Fullamme på et bryst

SyDilla

Flørter med forumet
Hei,

Er det mulig å fullamme med bare et bryst, og er det noe spesielt man må tenke på da? Jeg har veldig lyst å få til ammingen selv om jeg har måtte fjerne det ene brystet fullstendig grunnet brystkreft, men det er ikke så lett å finne informasjon som passer min situasjon.
 
Hei og takk for det aller første ammespørsmålet her inne :)

Det er fullt mulig å fullamme med ett bryst. Brystene produserer melk i forhold til hvor mye hvert enkelt bryst stimuleres så ditt bryst vil produsere mye siden babyen din vil stimulere dette brystet dobbelt så mye i forhold til hva den ville gjort om du hadde ammet på begge bryst.

Dersom du går på medisiner så må du ta opp med legen din om det er mulig å amme med medisinene, da kan legen enten sjekke med Relis eller norsk legemiddelhåndbok. (Felleskatalogen er ikke til å stole på når det gjelder hvilke legemidler som er kompatible med amming for det er produsentenes produktomtaler som står der og de helgarderer seg ved å skrive at man ikke kan amme med mange legemidler hvor det egentlig er trygt.)

Det er lurt å forberede seg på ammingen og at det vil kreve mye tid de første ukene etter fødselen. Det er spesielt viktig at du får stimulert brystet ditt godt helt fra begynnelsen av. Som for andre nybakte mammaer så bør babyen få fri tilgang til brystet og amme minst 8-12 ganger i døgnet og det er viktig å unngå å introdusere smokk før ammingen er godt etablert. Dersom babyen sover mye i begynnelsen og ikke er så interessert i å die så må du stimulere brystet ditt enten ved å håndmelke eller pumpe deg minst like ofte som babyen skulle diet.

Dersom du har rekonstruert brystet vil du oppleve at det blir stor forskjell i størrelse på brystene i forhold til hvordan de er nå. Hvis du opplever at det er ubehagelig å ha så stor forskjell i størrelsen så ville jeg undersøkt om det er mulig å få innlegg til å ha i amme-BHen til det brystet du ikke ammer på. Ellers så kan det anbefales å bruke en amme-singlet istedenfor amme-BH for størrelsesforskjellen blir ikke så merkbar da.

Planlegg i forkant- og søk hjelp der du kan få den. Ta opp problemstillingen din med jordmoren du går til i svangerskapet og lag en plan i fellesskap. Hun kan veldig gjerne ringe nasjonal kompetansetjeneste for amming på Rikshospitalet for å få veiledning i forhold til hva dere bør ha med i ammeplanen din.

Vær forberedt på intensiv amming de første ukene.

Ta godt vare på det overarbeidede brystet ditt. Vær supernøye på at babyen har godt dietak og la den få die så ofte og så lenge den vil. Ved et godt dietak vil du ikke bli sår selv om babyen dier lenge. Varier ammestilling- både av hensyn til brystet og babyen din, brystet har godt av at babyen tar tak på litt forskjellig måte, så det er bra å veksle mellom tvilingstilling og vanlig vuggestilling. Det er også bra for babyen å få variere litt på hvilken stilling den ligger i når den dier. Når man ammer på to bryst så skjer dette automatisk men når man ammer på ett bryst så er det som sagt lurt å snu babyen til tvillingstilling til noen av måltidene.

Hvis du skal gi litt tillegg så vær helt sikker på at det er nødvendig før du introduserer det og vær bevisst på hvordan babyen får dette for å unngå sugeforvirring og at melkeproduksjonen din går ned. Et godt alternativ når man gir tillegg er å gi det med et hjelpebryst eller benytter metoden som kalles langsom flaskemating.

Artikler/filmer på ammehjelpens nettside som kan være av interesse for deg:

Ammefilmer som viser forskjellige ammestillinger og tilkobling: http://ammehjelpen.no/video

Langsom flaskemating: http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Hjelpebryst: http://ammehjelpen.no/artikkel/86/Hjelpebryst

Lykke til med ammingen og den lille! Ta gjerne kontakt med en ammehjelper på telefon eller mail dersom du har behov for oppfølging etter fødselen :)


Vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Tusen takk for et så flott svar, det hjelper meg mye! Jeg har fått meg time hos ammeekspert på sykehuset der jeg skal føde og hun var også veldig positiv, så jeg har nå stor tro på at jeg skal få det til. Gleder meg!
 
Back
Topp