Fukt i leiligheten vår... muggsopp?

LadyZ

Gift med forumet
Jeg misstenker at det er mye fukt i leiligheten vi leiger. På soverommet vårt har vi åpen den lufte luken i vinduet, vi har også en ventil i veggen som er åpen. Alike vel er vinduet kliss vått hver morgen. Jeg har også reagert på at både jeg og mini er super tett i nesten hver eneste natt, men ikke på dagtid.
Den hender også at vinduene i stuen har mye kondens på seg. Her står også luftelukene oppe.

Noen som har vært borti dette før? Hvem kan jeg kontakte for å få målt fukt nivået? Er så redd for astma og sånne ting...

Vi er på jakt etter ny leilighet, men har 3 mnd oppsigelse her. Men jeg vet ikke om jeg orker bo i denne fukten så lenge... noe jeg kan gjøre for å korte det ned?

Må også legge til at det trekker noe fryktelig... har måtte teipe med sånn tykk teip rundt vinduskarmene, for vist ikke blir jo vi iskalde på blåsbort dager...

NY LEILIGHET NÅÅÅÅÅ!!!

Hva tror dere dette er?

Sambo er vist ganske sikker på at det der er fukt, ser det jeg og, men han kan det der mer en meg[8D]

En får kjøpt billige fuktmålere, Jernia feks.

Lykke til, en skal ikke kødde med dårlig inneklima!

dytt

Flere??

Kan man si dette er helseskadelig? Så slipper vi 3 mnd oppsigelse. Føler meg ikke trygg med å bo her altså [&:]

Jaja, da skulle dere sett soveromsvinduene/karmene våre! Malingen er borte og de er svarte selv om de er nyvasket! Må vel ut å kjøpe fuktmåler vi også.

ORIGINAL: blessa

Jaja, da skulle dere sett soveromsvinduene/karmene våre! Malingen er borte og de er svarte selv om de er nyvasket! Må vel ut å kjøpe fuktmåler vi også.

Oi, hørtes hvertfall ikke bra ut! Ikke bra og bo i noe sånn!

Bare å snakke med legen om barn og inneklima, så får du nok papirer på at det er uforsvarlig å bo sånn. Evt inviter mattilsynet på besøk. Om det er uforsvarlig å bo der, er de pliktige til å hjelpe deg med ny leilighet! Iallefall slik jeg har fått det forklart. :)

sånn er det hos oss også. Ikke så mye skade i vunduet da. Men når vi oppdaget hvordan det er der inne så var hele innerkarmen sort av mugg[:-][:o][:'(]

Og det innerste hjørnet på soverommet var HELT vått med skade på veggen og i gulvet. og masse ekkel sort sopp. Helt motbydelig.

Vi har hatt takstmann hjemme. men vi eier jo leiligheten så kan liksom ikke bare "stikke" av[8D] Han mente at det i veggen hos oss kunne komme ifra fukten inne i rommet, men også utenifra. så vi må åpne i veggen også. for å finne ut. gøøøy[X(][X(]

Men som de andre her sier så må dere lufte lufte lufte. Vi har vinduet åpent hele dagen nå. evt døra inn til resten av leiligheten. Men det er fukt i karmen hver morgen alikevel[:@]

Du må ta det opp med huseier uansett. dere trenger jo ikke få noen til å komme å se på det. Og det er ikke noe bra å bo i. så dere burde få lov til å si opp tidligere. og det er viktig at huseier får vite om det sånn at han/hun kan få gjort noe med det.

huff, utrivelig når man oppdager sånt. vi mistenkte fukt/mugg så vi flytta når jenta var 1,5 mnd. fant masse mugg bak møbler da vi skulle vaske ut leiligheta!!! veldig glad vi flytta i tide, babyer har vel ikke godt av å leve i sånt miljø.

lykke til!!

Vi fant muggsopp bak senga vår og på siden i januar.. Masse sopp det så ut som jordslag på den ene veggen, også så det ut som vi hadde vaska bort overflaten av malingen på andre veggen. Vi prata med skadedyrkontroll spesialisert på sopp, og de sa at vi skulle skjære av en bit av tapeten på 5x5 cm for å se om det var sopp bak tapeten. Hvis det ikke var det kunne man vaske det vekk med klor, og holde det under oppsyn. Vi har alt for lite lufting i leiligheten, så vi skal fremme forslag til årsmøte om flere lufteventiler. Vi fikk også besked om å ha en jevn temperatur på soverommet, ikke masse opp og ned, ha soveromsdøra oppe og lufte ofte. Har man rullgardin så ikke ha den helt ned til karmen. Har merka på oss begge to at vi sover bedre nå når soppen er borte. Muggsopp er ikke det som er mest helseskadelig, men sopp er sopp.

(ser du skriver at dere leier, men det er jo ett tips til huseier om å sjekke bak tapeten) Lykke til. Vi sov i stua i flere uker, for vi ville at borettslaget skulle fikse opp i det, men de var så treige så vi gjorde det selv.

sånn er det hos oss også.. [:'(]

kjelleren er en skikkelig råkjeller med mye svartmugg..
oppe ble alle vindu malt igjen når før vi flytta inn, så vi klarer ikke å lufte ut! ikke har vi avtrekksvifte over ovnene heller, så når vi lager mat så damper alle vinduene igjen.. vi har klart å bryte opp ett vindu nå da, men må ta i så hardt at jeg er sikker på at vinduet kommer til å knuse en dag[&:]

huseieren skal begynne å drenere rundt huset, så vi får en tørrere kjeller, men er ikke skaden skjedd allerede da?[&:]

huset trekker innmari, og er et kaldt gammelt hus!

ÆÆÆÆSJ! Vil ha ny plass å bo jeg også, syns ikke det er forsvarlig å bo her med ei lita frøken!! Men er ikke lett å finne noe å leie når man har hund[:(] (og vi har tre mnd oppsigelse vi også[:'(])

Back
Topp