Fulltidsjobb og fulltidsstudent - lånekassen ?

strikkemy

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Marsboerne 2023
Hei!

Noen som er flink på lovverket i forhold til foreldrestipend fra Lånekassen? Skal få ringt de så fort jeg har tid (laaang kø) men tenker bare sjekke litt her før jeg kontakter de.

Jobber fulltid og studerer master fulltid, har fullført ett år og har ett år igjen. Har termin i mars og masteroppgaven skal leveres i mai.

Har jeg krav på foreldrestipend og ev hvor mange måneder? Må jeg ta permisjon fra studiet eller kan jeg fullføre masteroppgaven?

Ser flere skriver at man kan starte på et studie men ikke fullføre det? Hva skjer hvis jeg da tar et enkeltemne til høsten og søker permisjon fra det? Får jeg foreldrestipend for den perioden?

Takk for svar!

Du kan motta både foreldrepenger fra nav (fordi du jobber) og foreldrestipend fra Lånekassen samtidig, gitt at du oppfyller kravene til å motta lån fra Lånekassen.
Du kan velge å ta et års permisjon eller fullføre masteroppgaven og likevel motta 50 uker foreldrestipend (litt usikker på om ant. Uker er korrekt men det er sånn ca).
Videre kan du fint ta et enkeltemne til høsten, men om du ikke studerer fulltid vil du ikke få stipend for fulltid heller. Jeg mener likevel at om du fullfører master to måneder etter fødsel så har du likevel rett på et år med foreldrestipend gitt at du studerte master på fulltid før babyen ble født.
Ellers kan du ringe Lånekassen for å få helt riktig svar, ting kan ha endret seg siden jeg fikk baby for et år siden også :)

Du kan motta både foreldrepenger fra nav (fordi du jobber) og foreldrestipend fra Lånekassen samtidig, gitt at du oppfyller kravene til å motta lån fra Lånekassen.
Du kan velge å ta et års permisjon eller fullføre masteroppgaven og likevel motta 50 uker foreldrestipend (litt usikker på om ant. Uker er korrekt men det er sånn ca).
Videre kan du fint ta et enkeltemne til høsten, men om du ikke studerer fulltid vil du ikke få stipend for fulltid heller. Jeg mener likevel at om du fullfører master to måneder etter fødsel så har du likevel rett på et år med foreldrestipend gitt at du studerte master på fulltid før babyen ble født.
Ellers kan du ringe Lånekassen for å få helt riktig svar, ting kan ha endret seg siden jeg fikk baby for et år siden også :)

Takk for svar!

Jeg skal ringe de når jeg tar ferie så jeg har tid til å prate ordentlig med de tenkte jeg!

Trodde bare jeg fikk foreldrestipend til juni, altså når skoleåret egentlig er over?

Takk for svar!

Jeg skal ringe de når jeg tar ferie så jeg har tid til å prate ordentlig med de tenkte jeg!

Trodde bare jeg fikk foreldrestipend til juni, altså når skoleåret egentlig er over?

Ikke dersom du tar et års permisjon. Men siden man ikke rekker å jobbe seg opp permisjon om man kun studerer, så mener jeg at man får foreldrestipend i et år også om man fullfører studiene kort tid etter fødselen :)

Back
Topp