Fullt på helsestasjon

cc1996

Andre møte med forumet
Hei! Har fastlege i annen by pga nylig flyttet, ringte helsestasjon noen dager etter positiv test men der var det fullt så kunne ikke forvente noen oppfølgning der hvertfall ‍ hva gjør man i en sånn situasjon? Privat koster jo skjorta! Er førstegangsgravid og så syns jo alt er litt skummelt fra før. Trodde man hadde krav på oppfølging hos helsestasjon?


5+0 idag
 
Jeg trodde også man hadde krav på oppfølging? Det høres veldig rart ut. Står på Helse-Norge at man har krav på oppfølging hos jordmor og/eller fastlege. Kanskje de prøver å skyve det over på fastlegen?
 
Bor du langt unna fastlegen? Med de tre første barna hadde jeg fastlege i en annen by/kommune/fylke. Det tok 45 minutter å reise dit. Om du ikke bor så langt unna så kan det hende du kan bruke fastlegen din :shy:
 
Tar meg litt over en time å komme meg til fastlegen, men er et bevist valg å ikke bytte. Da må man bare belage seg på litt reisevei. Du kan ikke kreve å komme inn til jordmor, så da blir det fastlegen.
 
Hei! Har fastlege i annen by pga nylig flyttet, ringte helsestasjon noen dager etter positiv test men der var det fullt så kunne ikke forvente noen oppfølgning der hvertfall ‍ hva gjør man i en sånn situasjon? Privat koster jo skjorta! Er førstegangsgravid og så syns jo alt er litt skummelt fra før. Trodde man hadde krav på oppfølging hos helsestasjon?


5+0 idag
Sniker litt fra oktober ;)

Her er samme. Helsestasjon og jordmortjenesten har inntaksstopp pga kapasitet - vært sånn siden vpren i fjor. Så får ikke oppfølging der. Kunne kansje hvis jeg var heldig få time etter uke 28.

Man har rett på oppfølging ja, men ikke av helsestasjon/jordmor. Det er i utgangspunktet valgfritt om man ønsker oppfølging av jordmor eller fastlege eller begge deler. Men mange steder er jordmortjenesten hardt presset og har dårlig kapasitet.

Har du sjekket muligheten for å benytte annen helsestasjon som har jordmortjeneste?
 
Sniker.

Her hadde de ikke jordmor grunnet sykemelding. Fastlegen min er i en annen by (1 time unna med fly og 7 timer kjøring).

Helsestasjonen anbefalte p ta kontakt med jordmor i nabokommunen og håpe de kunne ta meg inn eller ringe daglegevakt. Jeg er i tillegg i et høyrisiko svangerskap og ble lovt jevnlig oppfølging.
Men hvis ikke helsestasjonen har kapasitet er det fastlege man må til, dessverre.

Jeg kom meg inn til en lege i byen som følger meg opp, stått på venteliste i 2 1/2 år for å bytte. Og jordmortjenesten er heldigvis litt oppe og går igjen.

Prøv jordmor i annen by eller ring daglegevakt og forklar situasjonen..
Lykke til :)
 
Så utrolig trist å høre at det er sånn at ikke alle får oppfølging fra jordmor/helsestasjon pga kapasitet... det er jo egentlig helt hårreisende dårlig :( Naive meg har ikke trodd at det var en mulighet en gang...!
 
Back
Topp