Fryktelig migreneanfall

AB

Forumet er livet
I går kveld begynte migrenen å melde sin ankomst (noe som ikke er så uvanelig).. kan ikke ta noen medisiner (paracet hjelper ikke). Jeg skulle på jobb i dag tidlig å lå å gruet meg til det i hele natt pga hodepinen. Altså ikke noe søvn. Prøvde å stå opp for å gjøre meg klar til å gå på jobb da den mest fryktelige migrenen kom. Har aldri hatt sånt anfall før, det føltes som om hele hjernen holdt på å sprenge.. klarte selvfølgelig ikke å gå på jobb (er så flaut å ringe å si at jeg ikke kan komme, jobber i verna bolig og ikke så lett for nattevakten å finne noen som vil komme på jobb kl.0800 en lørdag morgen) .. er litt bedre nå, men har fortsatt fryktelig vondt (burde ikke sittet her..hehe)..

Noen som vet om migrene kan bli verre i svangerskapet???
 
Vet ikke. Var mye plaget med migrene før, men nå tror jeg ikke at jeg har hatt anfall på et par år! Før jeg fikk i går ettermiddag. Aner ikke hva som utløste det!
Har vært gravid to ganger før, og da var jeg mer plaget. På meg virker 1g paracet hvis jeg får tatt det tidlig nok, før selve hodepinen starter. Jeg har karakteristiske synsforstyrrelser i starten, så det er ingen tvil. Så må jeg legge meg mørkt, kaldt og stille.
 
Hei[:)]
jeg har vært plaget med migrene opptil flere ganger i uka fra jeg var 4 år...
Men etter at jeg ble gravid å slutta å røyke cigaretter så er hodepina så si borte for min del...
Å det er himmelsk..Har vært hos heeler og da men vet ikke hvor mye det har med saken å gjøre[:)]
Det er jo å så synd at man ikke kan ta noen slags tabeletter nå heller..å paracet funker jo ikke...
Du får ha lykke til..Har hørt at noen blir bedre i hodet når de er gravid og noen blir verre..
vi får håpe at det blir bedre etter hvert[:)]
 
Hei. Før jeg var gravid forrige gang hadde jeg aldri hatt migrene. Under svangerskapet og etterpå har jeg hatt mye vondt i hodet og av og til migrene. Legen min sa at det var mange som fikk migrene under / etter svangerskap. Hadde visst noe med hormonene å gjøre. Det samme kunne resultere i at de som hadde hatt migrene tidligere ble kvitt det når de ble gravide. Håper det skjer i dette svangerskapet.
 
ORIGINAL: AB


Noen som vet om migrene kan bli verre i svangerskapet???


De fleste som sliter med migrene, får mindre eller ingen plager gjennom svangerskapet og ammeperioden. Men anfallene kan gjerne bli erstattet med intens hodepine i stedet, særlig 1. trimester.
 
Sliter selv med fryktelig migrene (Uføretrygdet pga dette).
Fant ut i går at jeg var gravid, og dette med migrene har vært et skekkscenario for meg ang mulig graviditet - så jeg har allerede for lengst hatt time på migreneklinikken her i Oslo, for å få avklart hve jeg gjør med det under et svangerskap.

Det er to av migrenelegene der inne som har forsikret meg om at jeg får lov til å bruke migrenemedisiner under et svangerskap. Migrenemedisinene (triptaner: Imigran, Naramig, Maxalt,Relpax...) sitter kort i kroppen og etterligner produskjonen av et stoff kroppen selv produserer (Seretonin). Det har dermed ingen påviste skadelig virkninger på fosteret. Det er selvfølgelig ikke gjordt studier på dette, fordi det er uetisk... men de har databaser hvor det har sett på virkningen på de som alikevel har brukt det og de som ikke har brukt det, og det har ikke blit påvist noen virkning av bruk av triptaner.

Det legene har sagt til meg er at ved mine anfall er det antagelig mer stress for fosteret at mor har det vondt og lider i fire dager, enn at det er syntetisk seretonin i kroppen i 12 timer....

Jeg vil anbefale deg å ta det opp med legen din!
Min lege (lederen for migreneklinikken) sa at hun vil følge meg tettere og kontrolere min medisinbruk under graviditet - så jeg har bestilt time til mandag der jeg skal få veiledning av henne hva jeg eventuelt skal gjøre.

Hun har forsikret meg om at de fleste blir mye bedre av migrenen under et svangerskap, men at det fnnes en liten uheldig rosentandel som desverre også blir værre.... Og særlig kan første trimester være ille....

Lykke til!
 
Har vært en del plaget av migrene de siste årene, men etter jeg ble gravid forsvant den.. hadde hodepine til tider, men ingenting som kan sammenlignes med migrene anfall.. Har ikke hatt noe særlig anfall enda heller, men så fulammer jeg da, vis det kan ha noe å si..
 
Back
Topp