Fullammer og introduksjon av fast føde - trenger råd

Jente24år

Glad i forumet
har ei datter på 5 mnd, og jeg har nettopp startet å gi et par skjeer grøt før leggetid. Hun får også litt fruktmos innimellom. Ser at hun liker det veldig godt. Har fullammet siden fødsel, og lurer på når man kan øke porsjonen med grøt? Bør den gis på et annet tidspunkt?
Slik som det er nå, så har hun vært veeeldig grinete når jeg skal gi pupp, har vært sånn siden hun var 4 mnd. Skriker når jeg legger henne til, men hvis jeg går og ammer samtidig så går det bedre. Hun virker å være veeeldig utålmodig før melken kommer ut. Men det er kun på dag/kveld det er slik. På natten tar hun pupp uten problem.
Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Kan det være at hun har behov for mer mat?
Helsesøster sa det var greit å begynne å gi et par skjeer grøt i starten... men hvor lenge skal det foregå før jeg gir mer?
Dette er mitt første barn, så jeg er litt usikker på dette...:p
 
Med eldtse mi økte jeg egentlig ganske fort, hun tålte det godt og likte maten veldig godt så ingen problemer med et. Jeg hadde prøvd å gi noen flere skjeer, det kan jo virke som hun er sulten, siden det er på dag hun er urolig.
 
Tommelfingerregel er om jeg husker korrekt å bruke ca 2 uker fra start til en porsjon. Og å kun introdusere 1 ny smak av gangen, i 3 dager. Senere når du gir ny smak kan de hun har fått også brukes. Det kan være smart å gi nytt på formiddagen. Hvis hun reagerer får du det på dagen og ikke natta. Men gjør det som føles naturlig for deg og følg magefølelsen din :)
 
Til å begynne med ga vi 2-3 skjeer, frem til vi så at magen tålte det. Etter det, økte vi med en til to skjeer frem til vi var oppe i full porsjon.
 
Hvis hun går greit opp i vekt anbefales det å fullamme til 6 mnd.

Det er helt vanlig at de blir utolmodig på utdrivingsrefleksen (som gjerne endrer seg i den alderen). Og også at de blir mer nysgjerrig og ikke «har tid» til å spise. Veldig mange forteller at de må amme et sted der det ikke er noen forstyrrelser feks. Eller gå/bysse/synge mens man ammer. Dette er helt vanlig. Hvis du fremdeles ønsker å amme videre, kan det være viktig å prioritere det framfor mat. Et tips er å amme når hun er trøtt (før og etter soving). Og kanskje amme litt oftere eller sjeldnere (noen dier bedre om de er ordentlig sultne, andre vil heller die kort om gangen og derfor oftere). Det anbefales å amme før man gir mat.

Man bør gradvis øke over tid. Øke med en skje annenhver dag feks.

Det anbefales at morsmelk er hovednæringen fram til barnet er 12 mnd. Man fortsetter å amme like mye som før, men gir mat i tillegg. Amme like mange ganger som før. Så gir mat mat etter å ha ammet, en eller flere av måltidene.


Her er anbefalingene fra helsedirektoratet: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/spedbarnsernering

Klikk deg både inn på det som står om morsmelk (flere) og fast føde fra 6 mnd.
 
Det er vel en anbefaling om å øke med 2-3 skjeer per dag, men her må du se ann barnet. Med storebror gikk tilvenningen fort uten mageproblemer når han var 4 mnd. Dvs full grøtporsjon og middags porsjon i løpet av en uke. Han var ikke overbegeistret for melk og tydelig sulten. Med lillesøster tok det lengre tid pga mageproblemer. Var oppe i fulle porsjoner i løpet av 1-2 mnd (først full grøtporsjon deretter middag). De har begge fått varierte middager fra dag en.
 
Tynn ut grøten, og gi noen skjeér til kvelds. Kanskje du kan pumpe deg litt, og gi henne flaske? Melka kommer fortere med flaske
 
Hvorfor har du startet så tidlig med fast føde?
Begynn med tynn velling først, og øk til tykkere og så til grøt. Øk mengden sakte over flere uker
 
44E9690B-75B9-4D0B-A09E-42E25B646758.jpeg
Jeg gir denne typen, som kan gis fra 4 mnd alder. Blander den tynnere enn oppskriften sier, så den er bare pittelitt tykkere enn melk.
Hun virker moden for å få litt mer enn morsmelk, da det virker som hun ikke blir ordentlig mett. Har gitt grøt en uke nå, og hun har ikke hatt noen magetrøbbel sålangt.


Hvorfor har du startet så tidlig med fast føde?
Begynn med tynn velling først, og øk til tykkere og så til grøt. Øk mengden sakte over flere uker
 
Tynn ut grøten, og gi noen skjeér til kvelds. Kanskje du kan pumpe deg litt, og gi henne flaske? Melka kommer fortere med flaske
Tynner ut grøten ganske mye :) den er bare litt tykkere enn morsmelk. Får aldri tid til å pumpe, da hun spiser så ofte. Får bare ut 10-20 ml tilsammen :/
 
Det er vel en anbefaling om å øke med 2-3 skjeer per dag, men her må du se ann barnet. Med storebror gikk tilvenningen fort uten mageproblemer når han var 4 mnd. Dvs full grøtporsjon og middags porsjon i løpet av en uke. Han var ikke overbegeistret for melk og tydelig sulten. Med lillesøster tok det lengre tid pga mageproblemer. Var oppe i fulle porsjoner i løpet av 1-2 mnd (først full grøtporsjon deretter middag). De har begge fått varierte middager fra dag en.
Ååh det gikk fort ja :) okei.
Vi har gitt henne grøt en uke nå, og hun liker det kjempegodt, ser at hun vil ha mer, men har ikke turt å gi så store mengder enda. Men jeg har økt litt iløpet av uken, og hun har ikke hatt noen mageproblemer heller :) ser at konsistensen på bæsjen er blitt litt tykkere (grøtaktig) men det er jo normalt når de får fast føde.
 
Ååh det gikk fort ja :) okei.
Vi har gitt henne grøt en uke nå, og hun liker det kjempegodt, ser at hun vil ha mer, men har ikke turt å gi så store mengder enda. Men jeg har økt litt iløpet av uken, og hun har ikke hatt noen mageproblemer heller :) ser at konsistensen på bæsjen er blitt litt tykkere (grøtaktig) men det er jo normalt når de får fast føde.

Hvis hun ikke har mageproblemer og viser interesse er det bare å fortsette å øke :)
 
Det er vel bare å prøve seg frem, og heller ta noen steg tilbake om det ble feil, for alle barn er jo ulike rundt dette :) eneste med å øke for fort er jo at mm/mme helst skal være viktigste kilden til næring helt til de 12 mnd, så frem til da er jo mat et supplement til melk, ikke motsatt :)

Vi begynte med mat ved 6 mnd da, men hadde ingen restriksjoner på mengde. Vi droppet skjemating og mosemat, han fikk spise biter og helt vanlig mat fra vi startet (fulgte BLW/babystyrt mattilvenning-prinsippene). Fikk det han kunne få av vår middag liksom, kokte grønnsaker, biter av kjøtt/fisk, suppe drakk han av kopp eller duppet brød i og spiste. Siden vi lagde det meste av mat fra bunnen var det lett å tilpasse i forhold til salt, meieriprodukter og de grønnsakene de ikke skal få for mye av i starten. Brukte mye egg, som er en god jernkilde. Så han fikk styre matinntaket veldig mye selv, noen måltider var det bare smaking og sutting på maten, annen mat spiste han mer ordentlig av. Han fikk så mye eller lite han ville ha, det gikk seg veldig fint til selv egentlig :)
 
Vis vedlegget 264967
Jeg gir denne typen, som kan gis fra 4 mnd alder. Blander den tynnere enn oppskriften sier, så den er bare pittelitt tykkere enn melk.
Hun virker moden for å få litt mer enn morsmelk, da det virker som hun ikke blir ordentlig mett. Har gitt grøt en uke nå, og hun har ikke hatt noen magetrøbbel sålangt.

Hvis man gir morsmelkerstatning så bør man begynne med fast føde fra 4 mnd. Finnes masse babymat fra 4 mnd. Men hvis du ammer anbefales det å fullamme til 6 mnd. Legger hun godt på seg trenger du ikke gi annen mat enda. :)

Det er ingen fare med å begynne med mat nå. Men hvis du ønsker å fortsette å amme, så vær obs på at noen barn ikke vil lenger hvis de er veldig intr i mat og du kan ende opp med å måtte gi mme istedet. Ønsker å å amme, så ammer du først og gir noen skjeer grøt etterpå :)
 
Back
Topp