Frykt for MA

TinaTherese

Blir kjent med forumet
Juliknøttene 2022
Jeg har egentlig lyst til å ta flere tul for å være sikker på liv, men det er såpass dyrt at det ikke er bærekraftig.
Så har jeg delvis beroliget meg selv med at så lenge jeg ikke har smerter eller blødning er alt ok- men hva med MA: kommer den med smerter? Noen som har erfaring med dette?
Hvor vanlig er det egentlig etter uke 9?

Finner lite konkret på nett om hyppigheten av MA

Hvis du har vært på UL og sett hjerteslag, er sjansen for at det går galt ganske liten. Det kan jo hende jordmor har doppler, så du kan høre hjertelyd etterhvert på kontroll. Men det er vanskelig å finne hjertelyd med doppler så tidlig, så du må nok ha litt is i magen..
Prøv å tenk at det går bra! De aller fleste svangerskap som ender dårlig gjør det tidlig.
Husk at på forum osv hører man mest fra de det ikke går bra for. Men det er mange flere som det faktisk går bra for. Og de hører man ikke så mye om. Da kan man lett få inntrykk av at det er mye mer vanlig med MA og sa enn det egentlig er :Heartred

Og! Jeg vil på det sterkeste anbefale deg at du slutter å Google dette mer nå, og heller tar kontakt med jordmor. De er flinke til å realitetsorientere på en god måte. Du kommer bare til å bli mer skremt hvis du Googler masse om sånne tema

Helt enig med Sesamfrø! Prøv å holde deg unna trådene på forumet der andre skriver om blod, SA og MA. Det har hjulpet veldig for meg.

Jeg var på ultralyd sist i uke 9, og tenker å ta en igjen i uke 12. Det har gått mye fortere enn jeg hadde trodd. I mellomtiden har jeg nytt små symptomer som for eksempel at jeg blir fortere trøtt, eller at det noen dager stikker i livmor. Nå er det sikkert tre dager siden det stakk sist, men det henger jeg meg ikke opp i.

Hvis du har vært på UL og sett hjerteslag, er sjansen for at det går galt ganske liten. Det kan jo hende jordmor har doppler, så du kan høre hjertelyd etterhvert på kontroll. Men det er vanskelig å finne hjertelyd med doppler så tidlig, så du må nok ha litt is i magen..
Prøv å tenk at det går bra! De aller fleste svangerskap som ender dårlig gjør det tidlig.
Husk at på forum osv hører man mest fra de det ikke går bra for. Men det er mange flere som det faktisk går bra for. Og de hører man ikke så mye om. Da kan man lett få inntrykk av at det er mye mer vanlig med MA og sa enn det egentlig er :Heartred
Bra. Du høres trygg ut!

Så lenge man har tydelige symptomer er det iallefall gode tegn:) og det er gode sjangser som de sier for at det går bra hvis man først har sett hjertelyd. Men man har jo ingen garantier i livet. Jeg opplevde MA i uke 11. Jeg var så bitter for at jeg hadde vært så sikker på at det skulle gå bra. Hadde fortalt det til flere. Jeg var helt uforberedt. Men jeg hadde ingen gravid tegn i det hele tatt. Ikke noe kvalm, ingen vonde bryst, ingen smerter, ikke noenting.

Ved min MA hadde jeg minimalt med symptomer på graviditet etterhvert som ukene gikk og følte meg helt 'vanlig'.
Der var også første tegn på at noe var galt allerede på første tul som viste både uregelmessig og lavere hjertefrekvens enn gjennomsnittet hos det lille embryoet, som forøvrig også ble målt til èn uke mindre enn det kunne vært.

Pust med magen, mest sannsynlig går dette bra! Jeg googlet meg ihjel selv når jeg ble gravid etter MA'en, og fant vel ut at
det 'første' er vel at om man ser hjerteslag på tul går det mest sannsynlig bra! Andre 'milepæl' er vel rundt uke 8-10 når morkaken etter hvert gradvis skal overta for plommesekken, så for din egen del kan du jo spandere på deg en 'siste' ultralyd i uke 10. Er alt bra da vil det nok fortsette å gå veldig bra!:)

Jeg også har tenkt på MA, og besluttet å bare tro på at jeg bærer et levende barn til det motsatte er bevist. Jeg googlet, og skjønte at det egentlig ikke finnes symptomer på MA, så da er jeg liksom like langt da. Det ligger liksom i ordet "MISSED abortion". det jeg derimot skjønte er at det er en liten prosentandel av spontantaborter som er MA., så SA er hovedvekten av aborter, om det hjelper noe?

Utover det så er både MA og SA noe vi ikke kan stoppe, så vi må bare leve med det om det skjer oss dessverre... Jeg skal på første svangerskapskontroll i uke 12+2, dvs. om en uke, og krysser fingra for at jeg får høre hjertelyd. Derimot leste jeg at det ikke er alltid de finner hjertelyden i uke 12 heller, så er man allerede redd for MA, så er jo ikke det noe hyggelig om man blir en av de som ikke får hørt den så tidlig.

Så lenge man har tydelige symptomer er det iallefall gode tegn:) og det er gode sjangser som de sier for at det går bra hvis man først har sett hjertelyd. Men man har jo ingen garantier i livet. Jeg opplevde MA i uke 11. Jeg var så bitter for at jeg hadde vært så sikker på at det skulle gå bra. Hadde fortalt det til flere. Jeg var helt uforberedt. Men jeg hadde ingen gravid tegn i det hele tatt. Ikke noe kvalm, ingen vonde bryst, ingen smerter, ikke noenting.

Var babyen også 11 uker da, eller fant dere ikke ut når babyen hadde sluttet å utvikle seg?

Jeg støtter det som står om at det er ingen spesifikke tegn man kan lete etter for å vite om det er MA. Det som er et antatt tegn på fare hos en, trenger ikke være det hos en annen. En må bare håpe på det beste, og gjøre alt en kan for å ikke google, og en må hvertfall ikke lese om andres erfaringer om tegn på MA, da finner man alltid noe som kan passe til en selv, og en blir bare enda mer bekymret.

Back
Topp