fryse fenalår??

Travel mamma

Gift med forumet
jeg ELSKER!!!! fenalår og har et helt her hjemme inpakket i plast. mente jeg så at om man fryste det i 3 dager kunne jeg som gravid spise det?

nope, det må stekes for at bakteriene dør ifølge mattilsynet.

du kommer sikkert til å få endel svar her om at de har fått bekreftet fra jm eller lege om at det er greit å spise, men mattilsynet mener en ikke kan det.

jeg hadde ikke tatt sjansen

Aner ikke. Når jeg gikk gravid skjærte jeg det i tynne skiver og stekte de litt i stekepanna. Kjøper en type lår som er litt mindre saltet. Men det blir veldig salt uansett når en steker de, men jeg syns det er så godt at det hender jeg steker i dag også, når jeg ikke er gravid.[:D]

Noen av de farlige bakteriene dør når de fryses
Men ikke alle
For at det skal være helt trygt, så MÅ det varmebehandles.

(Og stekt fenalår er slettes ikke noe å rynke på nesa av)

Toxolasmose bakterien dør ved nedfrysing,men ikkje listeria bakterien. Eg har alltid holdt meg unna då eg var gravid[;)]

Jeg spiste litt spekemat mens jeg gikk gravid. Vet at Gilde fryser alt kjøttet før de lager spekemat av det, men vet jo at dette ikke tar bort alle bakteriene. Det er opp til deg om du føler du vil ta sjansen. I de fleste tilfeller går alt bra, men er jo noen som er skikkelige uhelldige.
Men ville jo kanskje påstå at fenalår fra Gilde og slike plasser er bedre å ta sjansen på enn hjemmelagde, med tanke på bakteriene.

Tynne skiver i stekepanna. Frese litt. Med litt vårløk, rømme og lefse/ flatbrød----- nam nam [:)][;)]

Back
Topp