Fryse ned mat til barselperioden?

Lilja12

Flørter med forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Har fått tips fra andre om at det kan være kjekt å fryse ned mat som man har lett tilgjengelig etter at babyen er født. Vurderer derfor dette, men kjenner det er noe ork å begynne å bake da formen ikke er helt på topp.. Noen som har erfaring med dette? Var du glad for at du hadde fylt opp fryseren og ble maten spist opp? Og tips til hvilken type mat er kjekt å lage å fryse ned, bakst, rundstykker, middager?

Var veldig kjekt med ferdig mat i fryseren, spesielt til de dagene jeg var alene. Rundstykker fylte horn, pizzasnurrer, hjemmelaget lasagne og fiskegrateng var noe av det jeg hadde i fryseren. Middagene var fryst i porsjoner. Håper det blir tid til litt påfyll nå også :)

Fylte horn og pizza snurrer skal jeg lage meg. Ting som ikke krever annet enn å tine er helt supert å ha. Og som kan spises med en hånd om baby ikke har tid til å sitte stille :p

Jeg fikk en stor pose med ostehorn av ei venninne forrige gang, og den posen redda meg fra den vannvittig ulvehungeren i barseltiden!

Tenker å bake litt når permisjonen starter.

Jeg har laget et par italienske retter da jeg elsker den type mat. Jeg har også bakt grove horn som samboeren min og jeg kan kose oss med når vi går hjemme sammen de første to ukene. Søsteren min skal lage pizzasnurrer og pappa skal komme med rundstykker.

Ellers bor jeg sammen med en som liker å lage mat. Det gjør han ingenting og diske opp noe selv om jeg har hatt fri hele dagen ❤️

Jeg lagde ikke noe forrige gang, men skulle ønske jeg hadde hatt middager klar på lur i frysen. Det var dritt når dagene var uutrholdelige, og når mannen endelig kom hjem fra jobb ble han stuck med middagslaging på kjøkkenet mens jeg måtte sitte og amme og amme i stuen (helt avhengig av å sitte skikkelig, da det var forferdelig styr å få babyen til å ta tak og ikke minst beholde taket..)

Type bakst er ikke noe det går mye av her. Ja, det er godt, men det er også godt med vanlig brødskive. Det var en god periode jeg smurte opp matpakke om kvelden, så jeg hadde ferdigsmurte skiver for hånden. Det er lettere å få sunt enn horn og slikt, som er vanskelig å få godt og samtidig ha nok fullkorn. Om man tenker bakst til barselbesøk, så er det helt unødvendig for meg. Ikke har vi mange som kommer på besøk, og om de kommer, så får de ta med seg noe å spise selv om de absolutt til ha det.

Vet ikke om jeg gidder lage opp middager denne gangen heller, selv om jeg vet det hadde vært litt kjekt å ha :p Har ihvertfall ikke tid nå for tiden, men kanskje jeg får ånden over meg om jeg faktisk får litt permisjon før fødselen denne gangen.

Jeg tenkte tanken sist, men hadde ikke nok fryseplass (3 små skuffer i kombiskap). Det var heller ikke noe krise. Jeg fikk enkelt smurt meg et par brødskiver hvis jeg var sulten, hadde snacks (nøtter, dadler, frukt) i ammekurv og hadde baby i vippestol/på lekematte når jeg lagde middag (gjerne også i bæretøy mens jeg kuttet og ordnet, før jeg satte på noe med varme - da turte jeg ikke bæretøy). De dagene jeg ikke hadde tid eller ork til å lage middag, gjorde gladelig mannen det. Han fant en ny giv på kjøkkenet og gikk fra å være en rimelig elendig kokk til å finne en interesse og talent for matlaging :D

Denne gangen har vi tre ekstra fryseskuffer i et ekstra kombiskap, men vi velger nok heller å fylle opp med råvarer vi bruker mye, så vi slipper hyppige butikkturer. Vi har også en toåring som elsker matlaging, så det er en koselig aktivitet etter barnehagen :Heartred

Back
Topp