"Fryseforsøk"

Jane2

Elsker forumet
Er det noen her som har fått satt inn egg som har vært frøset ned? Jeg har vært igjennom et ordinært prøverørsforsøk, som var vellykket[:)], og har 9 egg i fryseren.

Hvordan fungerer det når man vil bruke et av disse egga? Hvem må jeg ta kontakt med, hvor lang tid tar det osv...?

Du må kontakte klinikken din å si du gjerne vil ha et fryseforsøk.

Det spørs litt på kapasiteten til klinikken hvor fort du får komme igang.
De fleste bruker hormoner, Progynova et østrogen preparat, ved et fryseforsøk. Det må du gå på noen uker først for å få en tykk nok livmorslimhinne. Når den er tykk nok settes egget inn. Også er det to uker å vente og håpe.
Blir man gravid i et fryseforsøk må man gå på progesteron til uke 12 siden man da ikke produserer det selv.

Man kan også ha fryseforsøk i naturlig syklus, da blir egget satt inn når du har eggløsning.

Jeg lure også på dette med fryserforsøk. Vi skal i gang med micro insaminasjon snart og om dette skulle funke kan jeg i prinsippet bruke opp de eggene jeg har i fryseren?

La oss si jeg har 4 egg i fryseren, kan jeg få fire barn til? (jeg går da ut fra at det alle er vellykede tenker ikke på sansynligheten) eller er det en begrensning på hvor mange forsøk man kan ha?

Stilte det nesten samme spørsmåk på fub og der fikk jeg høre at de ikke alltid tine opp alle eggene.

Men egene holder seg max 5 år.

Hei hei!

Jeg er ruger nå på to fryse egg, det første fryseforsøket mitt....
Jeg fikk fire egg på frys etter mitt første forsøk i september. Da ringte jeg klinikken samm dag som negativ test og mensen kom. Da fikk jeg beskjed om å hoppe over en mens, og mensen etter den kunne jeg begynne å ta progrestron tabletter. (progonava het dette). Fikk tilsendt resept på dette i posten, og fikk beskjed om å ringe igjen så fort jeg begynte på dette, første dag av menstruasjonen.
Når den kom nå i slutten av november begynte jeg på progonova tre piller om dagen. Den dagen jeg ringte da, ble det satt opp time til ultralyd etter tolv dager på progynova. Da så de om slimhinnene var tykke nok og klare til å ta imot ett egg. Det var de hos meg, så på dag 16 i syklusen satt de inn to av fryse eggene. De tinte IKKE alle fire. Bare de to som som skulle brukes. Men hadde ikke de overlevd hadde de selvsagt begynt å tine de andre også...
Så jeg har fortsatt et fryseforsøk igjen med to egg hvis ikke det skulle klaffe denne gangen heller.
Håper dere ble litt klokere nå.....

Og glemte en ting, to dager før man setter inn egg begynner man også på crinone i tilegg til progynova. Dette skal man gå på til tolvte uke hvis man blir gravid.....

De fleste av eggene med BRA kvalitet overlever som regel, fikk ihvertall beskjed om at flesteparten av eggene pleide å overleve statistisk sett i porsgrunn, kom visst litt ann på hvor mye væske det var på eggene før de frysre ned. Var ikke alltid de fikk vekk ALT, og da kunne det danne seg krystaller på dem i fryseren som gjorde at skallet kunne sprekke. Men som sagt så overlever de fleste.
Det har ikke noe å si om de har liggi nedfryst i to måneder eller fem år sa legene til meg. Men fryseforsøk har visstnok litt mindre sjanser til graviditet enn ordinært forsøk. Ikke mye men litt, derfor pleier de å sette inn to egg hvis man ikke spesielt ber om kn ett. Slik er det ihverfall i porsgrunn

Hvor mange de tar opp spørs litt på hvor mange de har fryst ned i hvert strå. Ved vanlig kvalitet så fryses de ned to og to. Da blir begge de tatt opp og tint ved et forsøk.

Kate: Progynova er østrogen, ikke progesteron, crinone er progesteron. Husk at du ikke får mensen så lenge du går på progynova, men det har du nok fått beskjed om.
Lykke til med rugingen!!

Back
Topp