Fryseforsøk Blastocyst, erfaringer

LillyBE

Glad i forumet
Jeg skal ha innsett av fryst blastocyst. Startet på østrogen på blødningsdag 1, og skal ha UL på dag 10.

Dere som har vært igjennom dette tidligere, på hvilken dag i syklusen hadde dere innsett? Er det andre ting som gjelder ved innsett av blastocyst fremfor 2-dagers egg? Det avgjørende er vel å få slimhinnen tykk nok, og man må kanskje gå på progesteron flere dager før innsett?

Jeg har kun 1 blasto på frys, og er livredd for at den ikke tåler opptining!

Takk for svar og erfaringer :)

Jeg hadde innsett dag på fem etter eggløsning. Blastocyster er sterke, så de overlever visstnok som oftest tining :)

Masse lykke til [emoji173]

Jeg hadde innsett dag på fem etter eggløsning. Blastocyster er sterke, så de overlever visstnok som oftest tining :)

Masse lykke til [emoji173]

Takk for svar :) når begynte du på progesteron da?

Huff ja, jeg må krysse fingre. Har hatt 3 fryseforsøk tidligere, med 2-dagers egg, og alle har overlevd opptining så livredd for at det ikke går nå ;)

Er et år siden så er litt usikker, men lurer på om det var et par dager før innsett.

Skjønner at du er nervøs, var det selv jeg... Men mest sannsynlig så går det bra [emoji173]

Du begynner med progresteron 4 dager før innsett (feks mandag start progresteron og innsett fredag). Jeg satt inn i naturlig syklus så vet ikke ift østrogen. Testet positivt første gang 11 dpo (6 dager etter innsett).

Tusen takk for svar begge to :) da regner jeg med jeg starter med progesteron når slimhinnen er fin, og innsett ca 4 dager etter det. Blir utrolig spennende :)

Jeg satt inn på dag 22☺️ Fikk sette inn på mandag,så er i full gang med ruginga❤️

Jeg brukte ikke progesteronstøtte da jeg satte inn blasto. Legen sa at kroppen fikset det selv. Mange tørr ikke stole på det, og tar ekstra progesteron likevel. Jeg kontaktet et par andre her inne som heller ikke hadde tatt progesteron og blitt gravide, og fikk enda mer trua. Derfor valgte jeg å stole på legen, droppet progesteron og nå er jeg gravid. Deilig å slippe det styret og nervøsiteten den dagen man skal slutte på progesteron. Men som du skjønner er dette veldig individuelt. I tillegg har jeg ganske stor tro på scratching før innnsett. Masse lykke til!! :)

Jeg brukte ikke progesteronstøtte da jeg satte inn blasto. Legen sa at kroppen fikset det selv. Mange tørr ikke stole på det, og tar ekstra progesteron likevel. Jeg kontaktet et par andre her inne som heller ikke hadde tatt progesteron og blitt gravide, og fikk enda mer trua. Derfor valgte jeg å stole på legen, droppet progesteron og nå er jeg gravid. Deilig å slippe det styret og nervøsiteten den dagen man skal slutte på progesteron. Men som du skjønner er dette veldig individuelt. I tillegg har jeg ganske stor tro på scratching før innnsett. Masse lykke til!! :)

Men da gikk du vel ikke på østrogen fra CD1, men hadde innsett i naturlig syklus? :)

Tusen takk for svar begge to :) da regner jeg med jeg starter med progesteron når slimhinnen er fin, og innsett ca 4 dager etter det. Blir utrolig spennende :)

Fryseforsøk varierer avhengig av om det er styrt eller naturlig syklus.

Styrt syklus (med østrogen fra CD1) så venter man bare på tykk nok slimhinne, siden det ikke er noe egg som modner. Når slimhinnen er tykk nok så kan klinikken planlegge hvilken dag som passer best for dem med innsett, og så må man begynne med progesteron så mange dager før innsett som egget er. Progesteron får da kroppen til å tro at den har hatt eggløsning, så da gjør den seg klar for å ta imot et befruktet egg. Klinikkene har litt ulik praksis på å telle antall dager, så noen vil ved innsett av 5 dagers blasto at man starter med progesteron 5 dager før - andre vil at man starter 4 dager før (og teller innsettdagen som nummer 5.) Når man har styrt syklus må man fortsette med medisiner til uke 10/12 siden kroppen ikke har hatt eggløsning.

Naturlig syklus er uten medisiner. Da skal man bare finne eggløsning, og så sette inn egg riktig antall dager etter eggløsning. Da trenger man ikke egentlig medisiner, siden kroppen har helt normal hormonutvikling. Dette velger man vanligvis ikke hos de med ustabil syklus (og det kan være at forsøket blir avbrutt om man får eggløsning slik at innsett måtte bli en lørdag eller søndag, om klinikken er stengt da.)

Det er en del som har naturlig syklus, men likevel får progesteron etter eggløsning. Det er også en del som har delvis naturlig syklus hvor de får f.eks. Letrozol og Ovitrelle for å stimulere og time eggløsning litt likevel.

Jeg har kun hatt innsett i styrt syklus, og det har variert litt hvordan slimhinnen min har respondert på østrogen. Så jeg har endt opp med ekstra stimuleringstid for å få tykk nok slimhinne.

Back
Topp