å ta smertestillende oralt, kan irritere galla enda mer..

Voltaren var noe av det beste jeg kunne få, tok jo smerten på bare noen minutter [:)] Godt du snart ska få sjekket det ut.

Jeg finner liksom ingen fellesnevner her eller.Virker som det kan utløses av hva som helst.Det som er rart er at jeg fikk det ikke før etter fødselen.Aldri merket noe til dette før.[&:]  Jeg teller ned dagene til jeg skal til legen nå.For dette er uholdbart.

Helt tragisk at de ikke har skrevet ut voltaren stikkpiller, er jo eneste so funker. Man skal jo helst ikke ta tabletter man mp svelge når man har dette..

Jeg kastet også opp når jeg hadde disse anfallen.

ORIGINAL: BlessItBe

Helt tragisk at de ikke har skrevet ut voltaren stikkpiller, er jo eneste so funker. Man skal jo helst ikke ta tabletter man mp svelge når man har dette..

Jeg kastet også opp når jeg hadde disse anfallen.

De vet jo ikke helt sikkert at det er gallestein,men på legevakta sist for 1 mnd siden sa det at jeg har alle symptomene på gallestein og at fastlegen må sende meg videre. Jeg ringte han og måtte da vente over 1 mnd på time, den jeg venter på nå. Fikk ingen tips eller råd på legevakta, heller ingen medesiner.

første gangen jeg fikk det, så kastet jeg opp i hvertfall.. men det hjalp ikke så mye..
Hadde så sinnsykt vondt, klarte ikke ligge, sitte, stå eller puste.. Sambo hadde dratt på jobb, så jeg ringte paps som kom og han ringte ambulanse.
De trodde jeg hadde forstoppelse, lå bare og vrei meg i smerte! Kom på sykehuset og fikk smertestillende intravenøst, det hjalp!! En haug med blodprøver, røngten og ul konstanterte gallestein... eller grus faktisk...
Så jeg hadde ikke så mye som andre her, men stein er stein og vondt er det!!
Nå har jeg bare hatt "småanfall" etter det.. da hjelper det å holde seg unna fet mat og drikke masse vann..

Men lykke til!! Håper du får hjelp for dette! [:)]

Gallestein e nå drit!! Går sjøl å vente på å få operert vekk galleblæra, e bære ein telefon unna men puppedyre må slutt me puppen først.. [&:][8D] Mine anfall blir ikke trigga av nå som æ klare å kjenn igjæn fra gang te gang.. Nån uka kan æ ha anfall hver dag åsså kan d gå flere uka før d kjæm igjæn [:'(]
Æ har å kasta opp ætter anfall, men d som går igjæn hos mæ ætter anfall e en ufattelig tretthet å utmattelse.. [&o] Å ofte så blir e dårli i magen før og ætter anfall..

Fikk omsider, ætter mange år (dæm trudd æ hadd hals/brystbrann..), Voltaren av legen å smokka oppi (stikkpille [:'(]) ein tvært æ kjenne antydningen å d tar MY av smertan. Du kan jo hør me legen om å få ein resept på d kansje?!? Æ sjer my lysar på livet ætter æ fikk nå som fungere mot smertan, slæpp å gå å gruv for å få anfall heile tia..

Æ bruke å forklar smertan me at d e som å føde me mellomgulve.. Glede mæ så gæli te den skiten e fjerna!!

ORIGINAL: Tone_80

Gallestein e nå drit!! Går sjøl å vente på å få operert vekk galleblæra, e bære ein telefon unna men puppedyre må slutt me puppen først.. [&:][8D] Mine anfall blir ikke trigga av nå som æ klare å kjenn igjæn fra gang te gang.. Nån uka kan æ ha anfall hver dag åsså kan d gå flere uka før d kjæm igjæn [:'(]
Æ har å kasta opp ætter anfall, men d som går igjæn hos mæ ætter anfall e en ufattelig tretthet å utmattelse.. [&o] Å ofte så blir e dårli i magen før og ætter anfall..

Fikk omsider, ætter mange år (dæm trudd æ hadd hals/brystbrann..), Voltaren av legen å smokka oppi (stikkpille [:'(]) ein tvært æ kjenne antydningen å d tar MY av smertan. Du kan jo hør me legen om å få ein resept på d kansje?!? Æ sjer my lysar på livet ætter æ fikk nå som fungere mot smertan, slæpp å gå å gruv for å få anfall heile tia..

Æ bruke å forklar smertan me at d e som å føde me mellomgulve.. Glede mæ så gæli te den skiten e fjerna!!

Jepp, det er akkurat slik jeg føler det også.

Nå har endelig smertene gitt seg helt etter 18 timer. Var verst til å begynne med i natt som var,men har kommet og gått hele dagen,prøvde jeg å spise noe så ble jeg bare verre igjen. Jeg har vært som ei lefse i hele dag, energi nivå på 0 og en støl og øm følelse der smertene satt.Når jeg vokner i morgen er jeg nok helt fin akkurat som ikke noe skulle ha skjedd på søndag.Helt merkelig.

Hei, vil nok heller anbefale deg å spørre etter Voltaren stikkpiller enn Paralgin Forte. Jeg jobber med dette og ser folk har bedre effekt av det. Jeg har også selv hatt gallesteinsanfall og ja jeg kastet opp ved de værste anfallene. Har fjernet galleblæra nå og det er deilig å være kvitt anfallene (de kan dukke opp igjen etter operasjon også).

Back
Topp