Fryse mat med mme?

Snickers

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Tenkte å lage opp noen middager til lille her. Tenkte å lage noe fiskeboller i hvit saus aktig, men må jo da lage sausen på mme (har ikke melk i puppen lenger). Er det noen som vet om man kan fryse mat man har laget med mme?

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg har hørt at ferdigblandet MME ikke er egnet for nedfrysning. Jeg vet desverre lite om hvorfor,men den logiske forklaringen er vel at næringsstoffene går tapt.
Her skal vel du i hovedsak bruke den til å lage saus med, mer som en smakstilsetning. Så kan ikke tenke meg det er noe farlig liksom,mer det at næringen ikke er der eller i mindre grad.

Det er mine tanker om saken iallefall;)
Andre som har peil her kanskje???

Kan du ikke lage saus med vanlig melk? Det gjør jeg, og ser ingen grunn til at jeg ikke skal det.. Men rett meg hvis jeg tar feil..

Kan du ikke lage saus med vanlig melk? Det gjør jeg, og ser ingen grunn til at jeg ikke skal det.. Men rett meg hvis jeg tar feil..
Jo, vi kan kanskje det nå? Trodde kumelk var fy, fy, frem til ett år, men ok å bruke det i mat fra 10 mndr? Sikkert like mange regler og meninger som det er barn. Sikkert to barn mer som fikk melkeallergi i gruppen som fikk kumelk enn i kontrollgruppen i et eller annet forskningsopplegg, og dermed må ingen barn under ett år få kumelk;)

Anyways, jeg brukte mme og frøs det, så får vi se. Nøringsinnholdet får jeg ikke sjekket, men om konsistensen holder seg og jenta ikke blir dårlig av maten, så evalueres det til "vellykket":D

Det gjør du ikke nei, men det er jo uansett bare næringen i mme`en. Her er det jo annen næring fra fiskebollene og evt. annet som poteter som hun får i seg;)

De skal vel ikke ha mat som inneholder kumelk før de er 10mnd, og ren kumelk skal de ikke få før 12mnd. Ikke så lenge til de er 10 mnd da;)
Samtidig er det vel gjerne ikke så mye de spiser av retten,så farlig er det jo ikke!
De er ikke så streng i Danmark og Sverige. Samtidig er det kanskje greit å følge sitt eget land sine anbefalinger og faktisk se på de som er strengest??? Hmm, vet ikke jeg..
Her har vi vært forsiktig med det til veslegutt da, kun fått smake og ikke mer.

Det er kumelk i tomatsuppen fra småfolk ;) og i mange andte andre middager på glass :P

De kan vel få kumelk fra rundt 8 mnd når det er brukt i matlaging :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Det er kumelk i tomatsuppen fra småfolk ;) og i mange andte andre middager på glass :p

De kan vel få kumelk fra rundt 8 mnd når det er brukt i matlaging :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Ja, ok! Da skal han ikke få den mer, haha:P Neida;)
Hs sa også til meg at minst mulig mat med kumelk før 10 mnd.
Merkelig det blir sagt når de har det i babymat ned til 6mnds alder:confused::p
Jaja, minst mulig er jo ikke= ingenting:cool:

Når jeg blir i tvil og lurer på om jeg har gjort noe galt, tenker jeg alltid på a da jeg ble født selv, var det nesten ingen regler, og det ble jo folk av meg og de aller fleste andre som ble født da også. Ikke at de skal brukes som en unnskyldning for å røyke og drikke under svangerskapet, akkurat, men noen ganger må man liksom bare dra ting litt ned på jorda. Kan jo bli hysterisk av å forholde seg til alle anbefalinger, råd og regler.
Er sikkert litt melk i fiskeboller også, og salt, ikke minst. Jeg tilsatte en solid torskefilet i tillegg, et par gulrøtter, vårløk og poteter, så det saltet og evt melken som er i fiskebollene er i alle fall spedt godt ut. Hun syntes nå det var skikkelig snacksy mat og har foreløpig ikke blir syk;)

Jo, vi kan kanskje det nå? Trodde kumelk var fy, fy, frem til ett år, men ok å bruke det i mat fra 10 mndr? Sikkert like mange regler og meninger som det er barn. Sikkert to barn mer som fikk melkeallergi i gruppen som fikk kumelk enn i kontrollgruppen i et eller annet forskningsopplegg, og dermed må ingen barn under ett år få kumelk;)

Ja jeg tenker jo det er så små mengder at det umulig kan skade. Tror ikke dem kan få allergi da, er det ikke pga det hindrer jernopptaket dem ikke skal ha det?

Ja jeg tenker jo det er så små mengder at det umulig kan skade. Tror ikke dem kan få allergi da, er det ikke pga det hindrer jernopptaket dem ikke skal ha det?
Aha! Har ikke fulgt med i timen, jeg;) Er det derfor, ja. Nei, det er helt sikkert i orden å begynne med litt melk i maten. De nærmer seg jo ni måneder, og det er jo nesten ti!

Barn utvikler ikke allergi ved å få kumelk.. de som ikke tåler det har som oftest umodne tarmer, og kumelk gjør at de ikke modnes.. så dem må holde seg unna alt med kumelk til dem er ca 2 år.. de føeste blir bra etter det :)

Grunnen for at kumelk ikke blir anbefalt som spesielt drikke er at det hindrer kroppen i å ta opp nok jern ;) men mme, div grøter og flere middagsglass har jo kumelk i seg :) så bare lag middag med vanlig melk! Det har jeg bestandig gjort :D

Når jeg blir i tvil og lurer på om jeg har gjort noe galt, tenker jeg alltid på a da jeg ble født selv, var det nesten ingen regler, og det ble jo folk av meg og de aller fleste andre som ble født da også. Ikke at de skal brukes som en unnskyldning for å røyke og drikke under svangerskapet, akkurat, men noen ganger må man liksom bare dra ting litt ned på jorda. Kan jo bli hysterisk av å forholde seg til alle anbefalinger, råd og regler.
Er sikkert litt melk i fiskeboller også, og salt, ikke minst. Jeg tilsatte en solid torskefilet i tillegg, et par gulrøtter, vårløk og poteter, så det saltet og evt melken som er i fiskebollene er i alle fall spedt godt ut. Hun syntes nå det var skikkelig snacksy mat og har foreløpig ikke blir syk;)

Signerer det du skriver her :D

Barn utvikler ikke allergi ved å få kumelk.. de som ikke tåler det har som oftest umodne tarmer, og kumelk gjør at de ikke modnes.. så dem må holde seg unna alt med kumelk til dem er ca 2 år.. de føeste blir bra etter det :)

Grunnen for at kumelk ikke blir anbefalt som spesielt drikke er at det hindrer kroppen i å ta opp nok jern ;) men mme, div grøter og flere middagsglass har jo kumelk i seg :) så bare lag middag med vanlig melk! Det har jeg bestandig gjort :D
Skjønner, skjønner! Bratt læringskurve på bv om dagen, gitt! Har lært opptil flere ting de siste dagene, jeg:)

Skjønner, skjønner! Bratt læringskurve på bv om dagen, gitt! Har lært opptil flere ting de siste dagene, jeg:)

Hehe ja.. til og med jeg som har 3 barn, lærer stadig vekk noe nytt :P

Back
Topp