Fryse babymat

marit86

Elsker forumet
Hva fryser dere babymat i?? Hørte nettopp at det ikke var lurt å fryse i glass for da kunne det komme glassbiter i maten, noen som vet om det stemmer?? :-)

og hvor lenge kan fryst babymat være i kjøleskap?

Det kommer vel ikke glass i maten så lenge ikke glasset knuser vil jeg tro.  Men det er en liten fare for at glasset knuser når du legger det i frysen, men hvis du ikke fyller heeelt opp reduseres den faren.  Jeg fryser i plastbeger, sånne fra avent med ml-mål på. 
Hvor lenge det holder i kjøleskap kommer an på hva du har oppi.[:)]  Men vanligvis et par dager ihvertfall.

Jeg har nettopp fryst i plastposer/fryseposer.

Faktastoff

Mat i fryseren
Det er fullt mulig å fryse hjemmelaget spedbarnsmat. Finmoset mat er lite holdbar i fersk tilstand, og det kan være smart å fryse de porsjonene som er til overs og som ikke skal spises dagen etter.
Kjøl raskt ned maten som skal fryses. Sett gjerne gryta/bolla med mat i kaldt vann, og dekk til med lokk slik at ikke vitaminene forsvinner. Fordel maten i passe porsjoner i den fryseemballasjen du har for hånden. Emballasjen skal være tett slik at ikke vannet fordamper og at maten setter smak på eller tar smak fra annen mat i fryseren. Glass som fryseemballasje bør fylles halvfulle.
Mat du har tatt ut av fryseren, varmes opp bare en gang.

Matens holdbarhet i fryseren
Lammekjøtt, kokt 4 mnd
Svinekjøtt, kokt 1 mnd
Høne-kyllingkjøtt, kokt 3 mnd
Fisk, kokt 2 mnd
Grønnsakspureer 1-2 mnd
Fruktpureer 1 år

Fra Barnemat.com

Oooh genialt!  Lyst til å lime det inn på barnemattråden også?
Nm, jeg gjorde det for deg. [;)]

Back
Topp