Fullamming og grøt

Hel1

Glad i forumet
Mailykke <3
Dere som fullammer og har begynt med grøt, sier dere fortsatt at dere fullammer?
Har de små begynt å få fulle porsjoner? Hvor mye er evt en hel porsjon hos dere? Får de noe annet enn pupp og grøt? :p

Og når på dagen får de grøt? Om de får det til kvelds, hvor lenge sover bebisen da?

Her får hu grøt i 19 tiden. Så er det kveldsstell rett etterpå, men da er hu tydeligvis mett, for hu vil ikke ha no pupp før hu legger seg..

Våkner da 3-4 timer etter å vil ha pupp igjen. (Er fortsatt i tilvending av grøt enda. Men øker litt hver dag)

Jeg sier at jeg fullammer, men er begynt å gi smaksprøver :p Her får han grøt til kvelds, også får han smake på frukt eller grønnsaker på dagen :)

Her er han enda i tilvenningsfasen, så det blir ikke så mye. Kansje 6-7 skjeer, så vil han ikke ha mer. Får grøt til kvelds mellom 19 og 20, steller etterpå også litt pupp før han tar kveld. Da sover han til fire-fem timer før han må ha litt påfyll :) Mat i 4-5tiden på natten før han sover videre til vi står opp :)

Sier jeg ammer og gir litt grøt oh smaksprøver på frukt og grønnsaker innimellom. Fullamming betyr jo kun amming som eneste næringskilde.

Jeg lager litt tynn grøt til lunsj. Pupp først. Alltid. Så spiser han rundt 10 skjeer med grøt. Og noen skjeer med sviskemos.

Til middag er det pupp først. Så et halvt sånn glass med gulrotmos. Det liker han veldig godt. Og noen skjeer med pæremos. Det er også veldig stas.

Til kvelds er det samme rutiner som til lunsj.

Da sover han fra 19 - 01 før det ammes igjen.

Sier jeg ammer og gir litt grøt oh smaksprøver på frukt og grønnsaker innimellom. Fullamming betyr jo kun amming som eneste næringskilde.

Jeg lager litt tynn grøt til lunsj. Pupp først. Alltid. Så spiser han rundt 10 skjeer med grøt. Og noen skjeer med sviskemos.

Til middag er det pupp først. Så et halvt sånn glass med gulrotmos. Det liker han veldig godt. Og noen skjeer med pæremos. Det er også veldig stas.

Til kvelds er det samme rutiner som til lunsj.

Da sover han fra 19 - 01 før det ammes igjen.
Gammel er din igjen ? :)
Lurer på når jeg skal begynne med noe annet enn pupp på dagen se:p

Gammel er din igjen ? :)
Lurer på når jeg skal begynne med noe annet enn pupp på dagen se:p

Han er 4 mnd og ei uke. Vi startet med smaksprøver 4 dager før han ble 4 mnd. Smakte et par-tre ts med grøt/grønnsaksmos/frukt annenhver dag i en uke. Så øker vi litt og litt :-)

Ikke merket noe magevondt og med sviskemos så kommer bæsjen daglig :-)

Lille er straks 5 mnd og her ammer jeg enda, men han får grøt etter mm til lunsj og til kvelds (ca kl 11 og kl 18/18:30). etter lunsjen kan det gå maaange timer før han vil ha mat igjen. Tilbyr han puppen etter 4 timer. Men da blir han rasende og skal ikke ha. Den grøten sitter nok godt. Andre som har det slik? Han sover fra 7 til et sted mellom halv 6 og halv 7 før han får melk for så og sove igjen til 9:) det skal sies at han har vært flink og sove hele tiden på natten, men har blitt enda bedre etter grøten ble innført :) ellers får han smake på frukt og grønnsaker som vi har. Sutte på forskjellige ting i det "tygge"nettet sitt :) er veldig kjekt nå som de små begynner å kan smake på ulike ting, spesielt når det faller i smak hos de små :)

Her får hun litt grøt til lunsj. Først pupp, og så noen skjeer med grøt. Ikke mange. Jeg venter med annen mat til hun nærmer seg 6 mnd, så lenge hun legger ok på seg.

Her sier jeg at jeg fullammer ennå, for hun får bare noen små skjeer med mos eller grøt en gang om dagen, toppen annenhver dag siden sist uke.
Men hun eeeelsker mosen! Så hun blir sur når det kun ventes pupp :p hehe.
Jeg har en fruktyoghurt til henne som jeg har lyst til å prøve, men spises den kald, romtemperert eller oppvarmet?
Tror vi må starte med grøt/mos hver dag nå, for det er tydelig at hun trenger det for å sove lenger. Ellers våkner hun annenhver time for pupp...

Sier jeg ammer og at mini får 2 nesten fulle grøt/mos måltider. :)

Får frukt eller grøt til frokost eller lunsj (frokost hvis hun våkner før pappan skal på jobb, da får hun av han)
Får pupp fram til kveldsgrøten i 18-18.30tida, hun spiser mer til kvelds enn på morgenen. På morgenen vil hun bare ha 4-6 skjeer og på kvelden er vi oppe i nesten full porsjon. Serverer jeg favoritten, havregrøt med bringebærmos, blir hun skikkelig sinna når det er tomt, så kan nok øke porsjonen snart ;)
Vi har begynt med litt middagsmos når vi har grønnsaker til middag, begynte egentlig med det helt i starten, men oppdaget at snuppa elsker grøt så da byttet vi middagen mot kveldsgrøt ;) etter råd fra hs innfører vi nå middag i tillegg til de to andre måltidene sakte og forsiktig :)

Hel porsjon i forhold til det som står på pakkene er vel 1dl, men vi er litt over en halv dl her nå til kvelds, kommer til å øke til ca 3/4dl å stoppe der som en full porsjon for oss, syns det er mer enn nok enn så lenge ;)

Hun har i det siste blitt veldig glad i vann, men bare kaldt og fra vanlig "voksen" glass, hun får ikke mye, men hun syns det er så morsomt :p er vannet varmt, eller byttet ut med mm, mme eller velling nekter hun å drikke :p

Legger henne mellom 19 og 20, da sover hun til 22-23 :)

Her sier jeg at jeg fullammer ennå, for hun får bare noen små skjeer med mos eller grøt en gang om dagen, toppen annenhver dag siden sist uke.
Jeg har en fruktyoghurt til henne som jeg har lyst til å prøve, men spises den kald, romtemperert eller oppvarmet?
Tror vi må starte med grøt/mos hver dag nå, for det er tydelig at hun trenger det for å sove lenger. Ellers våkner hun annenhver time for pupp...
Tror ikke de skal ha yoghurt når de er så små :-)

Hvis det er sånn 6mnd glass med frukt yoghurt så brukte i allefall jeg å servere den kald til storebror. Eventuellt la den stå på benken litt så den ikke er iskald til å begynne med i allefall :)

Hvis det er sånn 6mnd glass med frukt yoghurt så brukte i allefall jeg å servere den kald til storebror. Eventuellt la den stå på benken litt så den ikke er iskald til å begynne med i allefall :)

Nei, jeg skrev feil :p er ikke yoghurt, men frukt-mos, 4 mnd. Ser ut som yoghurt-beger, så blanda litt :p men varmes det opp til kroppstemperatur, eller bare tas det ut av kjøleskapet for å romtempereres?

Nei, jeg skrev feil :p er ikke yoghurt, men frukt-mos, 4 mnd. Ser ut som yoghurt-beger, så blanda litt :p men varmes det opp til kroppstemperatur, eller bare tas det ut av kjøleskapet for å romtempereres?

Bare ta det ut av kjøleskapet litt før :) De kan sikkert stå romtemperert også. Er vel bare når pakken/boksen er åpnet de trenger å stå kjølig :)

Fruktmos er faktisk supert å bruke som pålegg på brødet til de små, som en erstatter for feks syltetøy (som inneholder masse sukker. :)

Back
Topp