Fullføre svangerskapet eller avbryte nå?

Bergens_jenten

Andre møte med forumet
Jeg fikk et brev fra gynekologen min i dag, der det står at jeg har atypiske celleforandringer i livmorhalsen min. Jeg må egentlig ta vevsprøve/biopsi av livmorhalsen men dette går ikke under graviditet. Jeg må derfor gå hver 12 uke og ta celleprøver for å se etter evt forandringer eller om det går over av seg selv.
Det som bekymrer meg mest, er at om det nå viser seg at jeg har livmorhals kreft og ikke kan få dette påvist før om 5-6 mnd så gir jeg jo kreften tid til å bare utvikle seg og dette bekymrer meg. Jeg har to barn som trenger mammaen sin og er kjempebekymret.
Har prøvd å ringe gynekologen min i hele dag men har ikke kommet igjennom på tlf. Hva skal jeg gjøre i denne situasjonen?
Jeg er så utrolig redd og bekymret. Hva hadde du gjort??
Er det noe håp om å få tatt noen andre prøver for å få dette konstantert? Om jeg har kreft eller ikke?
Hele ansiktet mitt svir etter alle tårene jeg har grått i dag. Vær så snill og hjelp meg...
Trenger noen gode råd..

Jeg ville hvertfall snakket ordentlig med gynekologen før jeg hadde gnagd noe mer på det! Som du sier du er mamma til 2 andre som trenger deg, så skjønner absolutt godt at du tenker på å avbryte! Om det ikke er noen annen mulighet å få tatt prøver på, å gynekolog/spesialist sier at du "sjangser" med å fullføre, ville ihvertfall jeg avbrutt svangerskapet! Men det er meg! Uansett skal jeg krysse alt jeg har for at du får svar om at du ikke har kreft og som en bonus får fullføre svangerskapet ditt! Lykke til! Sender masse store og varme klemmer til deg!

Jeg ville hvertfall snakket ordentlig med gynekologen før jeg hadde gnagd noe mer på det! Som du sier du er mamma til 2 andre som trenger deg, så skjønner absolutt godt at du tenker på å avbryte! Om det ikke er noen annen mulighet å få tatt prøver på, å gynekolog/spesialist sier at du "sjangser" med å fullføre, ville ihvertfall jeg avbrutt svangerskapet! Men det er meg! Uansett skal jeg krysse alt jeg har for at du får svar om at du ikke har kreft og som en bonus får fullføre svangerskapet ditt! Lykke til! Sender masse store og varme klemmer til deg!

Tusen hjertelig takk

off, vet ikke helt hva jeg skal si. Fikk du et brev om dette? Div forandringer trenger ikke alltid bety noe, det er ikke uvanlig, men pga høy hormon produksjon mens en er gravid er det viktig å ha kontroll på dette. Prøv å slappe av i helgen, om det blir forvanskelig så ring gyn.avd på sykehuset og be dem forklare deg litt!

Sniker fra april, men kan det være så alvorlig som kreft når de sender et brev? I så fall er det svært ufølsomt... Jeg syns du bør prøve å snakke med dem før du bekymrer deg for mye <3 på meg ble det oppdaget en utvekst av ukjent art på hjertet for flere år siden, og da ringte de fra sykehuset, men jeg vet så klart ikke rutiner på alt :( håper uansett det går bra med både deg og babyen! Sender gode tanker i deres retning <3

Hei.

Jeg ble gravid i oktober 12. Tok celleprøve i uke 5, og ble innkalt til biopsi i uke 6. Visste på dette tidspunktet ikke at jeg var gravid (og gyn så heller ikke noe på innvendig ul uke5). Fikk konstantert grove celleforandringer, med tydelige forstadier til kreft og mulighet for RASK utvikling og at noe muligens alt var blitt til kreft. Blir henvist til St. Olavs for operasjon.

Oppdager så graviditet. Tar kontakt med St.Olavs, og får beskjed om å møte som avtalt for en undersøkelse og vurdering.

Blir operert i uke 11+5. Alt går fint. Lite inngrep som tok ca 20-30 min i narkose. En såkalt konisering. Alt bra med lille etterpå.

Jeg fikk beskjed fra kirurgen om at inngrepet ikke skulle ha noe å si for svangerskapet, det vil uansett være en risiko i seg selv å være gravid, han kunne ikke GARANTERE noe, men mente at jeg burde gjennomføre inngrepet. Er i ettertid VELDIG glad for at jeg gjorde det, da det ble konstantert kreft og om jeg hadde venta 5-6 mnd, kunne resultatet blitt at de måtte fjerne mer og jeg kunne fått problemer med senere svangerskap. Dog er det vanligst å vente til etter fødsel.

Det skal nevnes at jeg mistet i en MA 4-5 uker senere. Så en levende baby på ul i uke 12+4 og 14+4 men ingen liv 15+4. Dog mener gyn og lege at det ikke(!!) hadde sammenheng med inngrepet, men dette er selvsagt umulig å si noe om. Vi valgte å ikke obdusere lille. Jeg begynte å lekke fostervæske, slimproppen kom, hadde sterke smerter vi tror må ha vært rier og fødte en minibaby hjemme i senga samme kveld som MA ble konstantert, mens vi hadde time til utskrapning morgenen etter...

Dette siste tok jeg KUN med for å ikke villede deg med at inngrepet gikk bra og at alt er bare velstand. Men det kunne gått godt! Og man har ingen garantier her i livet. Min anbefaling er å ta kontakt med gyn og evt kirurg. Få en lang og forklarende samtale. Skriv ned alt du lurer på og still masse spørsmål! Ta gjerne kontakt på pm også dersom du tror jeg kan svare på noe..:)

Håper jeg ikke skremte hverken deg eller noen andre nå, det var slett ikke meningen!!!!!! :)

Som de andre sier: ta kontakt og få en samtale... Jeg har også hatt celleforandringer og var inne og tok ut prøve (var ikke gravid da). Alt var helt normalt.. Så celleforandringer trenger ikke være kreft.. Men få en god samtale og ikke ha dårlig samvittighet om du evt må avbryte:)

Henger meg på de andre her, ta en skikkelig prat med lege og sjekk alternativene skikkelig.
Men om det skulle vise seg å være så alvorlig, hadde jeg også avsluttet svangerskapet. Bare tanken på å la min lille jente muligens måtte leve uten sin mamma, er uholdbar.

Trolljente født 13.10.2011
Lillebror/søster ventes 28.03.2014

Syns det er rart de sender brev om det skal være noe alvorlig. Skjønner du er fortvilet, snakk med lege og gynekolog om hva dette er. Sender deg en stor klem <3 Lykke til!

Det er veldig mange som får celleforandringer en eller flere ganger i løpet av livet. Legen kan ikke vite om celleforandringer skyldes kreft før det blir tatt grundigere prøver. Derfor kommer det brev. Ønsker deg masse lykke til! Håper det finnes en løsning som er trygg for deg og som ikke innebærer å måtte avbryte. Men måtte jeg velge det ene eller det andre så hadde jeg også valgt å avbryte. Sender en stor klem!

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Sniker fra mai 13

Jeg begynte å blø i uke 6 av mitt svangerskap. Dro til lege og fikk henvisning til sykehuset. De fant ingen ting på den undersøkelsen, hjertet slo og alt var normalt. De valgte likevel å ta en celleprøve. Der fant de celleforandringer, inn på gu igjenn da med en spesialist hun tok biopsi og vevsprøver av livmorhalsen ( så skjønner ikke at du sier de ikke kan gjøre det) fikk svar etter et parr uker at det var vanlige celleforandringer i forbindelse med svangerskap. Men de ville ta nye prøver 3 måneder etter fødsel for å være sikre. Mitt svangerskap gikk helt normalt etter dette å gutten min kom 2 dager før termin. Har akkurat vert og tatt nye vevsprøver nå og venter på svar. Så ro ned det kan være helt normalt. Og er du å babyen frisk skal det mye til for at du mister. :-) Lykke til.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

lykke til med å få svar. Håper det går bra og satser på en liten oppdatering

Klem til deg <3

Det er veldig mange som har celleendring uten at det er kreft, få oppfølging, så får du bedre info!

Jeg ville ha avventet, og tatt ny prøve for å sett om det er firandringer. Hvor langt er du på vei nå?

Er jo en mulighet å vente til du har passert 24 uker med den biopsien (om de mener en slik prøve evt kan starte fødsel) for hvis da fødselen starter av seg selv oga inngrepet i ettertid, så har iallefall babyen en sjangs til å overleve...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Back
Topp