Så bra hun fikk den hjelpa hun trengte! Jeg har bestandig vært positiv til barnevernet, mamma fikk god hjelp derfra en stund, både økonomisk og med rådgivning, og en venninne av meg har også selv kontaktet barnevernet da hun slet som alenemor med fødselsdepresjon, og fikk også hjelp til avlastningshjem så hun kunne studere og forsørge sønnen sin.
Men jeg har også sett eksempler hvor barnevernet har brutt regler for å få igjennom noe de har bestemt seg for (da på et annet kontor enn de jeg andre jeg nevner). Har selv lest rapporten og vitnet i rettsak hvor det var mye snusk fra barnevernets side, selv om det så klart lå en oppriktig bekymring i bunn, men jeg skal ikke gå inn i detaljene. Så som i alle andre jobber er det folk som ikke burde vært i bv, og siden bv er en instans med mye makt og et gedigent ansvar, syns jeg det er viktig både at de får et bedre rykte og at terskelen for å melde inn bekymringer blir lavere, samt at rutinene deres blir gjennomgått og en del kontorer rensket skikkelig opp i. Det må være mulig å gå dem i sømmene, og det må gjøres ofte.