Fryktelig sjalu og bare 9 måneder.

• Trådstarter Trådstarter Snorkfrøken
  • Opprettet Opprettet
S

Snorkfrøken

Guest
Jeg har to gutter størstemann er 4,5 år og en fantastisk gutt som ikke har vist noe sjalusi mot lillebror.
Derimot er minstemann veldig sjalu.
Jeg kan ikke ta på, kose, sitte på fanget, hjelpe storebror. Da hyler minsten til, kjefter skikkelig, mens han da slår, lugger og biter storebror. Samme er det om min samboer gir meg en klem, da blir han sint. Jeg tar han alltid bort, men ikke alltid jeg rekker det før størstemann har blitt bitt eller slått.
Og det gjør vondt! Jeg er litt rådløs her, for han er jo bare 9 måneder og forstår ikke så mye enda, når jeg tar han bort, blir han enda mer sint.

Han er også en voldsom liten fyr, når han koser så biter han, klorer og lugger sier jeg nei til han å tar han bort fra noe ikke han får lov til så biter han. Han har åtte tenner og biter hardt. Her er han verst med meg? Har du noen råd til hvordan jeg skal håndtere alt dette?

Jeg har to gutter størstemann er 4,5 år og en fantastisk gutt som ikke har vist noe sjalusi mot lillebror.
Derimot er minstemann veldig sjalu.
Jeg kan ikke ta på, kose, sitte på fanget, hjelpe storebror. Da hyler minsten til, kjefter skikkelig, mens han da slår, lugger og biter storebror. Samme er det om min samboer gir meg en klem, da blir han sint. Jeg tar han alltid bort, men ikke alltid jeg rekker det før størstemann har blitt bitt eller slått.
Og det gjør vondt! Jeg er litt rådløs her, for han er jo bare 9 måneder og forstår ikke så mye enda, når jeg tar han bort, blir han enda mer sint.

Han er også en voldsom liten fyr, når han koser så biter han, klorer og lugger sier jeg nei til han å tar han bort fra noe ikke han får lov til så biter han. Han har åtte tenner og biter hardt. Her er han verst med meg? Har du noen råd til hvordan jeg skal håndtere alt dette?
Hei!
Jeg skjønenr godt at du er frustert for at minstemann så tydelig viser at han er sjalu på storebror. Forsøk å se på hans reaksjoner som en helt naturlig del av utviklingen. Han er en klok liten gutt, som forøsker å si i fra om hva han føler inni seg. Forsøk å sette deg inn i hans situasjon og ta din sønns persepktiv i stiuasjonen. Vis ham medfølelse ved å snakke med ham at du forstår at han blir lei seg når mamma koser med storebror eller pappa. Fortell ham også at han også er mammas gutt og at du er veldig glad i ham. Du må selvfølgelig kunne gi kos til storebror. Prøv bare å vis minstemann at du også ser ham og inkluder ham så godt det lar seg gjøre. Gi ham masse kos og oppmekrsomhet uten at han ber om det selv. Du kan selvfølgelig ikke akseptere at han biter noe. Ta ham bort, si kort at dette kan han ikke gjøre. kke gi dette mer oppmerksomhet enn nødvendig. Gi heller mer oppmerksomhet på det positive han gjør. VEd å forøske dette, har jeg stor tro på at adferden hans vil endre seg. Lykke til! hilsen Elin.

Back
Topp