Fuskepels, er det ok?

Terne

Rugeklar!!
*MIA*
Maiblomstene 2016
Novemberlykke 2018
eller er det en billig måte å kjøpe seg en dyr look på?

Ekte pels er jo dyrt men også uetisk vil mange si.

Fuskepels er sjelden veldig dyrt, men er det egentlig etisk uproblematisk?

Bruker du fuskepels? Eller tenker du ikke over hva den "pelsen" rundt hetta på vinterjakka di representerer?

bruker du like gjerne ekte pelsprodukter?

Eller styrer du bevisst unna alt som likner pels? Hvorfor det?

Jeg skjønner virkelig ikke vitsen med fuskepels.

Jeg har en eller annen pels rundt hetta. Vet ikke hva det er.

Skjønner ikke vitsen med pels i det store og hele men kåpen min har fuskepels, hadde da brukt lang tid på å finne en kåpe som passet meg som jeg var fornøyd med, hadde det hvert ekte pels hadde jeg derimot aldri kjøpt!

Jeg har en eller annen pels rundt hetta. Vet ikke hva det er.
Jeg synes folk kan bruke hva de vil. Jeg henger meg ikke opp i det. Jeg mener ikke at pels og dyremishandling går hånd i hånd som mange andre mener. Jeg har arvet en pels som snart er 100 år gammel. Det var slike klær dem brukte i gamledager da det var kaldt. Jeg er for pels og imot dyremishandling! Om pelsen er ekte eller uekte får derfor være opp til vær og en.

Har ikke noe sånn imot fuskepels. Er imot vanlig pels da, naturlig nok. Er selvsagt forskjell på en arva minkkåpe og å gå å kjøpe seg en minkkåpe eller lignende idag.

Pelsnæringen er grusom, og synes ekte pels er forkastelig.

Så da er det jo fint å fuskepels om man liker det. Har fuskepelskrave på to jakker.

Jeg er kanskje ikke samme gruppe som mange, men jeg har troen på å bruke naturlig ressurser, ikke bare for hva vi gjør med miljøet med å produsere uorganiske produkter. som forurensende like mye når de blir produsert som når forbrukerne kaster det på dynga etter på.

Heller ikke med i det kjøp og kast forbruket, penger er en ting, men jeg trenger ikke alt nytt, jeg trenger ikke å være "in" på noen som helst måte. Derfor er det å kjøpe nytt ganske tull, viss man for taki det man trenger brukt.

Men Alt som verden produserer naturlig kommer også tilbake og inn i syklusen til miljøet og derfor ikke like stor miljøfaktorer som plast og eks falsk pels. (olje og gasser kan jo tas opp som en dårlig naturlig ressurs, men resten av alt som blir produsert av naturen går tilbake til livs kretsen etter bruk! )

Så jeg mener ekte vare, men du som forbruker kan kanskje tenke litt lenger, for ikke all pels kommer fra oppdrettere og mishandlere dyr. Det er oppdrettere som tar vare på dyrene sine samt at du kan få pels fra vile dyr som aldri har levd i fangenskap! Så i bunn og grunn er ikke ekte pels så veldig dumt, men det er dyrere enn fuks og miljøskadelig materiale;)

Mannen her hjemme har smittet meg litt med tanken om at fuskepels ikke er ok det heller, da det egentlig reklamerer for pelsindustrien

hva tenker dere om det?

Har ikke noe sånn imot fuskepels. Er imot vanlig pels da, naturlig nok. Er selvsagt forskjell på en arva minkkåpe og å gå å kjøpe seg en minkkåpe eller lignende idag.
Jeg synes folk kan bruke hva de vil. Jeg henger meg ikke opp i det. Jeg mener ikke at pels og dyremishandling går hånd i hånd som mange andre mener. Jeg har arvet en pels som snart er 100 år gammel. Det var slike klær dem brukte i gamledager da det var kaldt. Jeg er for pels og imot dyremishandling! Om pelsen er ekte eller uekte får derfor være opp til vær og en.

Hvorfor er gammel pels greit men ikke ny?

Hvorfor er gammel pels greit men ikke ny?
Ikke greit, bare annerledes. Ville aldri hatt det selv, og er forkastelig dersom folk faktisk bruker det. Men man er mindre ond dersom man arver en og lar den henge på loftet og støve ned, enn dersom man går aktivt ut for å kjøpe seg en.

På de jakkene jeg kjøper med fuskpels rundt hetten så tar jeg den av.
Ikke fordi det er etisk eller uetisk, men fordi jeg syns den er ekkel.
Den kiler i ansiktet, og kommer det skitt på den er det nesten umulig å få av

Ja da forstår jeg bedre hva du mener
Ikke greit, bare annerledes. Ville aldri hatt det selv, og er forkastelig dersom folk faktisk bruker det. Men man er mindre ond dersom man arver en og lar den henge på loftet og støve ned, enn dersom man går aktivt ut for å kjøpe seg en.

Er ikke imot fuskepels.. Har jo jakker med dette på. Men jeg er imot hva pels representerer i forhold til dyra som gjerne lider hele livet før de får en strømpinne i rompa å dør. Eller feller el. Syns det er vondt at vi mennesker syns dette er ok bare for å ha en varm å eksklusiv jakke, kåpe, lue, osv.

Jeg syns fuskepels er ekkelt, så derfor unngår jeg det.
Er også imot pelsindustrien. Skjønner en ikke at det er dårlig dyrevelferd er en litt tilbakestående.

Jeg syns fuskepels er ekkelt, så derfor unngår jeg det.
Er også imot pelsindustrien. Skjønner en ikke at det er dårlig dyrevelferd er en litt tilbakestående.

Jammen har ALL pelsindustri dårlig dyrevelferd?

Hvis man vet at dyret har hatt et bra liv, er det greit da?

Hva med dyr i fangenskap til matformål? Eller dun til jakker eller dyner... Er jo enkelte der som har det forferdelig også

Back
Topp