Fryse ned mat?

FintFerdig

Betatt av forumet
Jeg ser det er populært å lage opp middager og fryse ned før barselsperioden. Dette vil jeg også bli god på - men jeg kan litt lite om det...
Noen som vil dele litt erfaring?
Hva egner seg å lage og fryse?
Hvilken emballasje fryser du det i?
Og hvordan tines/tilberedes det når det skal spises?
 
Jeg pleier å fryse alt av rester som er verdt å ta vare på :) Sparer miljøet! Er mest fornøyd med fryseboksene fra Tupperware, men har litt andre typer også.

Det finnes nesten ingen grenser for hva som kan fryses, men det er viktig å dele det opp i porsjoner før man fryser det. Og merk det med hvilken dato du har fryst det, og hva det er for noe (så slipper du å drive dektektivarbeid, som ofte ender med at man kaster det).

Tiner i mikro på tineprogram, eller i ovnen på varmluft (sitter det inn mens ovnen er kald).

Forslag til mat å fryse: Supper, gryteretter, moussaka, lasagne, grove rundstykker, annen grov bakst i porsjonsform. Hjemmelaget selvsagt :) Trine har mange gode oppskrifter på nett!
 
Jeg ser det er populært å lage opp middager og fryse ned før barselsperioden. Dette vil jeg også bli god på - men jeg kan litt lite om det...
Noen som vil dele litt erfaring?
Hva egner seg å lage og fryse?
Hvilken emballasje fryser du det i?
Og hvordan tines/tilberedes det når det skal spises?

Det meste kan fryses. Jeg lager ofte store porsjoner med mat når jeg hat tid og fryser ned. Tar det som oftest ut på kvelden og setter i kjøleskapet (langsom tining gir best resultat), men noen ganger har jeg glemt det eller det blir noen endringer i planer og da er mikroen grei å ha eller varmluft i stekeovn. Hvis du fryser gjærbakst så er vil noen minutter i steikeovnen gjøre at det smaker som nybakt.

Fryser ned i fryseposer og plastbokser (finnes flere typer som er kan både fryses og varmes opp i mikroen).
Merker all mat med innhold og dato.
 
Hva ønsker du å lage da?

Skal du lage f.eks gratenger (lasagne, fiskegrateng ol.) så lønner det seg å fryse direkte ned i former som kan gå i fryseren.

Boller, brød, rundstykker, pizzasnurrer og slik fryser jeg ned i fryseposer.
Supper og gryteretter fryser jeg ned i frysebokser, tupperware om jeg har noen ledige, eller vanlige fra butikken.
 
Back
Topp