Frykten for barnevernet

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Endelig noen som forteller noe positivt :)

Vil sitere noe av det:
"Vi har alle hørt om foreldrene som forteller at barna deres ble tatt av barnevernet uten grunnlag. Kan vi virkelig stole på disse foreldrene og det de sier?
Tenk på deg selv; hvor mange ganger har du ikke gjenfortalt noe som har skjedd, og unnlatt å fortelle visse detaljer for å beskytte deg selv og hvordan andre ser på deg? Alle gjør det. Noen i større, mens andre i mindre grad."

Og videre...

"Jeg tviler ikke på at alle foreldre er glade i barna sine – det er biologisk. (...) Det er derfor forståelig at foreldre og andre blir fryktelig lei seg, føler seg urettferdig behandlet, eller opplever barnevernet som noe traumatisk. Selvfølgelig skal man få bli sint når et barn blir tatt fra en.
Men uansett hvor glad man er i et barn, så er ikke det tilstrekkelig nok om man ikke kan ta vare på barnet eller dekke de behovene det har for å utvikle seg til et friskt og selvstendig individ.
De fleste barn er ubeskrivelig lojale mot foreldrene, uansett hva foreldrene utsetter dem for. Selvfølgelig vil de også bli sinte, lei seg, og føle seg urettferdig behandlet av barnevernet."

Sistnevnte har jeg vært borti flere ganger der hverken voksne eller barn selv vet barnets/sitt eget beste.

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Barnevernet-reddet-livet-mitt--8053945.html

Enig i at barnevernet ikke går inn for å være ekkle de gjør det for å hjelpe barnet og familien, fjerne et barn er jo ikke første tiltak...

Har aldri sett på barnevernet som noe negativt. De er der for barna, ikke for voksne.

Back
Topp