Fryst morsmelk og holdbarhet

Pmor

Elsker forumet
jentene i juni13
Heisann! Noen som er gode på fryst morsmelk her? Hvor lenge kan det stå i fryseren før det blir dårlig? Jeg trodde det var noen måneder, men det jeg tok opp her om dagen var bare 1,5 mnd. gammelt og var blitt dårlig.

Og så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med opptining av morsmelk og hvor lang tid det tar i kjøleskap. Jeg skal nemlig på ett eller annet tidspunkt i mitt eget utdrikningslag, og da må sambo ordne med melken. Så da lurer jeg på hvor lang tid man må beregne for å få tint morsmelken i kjøleskapet. Noen som vet? Og noen som vet hvor lenge det da holder seg i kjøleskapet?

Jeg er ikke så god på fryst hjelp, men ammehjelpen derimot -de er veldig gode på fryst melk ;) 

Her er et lite utdrag fra hjemmesiden deres:
"De offentlige retningslinjene angir at melk til fullbårne barn anbefales oppbevart i dypfryser (-18 grader)  i 6 måneder, og 3 måneder for premature barn."

Står mer utfyllende informasjon her =)

Ellers så husker jeg ikke hvor lang tid det har tatt å tine i kjøleskapet, om det har vært helt krise her så har vi tint melken i vann -da går det mye fortere, men da må melken brukes med en gang.

På ullevål sa dem til meg at morsmelk holder i 6 mnd i fryser .. .  Men etter du har tatt det opp holder det kun ett par døgn mene jeg det var. Tar en god stund før det tiner i kjøleskap, ville satset på ett døgn tror jeg, det er ikke tint over natten iallefall.

Back
Topp