Fullamming og introduksjon av mat

meg&lille

Elsker forumet
Septembermødre <3
Her fullammer vi forsatt etter snart 6 mnd. Har aldri drukket av flaske. Andre som forsatt fullammer?
Prøver å inntrodusere henne for grøt om kvelden. Begynte å spise mer og mer, var oppi i nesten to store skjeer i porsjon en kveld, men nå vil hun omtrent ikke ha. Litt banan liker hun, litt smaksprøver av Ellas, men veldig lite.
Hvordan går det med dere og tilvenning av mat?

Vi begynte med litt grøt når han var 5mnd, og snart er han 6 mnd. Jeg lager ennå grøt på kun 30 ml, og har forsøkt litt med gulrot/potetpure (nestle sin falt i smak siden jeg ikke har kommet meg til å lage selv). Fruktpure liker han også, den røde fra ellas, men nestle sin eple/pære tror jeg ble for hard for magen. Når jeg laget det selv ble det bedre :) (og det var så lett). Så jeg ammer ennå alltid før han får annen mat, så får vi se hvordan det går videre :)

Jeg fullammer, på en måte.. haha.. Ammer henne før mat. (Hun får grøt morgen og kveld) Hun er 6 1/2 mnd. Snuppa her nekter å ta flaske.. Da jeg var borte noen timer på dagen i går, måtte hun gis melk på skje ;) Ellers elsker hun grøt og all frukt vi har gitt :)

Veldig varierende hvor mye hun vil ha. I dag ble det 2 skjeer til kvelds, i går spiste hun alt jeg hadde laget. Grøt av ca 0,3dl vann, spedd ut med mme. Blander i sviskemos eller aprikosmos.

Vi ammer fortsatt mye her.. men får litt mat i tillegg. Begynte veldig forsiktig med grøt når hun var 4,5 mnd. Ellers så får hun fruktmos og grønnsaksmos. Lager det meste selv bortsett fra grøten.

Han får litt grøt på kvelden, men ikke en hel porsjon enda. Og resten ammer jeg enda, men han har fått smake litt forskjellig men ikke mye som faller i smak enda :) Tenker han skal få store biter og plukke selv når han sitter litt stødigere etter hvert :)

Jeg fullammet men startet med grøt når han var ca. 5 mnd. Får nå 3/4 kopp ca. I tillegg får han litt frukt hver dag og han har også smakt på litt brød og grønnsaksmos.

Gir han stort sett mat etter amming og jeg ammer fortsatt mye, også opptil flere ganger om natten. Han er en slank type så styrer ikke med å få han til å sove rundt enda.

Det går fint :-) Begynt med litt "ordentlig" middagsmat i tillegg til grøt morgen og kveld, men ammer i tillegg mye både dag og natt. Begynt å gi annen mat før puppen, men hun spiser allikevel godt :-P Hun er god og rund, så det er mulig jeg bør stramme inn på enten pupp eller annen mat. Ideellt sett er det vel nattpuppen som bør ofres, men det blir nok litt av en jobb for oss begge to. Frøkna godt vant og Mammaen for trøtt og bløthjertet til å ta kampen - foreløpig :-P

fullammer stort sett enda, begynt med litt smaksprøver på grøt og frukt smakt ca 5-6ganger ho er straks 6mndr.. fikk litt mme de 5dagene jeg har vært på jobb.. ho nekter flaske når jeg prøver, er bare pappaen som får lov til det når jeg er borte og ho er sulten nok :p

Det går fint :) Begynt med litt "ordentlig" middagsmat i tillegg til grøt morgen og kveld, men ammer i tillegg mye både dag og natt. Begynt å gi annen mat før puppen, men hun spiser allikevel godt :p Hun er god og rund, så det er mulig jeg bør stramme inn på enten pupp eller annen mat. Ideellt sett er det vel nattpuppen som bør ofres, men det blir nok litt av en jobb for oss begge to. Frøkna godt vant og Mammaen for trøtt og bløthjertet til å ta kampen - foreløpig :p
Det går jo an å introdusere vann som tørstedrikk hvis de har mye å gå på :)

Her går det også stort sett på puppen enda. Han får litt risgrøt hver dag nå da, lager gjerne av ca 0,5 dl vann, men er ikke så ofte han spiser alt. Ellers har han fått smake litt frukt og når vi har poteter og/eller kokt gulrot til middag lager jeg mos med morsmelk og det ser ut til å falle i smak. Gir vann til maten, men tror egentlig ikke han drikker noe, bare biter på tuten.... :-p Og i likhet med storebror synes han ikke flaske og melk passer sammen - det får da være måte på liksom........ Men selv om jeg på et vis gleder meg til han er mindre avhengig av meg, så nyter jeg det litt at akkurat nå er det ingen som kan måle seg med mamma..... ;-)

De anbefaler å introdusere gluten mens man enda ammer, bare som et tips :)

Vi begynte med litt grøt når han var 5mnd, og snart er han 6 mnd. Jeg lager ennå grøt på kun 30 ml, og har forsøkt litt med gulrot/potetpure (nestle sin falt i smak siden jeg ikke har kommet meg til å lage selv). Fruktpure liker han også, den røde fra ellas, men nestle sin eple/pære tror jeg ble for hard for magen. Når jeg laget det selv ble det bedre :) (og det var så lett). Så jeg ammer ennå alltid før han får annen mat, så får vi se hvordan det går videre :)
Hvor mye spiser han av de glassene?:)

De anbefaler å introdusere gluten mens man enda ammer, bare som et tips :)
Hvordan tenker du gjøre det? Jeg lager grøt av hirseflak og havremel nå, men bør kanskje introdusere andre meltyper. Noen idé om hva slags mel som er lurt å starte med, kan man bruke alle typer? Jeg har byggmel, fibra, fint og sammalt speltmel i skapet ;)

Til å begynne med ga jeg noen skjeer en dag og litt mer neste dag, dersom han ville ha. Nå kan han gjerne spise et helt glass hvis han får muligheten :) Av 4mnd glassene vel å merke ;)
Begynte såvidt å smake når hun var 4 mnd. Nå er hun snart 6mnd og jeg føler aldri hun spiser mer enn 2-3 skjeer. Hun er veldig nysgjerrig, men er liksom bare melk (amming) som gjelder for henne. Men mengden øker vell gjerne etterhvert. Haster ikke akkurat med det første.

Begynte såvidt å smake når hun var 4 mnd. Nå er hun snart 6mnd og jeg føler aldri hun spiser mer enn 2-3 skjeer. Hun er veldig nysgjerrig, men er liksom bare melk (amming) som gjelder for henne. Men mengden øker vell gjerne etterhvert. Haster ikke akkurat med det første.
Mengden er ikke noe å stresse med, det går seg nok til. Jeg tror det viktigste et at hun er nysgjerrig og smaker på maten. Denne tiden er uansett en tilvenningstid, så gi så lenge hun gaper. Og når hun ikke vil ha mer er det bare å vente til neste gang :)

Hvordan tenker du gjøre det? Jeg lager grøt av hirseflak og havremel nå, men bør kanskje introdusere andre meltyper. Noen idé om hva slags mel som er lurt å starte med, kan man bruke alle typer? Jeg har byggmel, fibra, fint og sammalt speltmel i skapet ;)
Foreløpig har jeg variert med hirse (uten gluten), havre og speltmel. Tror man kan lage grøt av det meste :) Blander i litt frukt olje eller smør uten salt

Back
Topp