Full tillit til helsevesenet?

• Trådstarter Trådstarter Mamma_i_2020
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_i_2020

Guest
Stoler dere 100% på jordmødrene og legene når det gjelder hvor lenge dere skal gå overtid, når dere skal bli satt igang evnt om det skal utføres keisersnitt?

Eller har dere bestemt noe selv? Jeg vurderer å komme med ønske om enten ks eller bli satt igang etter mye færre dager etter termin enn 11. Feks maks 4 dager over. Men vet ikke om jeg bare har angst og om jeg heller bør la legene ta over all styring i denne prosessen :)

I utgangspunktet har jeg det.
Gikk på overtid med førstemann, og igangsettingen startet 11 dager etter termin. Følte jeg ble godt fulgt opp :)

Det «hjalp» jo også på nervene at jeg ble flyttet fra 10. januar til 2. januar på OUL. Ikke sikkert jeg hadde vært like komfortabel om flyttingen var motsatt.

Håper fødselen starter naturlig denne gangen, men det er mest fordi igangsettingen føltes som tvang og kroppen var langt fra klar :P

Jeg har lite kunnskap selv om fosterlyd, og diverse så om jordmødrene vurderer keisersnitt stoler jeg på at det er rett avgjørelse. Derimot er jeg satt 5 dager bak min termin, og kommer til å nekte å gå 11 dager over den nye terminen fordi jeg vet med meg selv at den nye terminen ikke stemmer en plass. Det er jo også mange som mener at terminsetting etter uke 13/14 har større sjanse for feilmåling siden fostrene vokser så individuelt i uke 17++

Jeg har svært liten tillit! Det er også noe av problemet mitt i forhold til min fødselsangst, jeg tror ikke et sekund på dem når de lover det ene og andre.

Njæ. Jeg er LIVREDD for å bli sendt frem og tilbake mellom sykehus og hjem når fødsel starter da vi har ett stykke reisevei, samt at ting gikk heftig fort forrige fødsel (36+6). Så kommer til å være litt vanskelig og sta der (jeg altså) :laughing002 dette har jeg og jordmor snakket om, og det er allerede gitt beskjed til sykehus og jordmødre om at jeg fødte fort sist i den og den uka. De tror det kan gjenta seg (statistikk sier dette). Stoler på min jordmor da.

Når det kommer til barseltid og tiden etter fødsel, så stoler jeg på magefølelse - og helsesøster (vi har god kjemi og hun er et fantastisk menneske). Legen min er også flott!!! Hun er selv i mammaperm.

Så i bunn og grunn stoler jeg ikke helt på sykehuset :laughing002 sist fødsel sa jeg fra tidlig om at jeg ville ha epidural, men de sjekka ikke engang (pga vannavgang) og sa det var fortidlig - måtte vente litt lengre. VEL jeg fødte like etterpå så!! Derfor litt tillitsproblemer til de. Fikk heldigvis unnskyldning for akkurat det fra jordmor da fødsel var overstått :love022

Njæ. Jeg er LIVREDD for å bli sendt frem og tilbake mellom sykehus og hjem når fødsel starter da vi har ett stykke reisevei, samt at ting gikk heftig fort forrige fødsel (36+6). Så kommer til å være litt vanskelig og sta der (jeg altså) :laughing002 dette har jeg og jordmor snakket om, og det er allerede gitt beskjed til sykehus og jordmødre om at jeg fødte fort sist i den og den uka. De tror det kan gjenta seg (statistikk sier dette). Stoler på min jordmor da.

Når det kommer til barseltid og tiden etter fødsel, så stoler jeg på magefølelse - og helsesøster (vi har god kjemi og hun er et fantastisk menneske). Legen min er også flott!!! Hun er selv i mammaperm.

Så i bunn og grunn stoler jeg ikke helt på sykehuset :laughing002 sist fødsel sa jeg fra tidlig om at jeg ville ha epidural, men de sjekka ikke engang (pga vannavgang) og sa det var fortidlig - måtte vente litt lengre. VEL jeg fødte like etterpå så!! Derfor litt tillitsproblemer til de. Fikk heldigvis unnskyldning for akkurat det fra jordmor da fødsel var overstått :love022

Jeg har mistet telling på hvor mange rare undskyldninger jeg har hørt om fra jordmødre som ikke vil sette epidural. Virker som det er om å gjøre å unngå å gi kvinner smertelindring.

Her er det personavhengig. Sist svangerskap var jeg innlagt i flere uker pga truende prematur fødsel, og har erfart mye forskjellig. Blir en kombinasjon tenker jeg, jeg kjenner kroppen min best, de kjenner faget best. De har jo en del retningslinjer å forholde seg til også, så er ikke alt en kan bestemme heller.

Stoler dere 100% på jordmødrene og legene når det gjelder hvor lenge dere skal gå overtid, når dere skal bli satt igang evnt om det skal utføres keisersnitt?

Eller har dere bestemt noe selv? Jeg vurderer å komme med ønske om enten ks eller bli satt igang etter mye færre dager etter termin enn 11. Feks maks 4 dager over. Men vet ikke om jeg bare har angst og om jeg heller bør la legene ta over all styring i denne prosessen :)

Jeg ga klar beskjed på kontroll når jeg var 3 dager over at jeg ikke ville gå særlig lenger og at jeg var redd for det. Da fikk jeg faktisk time til å bli satt i gang 4 dager etter, som var helt greit for meg. Men hun tøyde meg litt på den kontrollen, som jeg også spurte om og samme dag satt fødselen i gang.

Jeg kommer til å gi klar beskjed om dette denne gang også, enda tidligere.

Har veldig lite tillit til helsevesenet, da jeg har opplevd grov feilbehandling fra sykehus tidligere (med dertil hørende 18 unødvendige operasjoner og et bein som aldri vil bli helt bra). Men akkurat i svangerskapet får jeg liksom ikke gjort stort annet enn å stole på at de tolker ultralydundersøkelser bedre enn meg...

Jeg var "uheldig" med forrige fødsel også, og har fått beklagelser fra både sykehuset og fødeavdelingen for at ting gikk som det gjorde sist. Har allerede vært på fødselsforberedende samtaler på sykehuset, og må bare håpe at det går bedre denne gangen :) Det blir uansett siste gang for meg, og etter det håper jeg å slippe å forholde meg til andre enn fastlegen i lang, lang tid fremover!

Jeg var veldig fornøyd med fødsel, jordmor og alt i forbindelse med svangerskap et sist(6 år siden). Men er litt mer spent nå og gruer meg mer, har hørt mye negativt om å gå for lenge på overtid, så er litt spent/redd/skeptisk.

Jeg har mistet telling på hvor mange rare undskyldninger jeg har hørt om fra jordmødre som ikke vil sette epidural. Virker som det er om å gjøre å unngå å gi kvinner smertelindring.

Akkurat den der er jeg også veldig skeptisk til! Stoler stort sett på jordmødre og andre som jobber med fødsel. Men ikke når det kommer til dette temaet. Det føles som man blir sett ned på om man ønsker smertestillende, synes jeg.

Leste at en jordmor hadde skrevet en masteroppgave om at epidural førte til lengre og mer kompliserte fødsler. Og den oppgaven var kun basert på hva et knippe andre jordmødre «følte» om epidural. Vitenskapelig forskning viser tvert imot at epidural ikke skal ha innvirkning på det i det hele tatt. Ble så paff da jeg leste om det, for man hører jo alltid at epidural ikke er bra og så viser det seg at null seriøs forskning støtter det. Ble derfor glad for å se at noen tør å si ifra om denne ukulturen hvor kvinner systematisk blir frarådet smertelindrende av helsepersonell (noe som henger igjen fra gammel bibelsk overtro, spør du meg): https://www.nrk.no/osloogviken/_-unodvendig-a-fode-med-smerte-1.12196750

Stoler ikke blindt på sykehuset nei. De gjør feil de også, så jeg føler nok en del på at jeg må passe på og ha mest mulig kunnskap.

I utgangspunktet har jeg tillit til at de vet hva de gjør, men skal nå bytte fødested siden jeg ikke er fornøyd med hvordan jeg har blitt møtt der jeg har fødested nå :happy:

Jeg velger å stole på legene og jordmødrene ettersom jeg ikke har noen egen erfaring med fødsel :happy: Regner med de som har utdanning og brenner for yrket vet hva de gjør. Jeg har i hvert fall ikke peiling :nailbiting:

Sniker, men ift. Svangerskap og fødsel ja.

Har sett baksiden av både igangsatt fødsel og keisersnitt. Ønsker ingen av delene og kode potensiellemplikasjonene det medfører, som er mye mindre ved naturlig fødsel. Gikk 10 dager over med første, som kom ut med 10/10 på apgar score og hadde det supert. Følte meg ikke utrygg på det. Babyene kommer ut når de er klare, og i min familie går vi alltid 1-2 uker over termindato.

Det er mye skremsel i media, og man må huske på at det er først etter uke 42 det er farlig å gå på overtid, altså 11 dager over :). Medisinsk heter det ikke overtid før etter uke 42.

Bestemor gikk en mnd overtid med mamma.. Mamma veide 5300 gr :hilarious: (garantert ikke riktig termin da)

Bestemor var førstegangs fødende. Og alt gikk bra

Galskap!!

Back
Topp