Full amming og tatovering ?

Tvilllingmor

Tvillingmor
Hei!

Hva synes du om og ta tatto mens man full ammer?
Har lest så utrolig mye forskjellig!
Har lyst til og tatovere navnet til jentene mine på leggen + en fjær.

Hei!

Hva synes du om og ta tatto mens man full ammer?
Har lest så utrolig mye forskjellig!
Har lyst til og tatovere navnet til jentene mine på leggen + en fjær.
Jeg har nettopp gjort det. Satt i 5,5 time. Tatovøren sa det ikke gjorde noe (bekjent)
Jeg ammer 6-8 ganger i døgnet, men hun spiser fire faste måltider i tillegg. Ikke merket noen forskjell.

Jeg har nettopp gjort det. Satt i 5,5 time. Tatovøren sa det ikke gjorde noe (bekjent)
Jeg ammer 6-8 ganger i døgnet, men hun spiser fire faste måltider i tillegg. Ikke merket noen forskjell.

Jentene mine er 1 mnd og 1 dag. De får jo bare morsmelk. Kan det ha noen virkning på den?

Jeg trodde man kunne ta tatovering selv om man ammer, men så leste jeg her inne at man ikke burde det. Så ble litt i tvil om jeg tør ta sjansen. I allefall når barnet(a) er nyfødte. Hør med en jordmor? Evt helsesøster?

Jeg hadde vel ikke tatt når jeg amma. Hadde jeg først venta i 9 mnd. Hadde jeg fint venta til ammeperioden var over også. Sånn i tilfelle at amminga har noe å si for hvordan resultatet blir. Hu jeg går til nekter hvertfall å tatovere gravide og ammende. Men det er jo mye forskjellige meninger der også. Og det er vel ikke så forska på så..

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Jeg har tattooert meg nå 2 ganger den siste mnd, og spurte tattoovøren min om det. Han sa at det skulle ikke ha nooooe å si. Det er bare noen leger som er veldig firkanta og ikke tørr å si ja til noe. Jeg har heller ikke merket at lillemann har brydd seg heller :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Kan ikke se for meg at det skal ha noen betydning?
Hør med tattoovøren og jordmor/lege? :)

sendt fra Note 3 - sengekos

Etter hva jeg husker så er det noe med at når man tar en tatovering får man et sår det KAN gå en infeksjon i.
Når man ammer drar babyen energi fra deg og du får litt lavere immunforsvar.
Det vil øke risikoen for infeksjon...

Og tro meg, infeksjon etter tatovering er IKKE morsomt..

Jentene mine er 1 mnd og 1 dag. De får jo bare morsmelk. Kan det ha noen virkning på den?
Jeg tviler. Som du leser her er det jo delte meninger. Jeg gikk til en seriøs tatovør og han gikk god for det han og. Går vel mer på det at skulle du få en infeksjon så er feks ikke all antibiotika bra når du ammer ol, men det er svært sjelden ett tatovering blir infisert! Jeg angrer ikke og hadde gjort det igjen.

dette står på norsk tattoo union sin side:
AMMING

Det finnes ikke noe forskning som tilsier at det er noe problem å ta tatovering mens man ammer, men så er det heller ikke gjort særlig mye undersøkelser på dette. Generelt kan man si at det også kommer an på barnets alder (ta høyde for for tidlig fødte, regn ut fra termin). Når det gjelder alkohol, for eksempel, så sier man at en ikke bør drikke i det hele tatt de første seks ukene etter fødsel. Dette er fordi barnets fordøyelsessystem er umodent og mer følsomt for ’uønskede’ stoffer. Senere bruker man tommelfingerregelen som sier at du kan ta deg et glass øl eller vin, og amme igjen når du kan kjøre bil.

Det er en risikofaktor for infeksjoner og høyt adrenalin-nivå noe som vi vet hemmer melkeutdrivnings-refleksenhttp://ammehjelpen.no/artikkel/148/Utdrivningen-hva-pavirker-den

http://ammehjelpen.no/artikkel/92/Harfarging-oppussing-tatoveringer

jeg tok tatovering da mitt barn var 1år og jeg amma fremdeles. men visste ikke at det kunne påvirke melka (var i ammetåka :p ) så neste gang venter jeg til ammeperioden er ferdig ;) og så kan resultatet bli at tatoveringa blir fort blass.. Så like greit å vente :)

Back
Topp