Frysing av melk

Vipsis

Gift med forumet
hvordan gjøres dette, altså hva fryses den i?

og hvordan vet man at man får ut fet melk også og ikke bare tørstemelk? eller er det uvesentlig? [:)]
 
Ett tips er å fryse melka i isterningsposer, mye enklere å ta opp igjen hvis du bare skal ha litt i flaske.
 
Kan kjøpe bokser på apoteket, rommer 180 ml.  Disse kan også brukes til babymat senere.. [:)]Helsesøster frarådet å fryse i isbitposer til meg da, fettet i melka setter seg fast i posen..
Du kan se på melka hvor "tykk" den er på en måte, formelka er mye tynnere..
 
Jeg fryser melka i vanlige brødposer. [:D] Den første melka som kommer er vel den tynneste, så blir den tykkere og tykkere (mer fett) etterhvert som babyen suger. Jeg pumper meg som regel ganske tom, da vet jeg at jeg får med fet melk. Har forresten lest et sted (husker ikke hvor) at man ikke skal fryse ned mer en 130 ml i hver pose/boks. Så jeg deler opp det jeg pumper i flere poser.
 
ORIGINAL: hb77

Jeg fryser melka i vanlige brødposer. [:D] Den første melka som kommer er vel den tynneste, så blir den tykkere og tykkere (mer fett) etterhvert som babyen suger. Jeg pumper meg som regel ganske tom, da vet jeg at jeg får med fet melk. Har forresten lest et sted (husker ikke hvor) at man ikke skal fryse ned mer en 130 ml i hver pose/boks. Så jeg deler opp det jeg pumper i flere poser.


Jeg tror nok ikke dette er riktig, for jeg får bokser av prematuravdelingen som rommer 500 ml for å fryse ned melk til melkebanken i [:)]
De har forresten spesielle fryseposer på apoteket som man kan fryse ned melka i.
De rommer 150 ml, men er svindyre og koster 199 kroner for 20 styk[&:]
 
ORIGINAL: Helenpia

Jeg tror nok ikke dette er riktig, for jeg får bokser av prematuravdelingen som rommer 500 ml for å fryse ned melk til melkebanken i [:)]
De har forresten spesielle fryseposer på apoteket som man kan fryse ned melka i.
De rommer 150 ml, men er svindyre og koster 199 kroner for 20 styk[&:]


Åh! 10 kr posen var vel litt i drøyeste laget ja.. hva er spesiellt med disse da? bokser høres jo lurt ut, litt enklere å stable i fryseren kanskje?

tusen takk for mange gode tips, da tror jeg jeg skal driste meg til å begynne på et aldri så lite "mat-lager" til lillegutt! [;)]
mener å ha lest en plass at holdbarheten på frossen melk er et par mnd, stemmer dette?
 
Helenpia: så fint, da kan jeg jo fryse ned større mengder sammen da. [:D]

Jeg legger posene i is-bokser etter at de er fryst.
Ang holdbarhet tror jeg det er ca 3 måneder i fryseboks i kjøleskapet (med egen dør), og ca 6 måneder i dypfryser (fryseboks).
 
ORIGINAL: Vipsis

ORIGINAL: Helenpia

Jeg tror nok ikke dette er riktig, for jeg får bokser av prematuravdelingen som rommer 500 ml for å fryse ned melk til melkebanken i [:)]
De har forresten spesielle fryseposer på apoteket som man kan fryse ned melka i.
De rommer 150 ml, men er svindyre og koster 199 kroner for 20 styk[&:]


Åh! 10 kr posen var vel litt i drøyeste laget ja.. hva er spesiellt med disse da? bokser høres jo lurt ut, litt enklere å stable i fryseren kanskje?

tusen takk for mange gode tips, da tror jeg jeg skal driste meg til å begynne på et aldri så lite "mat-lager" til lillegutt! [;)]
mener å ha lest en plass at holdbarheten på frossen melk er et par mnd, stemmer dette?


Slik ser de ut [:)]
Det er sånn åpning som man bare trykker sammen, og så kan man skrive navnet sitt på, og datoen for når den ble pumpet og fryst [:D]


 
eg bruke di som helepia vise her og aventbokser som romm 180 ml som man kan bruke omigjen t å fryse ner barnemat f.eks kjempe greie og isje så dyrt i og me at en kan gjenbruke de [:D]
 
Ja bokser må jo være mye bedre siden man kan bruke dem om igjen.
Det er jo bare å vaske og koke akkurat som man gjør med flaskene [:D]
På apoteket jeg var på, ble jeg kun introdusert for disse posene da jeg spurte etter noe å fryse MM i.
 
Back
Topp