Fullamming og introduksjon av fast føde

Jente24år

Glad i forumet
Hei, jeg har en datter på 5 mnd. Jeg har såvidt begynt å gi henne et par skjeer grøt om kvelden og litt fruktmos innimellom på dagtid.
Jeg har fullammet siden fødsel. Men hvordan skal jeg forholde meg videre med tanke på grøt? Når kan jeg øke porsjonene? Bør hun få grøt på et annet tidspunkt? Bør hun få vann som tørstedrikke nå når hun får litt annen mat? Eller er morsmelken nok?
 
Hei, jeg har en datter på 5 mnd. Jeg har såvidt begynt å gi henne et par skjeer grøt om kvelden og litt fruktmos innimellom på dagtid.
Jeg har fullammet siden fødsel. Men hvordan skal jeg forholde meg videre med tanke på grøt? Når kan jeg øke porsjonene? Bør hun få grøt på et annet tidspunkt? Bør hun få vann som tørstedrikke nå når hun får litt annen mat? Eller er morsmelken nok?

Hei Jente24år,

Etter noen uker med smaksprøver / små porsjoner kan du gjerne forsøke å begynne med grøtmåltider. Du kan prøve å øke med en teskje hver dag for eksempel, men dette er veldig individuelt og avhengig av hvor mye barnet orker. Du kan lese mer om mat til spedbarn her :happy:

Når man introduserer fast føde er det viktig å ikke introdusere for mange nye matvarer på en gang, helst én og én matvare, slik at du kan undersøke om barnet får eventuelle reaksjoner. I tillegg er det viktig å begynne med små porsjoner slik at barnet blir vant til smak og konsistens, og at maten ikke fortrenger morsmelken.

Les mer: Opptil 15 forsøk før barnet liker ny smak

Velg matvarer som inneholder godt med jern, og det anbefales at man bruker jernberiket grøt og at man varierer med grøt laget på ulike typer kornslag. Det er fint å begynne å gi tynn grøt eller frukt-/grønnsaksmos (eks potet), og du kan gjerne blande dette med litt morsmelk for å mildne smaken.Det bør helst ikke være tilsatt sukker eller salt i mat til spedbarn.

Når barnet har blitt 12 måneder kan man begynne med kumelk. Yoghurt kan gis som små smaksprøver fra 10 måneders alder. Grunnen til at man venter litt med å gi kumelk til barnet har begynt å spise mer av annen fast føde, er fordi kumelk ikke er en god kilde til jern. Du kan godt tilby barnet litt vann til måltidene når fast føde er introdusert, dette kan også være en fin måte å øve på å bruke flaske/kopp. Morsmelk er imidlertid fortsatt den viktigste drikken for barnet.

Les mer: Dette må du vite om kumelk til små barn

Lykke til!
 
Back
Topp