Frys og IVF

dagosi

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberbarna 19
Jeg er ennå ganske dum på dette her. Men vurderer nå å gå helt privat da jeg ikke får hjelp offentlig. I forhold til det så tenker jeg egentlig at siden jeg er så gammel bør jeg jo egentlig fryse ned egg slik at jeg kan få sjansen til flere søsken. Ønsket mitt er 4 barn, og har en gutt nå. Skjønner at man ikke kan få alt man ønsker, og at det er langt fra sikkert at jeg kan få 4 stykker. Men alle monner drar jo, og sjansen for å lykkes vil jo øke om jeg legger ned egg på frys. Men ser at prisen for å legge på frys koster 32 000 kr privat. Vet dere om dette også gjelder innsett, og om ikke, hva vil det koste å få satt inn eggene når man er klar for å prøve på søsken? Og jeg bør jo egentlig ha IVF eller ICSI (husker ikke helt bokstavene og rekkefølgen) for å øke sjansen for å bli gravid, blir det da i tillegg i prisen? Noen som vet litt hva jeg kan forvente og hvordan dette fungerer? Står forresten ikke i prislisten at innsettet er inkludert, men finner ingen steder hvor det står hva innsettet koster, og om det er prisen for IVF kanskje? Rotete og langt, men håper noen har noen svar til meg.

Hvor gammel er du? Eggfrys er primært noe som er best for de som er ganske unge, med unge egg. De i 20-årene og helt i starten av 30-åra. Etter dette går dessverre kvaliteten ganske mye nedover. Er du eldre enn dette ville jeg heller gått rett på IVF: Da får du embryo, og disse har myyye bedre kvalitet ang. frys enn ubefruktede egg.

Det vanligste er å starte med IVF. Hvis det er problem med spermen (dårlig kvalitet, eller få celler) eller eggene ikke lar seg skikkelig befrukte (i noen tilfeller kan ha litt hardt "skall") vil embryologen gå på ICSI.

Høres ut som du bør gå for det klinikkene kaller en høstesyklus :happy: Det vil si at de henter ut egg, befrukter og dyrker dem, og deretter fryser ned alle embryo som kan brukes. Ser i hvert fall Medicus og Spiren har priser på høstesyklus på nettsidene sine. Da må du i etterkant betale for fryseforsøk når du ønsker å sette tilbake embryo (koster vanligvis rundt 13-15.000). Husk at medisiner kommer i tillegg.

ICSI koster som regel ekstra når man går privat ja. Vet ikke hvor gammel du er, men etter ny bioteknologilov kom så er grensa på 5 år frysing av egg erstattet med at man ikke kan være eldre enn 46 år ved assistert befruktning. Så når du fyller 47 vil nok eventuelle gjenværende embryo destrueres vil jeg tro.

Takk for mange fine svar. Jeg er 38 år og har mann med svømmere, (men litt lite mengde, gyn skjønte heller ikke det svaret) Tror vi sliter med å bli gravide pga min overvekt, pcos, diabetes og jeg har hatt noe greier med bukspyttkjertelen i vinter. Men i november har vi prøvd 2 år uten å lyktes (på 18 år har vi blitt gravide 2 ganger og har ikke levd i sølibat). Jeg er for feit til å få hjelp. Men jobber jo alt jeg kan med å få vekk de kiloene jeg har. Og tenker at det ville vært fint om vi kan legge noen på frys slik at vi har muligheten når jeg bare får forbedret vekta mi. Og alderen min er jo stigende for hver dag (heldigvis på en måte). Høstesyklus ja, er det jeg også tenkte bør passe. fant ikke det når jeg leste på sidene til spiren og medicus, men kanskje fordi jeg ikke viste hva jeg så etter. Bare viste hva jeg ønsket...

Hva med å få en uforpliktende samtale hos en av de private sentrene? Så kan du få deres input til hva som er mest hensiktsmessig for deg?

Takk for mange fine svar. Jeg er 38 år og har mann med svømmere, (men litt lite mengde, gyn skjønte heller ikke det svaret) Tror vi sliter med å bli gravide pga min overvekt, pcos, diabetes og jeg har hatt noe greier med bukspyttkjertelen i vinter. Men i november har vi prøvd 2 år uten å lyktes (på 18 år har vi blitt gravide 2 ganger og har ikke levd i sølibat). Jeg er for feit til å få hjelp. Men jobber jo alt jeg kan med å få vekk de kiloene jeg har. Og tenker at det ville vært fint om vi kan legge noen på frys slik at vi har muligheten når jeg bare får forbedret vekta mi. Og alderen min er jo stigende for hver dag (heldigvis på en måte). Høstesyklus ja, er det jeg også tenkte bør passe. fant ikke det når jeg leste på sidene til spiren og medicus, men kanskje fordi jeg ikke viste hva jeg så etter. Bare viste hva jeg ønsket...
Her er info i forhold til Spiren :) kan anbefale de på det sterkeste. Jeg driver selv og går ned i vekt + pcos, men dem har aldri vært negativ til vekta ❤️

Vedlegg

• Screenshot_20220720_101355_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20220720_101355_com.android.chrome.jpg
    192,9 KB · Visninger: 124
Hva med å få en uforpliktende samtale hos en av de private sentrene? Så kan du få deres input til hva som er mest hensiktsmessig for deg?

Ja kan jo egentlig gjøre det. Men tenkte jeg ville vite litt mer hva jeg hadde å velge mellom. Sånn at jeg er litt mer forberedt på hva jeg skal be om. Pluss mannen vil vente til senere i høst så vi har penger til det uten å måtte ta lån.

Her er info i forhold til Spiren :) kan anbefale de på det sterkeste. Jeg driver selv og går ned i vekt + pcos, men dem har aldri vært negativ til vekta ❤️
Tusaen takk! Jeg har nok oversett den delen der. Og kanskje jeg snakker med dem først da, siden vekta kommer til å være høy uansett hvor mye jeg går ned.

Ja kan jo egentlig gjøre det. Men tenkte jeg ville vite litt mer hva jeg hadde å velge mellom. Sånn at jeg er litt mer forberedt på hva jeg skal be om. Pluss mannen vil vente til senere i høst så vi har penger til det uten å måtte ta lån.

Tusaen takk! Jeg har nok oversett den delen der. Og kanskje jeg snakker med dem først da, siden vekta kommer til å være høy uansett hvor mye jeg går ned.
Uansett så vil det ta litt tid :) lykke til

Back
Topp