Frykt for å bli satt igang

ssilje

Betatt av forumet
Jeg har termin 29.01 og har fått en overtids kontroll den 31.01, og jordmor sa i dag at hvis jeg ikke har født innen 31 blir det avtalt en "kontroll" og avtale for igangsetting 7.2 og blir da satt igang 9.2.
Jeg kjenner jeg har en frykt, og er redd for å bli satt igang, ikke vet jeh hvorfor. Men jeg er lei av å gå gravid med alle plagene, og vil føde snart, men jeg vil også at kroppen frivillig skal gå i fødsel, og ikke bli "tvunget" til noe den ikke er klar for..

Har du noe erfaring med igangsettelse?

Ble satt igang med drypp, intense rier, men fødselen varte bare 2,5t fra jeg fikk drypp. Så det gikk kjempefort ;)
Rakk ikke å få smertestillende..

Med min første startet det av seg selv, men riene var ikke så sterke som med drypp. Da varte fødselen 10timer. Fikk også epidural sist.

Jeg var mye mere opplagt etter 2,5timers fødselen enn den 10 timers. Så du trenger ikke være redd for det :)

Ble satt igang med drypp, intense rier, men fødselen varte bare 2,5t fra jeg fikk drypp. Så det gikk kjempefort ;)
Rakk ikke å få smertestillende..

Med min første startet det av seg selv, men riene var ikke så sterke som med drypp. Da varte fødselen 10timer. Fikk også epidural sist.

Jeg var mye mere opplagt etter 2,5timers fødselen enn den 10 timers. Så du trenger ikke være redd for det :)

Var du helt moden, da? :) tror jeg har lest en plass at man må være helt moden for å få drypp?

I feel you.. ble strippet i dag og om det ikke skjer noe innen fredag skal de sette inn ballong også sette i gang fødsel når jeg er moden nok. Blir nok iløpet av denne uken. Jordmora på sykehuset sa til meg at det kom til å bli 10 ganger så mye vondere enn ved en vanlig fødsel.. takk til deg liksom. Men har lest flere plasser at det ikke var så ille å bli satt i gang :) så prøver å tenke positivt her!

Jeg ble satt i gang pga overtid. Fantes ikke moden i det hele tatt på første overtidskontroll på sykehuset, ble satt opp time til igangsetting fire dager senere. Var da knappe 1 cm åpning.
Det ble satt inn ballongkateter - merket ikke noe til selve innsettingen (ble mest uvel av å ligge på rygg), men det var litt ekkelt (ikke vondt) å gå med en gummislange ut mellom beina. Ballongkateteret ga modningsrier allerede etter en halvtime, som etterhvert ble regelmessige med 10 min mellom.
Ballongen falt ikke ut selv, men var 3 cm åpning og avflatet livmorhals 36 timer senere da ballongen ble fjernet. Trengte da ikke piller. Ved 4 cm dabbet riene av, og vannet ble tatt - det satt fart på sakene! For meg var riene så vonde, uten at det ga særlig framgang, at jeg fikk epidural. Ble da samtidig koblet til riestimulerende drypp som hadde god effekt.
Det verste med igangsettinga for meg var at det tok så lang tid fra ballong til baby var ute (2,5 døgn), og siden ballongen ga rier tidlig så var jeg gørrsliten. Bortsett fra det hadde jeg ingenting i mot å bli satt i gang - jeg var kjempeklar for å få ut ungen ;)

Jeg fekk rier på egenhånd 4 timer før dem sku sette meg igang.
Men det gjekk så treigt at dem måtte ta vannet å gi meg drypp for at noe skulle starte.
Så tror nok ikke man skal henge seg sånn opp i akkurat det. Er nok ganske induviduelt.

Helt enig med deg, jeg er også nervøs for evt. å måtte settes i gang. Jeg hadde termin på mandag, overtidskontroll på sykehuset for evt. avtale om igangsetting den 1. februar. Håper han kommer før det!

Kan trøste deg med at jeg snakket med ei god venninne i går, som ble satt i gang med begge sine 11 dager på overtid. Hun har jo ikke noe å sammenligne med, men sa det var korte og greie fødsler. Hun fikk sånne stikkpiller bare. Med nr. 1 måtte hun ha flere for å komme i gang, med nr. 2 startet fødselen ikke så lene etter første stikkpille.

Jeg ble igangsatt denne gangen. Fikk inn kateterballong kl 13 denne gjorde ikke vondt men var litt ekkel å ha i. Hadde da bare kanskje en cm. Den falt ut kl 19, hadde da 4cm. Etter dette var fødselen som en «naturlig» fødsel. De tok vannet og da startet riene. Følte ikke at riene var værre en når jeg har gått naturlig i fødsel.

Sniker fra juni: jeg ble satt i gang 10 dager over sist. Fikk bare en tablett. Rett før de skulle sette neste tablett grunnet lite virkning, så smalt det. Da var det gang på sakene ja. 3,5 time etterpå var han ute.
Jeg var livredd selve fødselen. Men fikk en bedre opplevelse enn jeg hadde sett for meg :)
Eneste jeg har i mot igangsettelse er at han kunne nå sett til å kommet seg ut før da jeg var drittlei :p

Hadde en naturlig fødsel som tok 3,5 t fra første rie. denne gang ble jeg satt på drypp i 5 timer. å da startet riene selv og 2 timer senere var baby født. Ble selvfølgelig litt intenst.

Jeg har termin 29.01 og har fått en overtids kontroll den 31.01, og jordmor sa i dag at hvis jeg ikke har født innen 31 blir det avtalt en "kontroll" og avtale for igangsetting 7.2 og blir da satt igang 9.2.
Jeg kjenner jeg har en frykt, og er redd for å bli satt igang, ikke vet jeh hvorfor. Men jeg er lei av å gå gravid med alle plagene, og vil føde snart, men jeg vil også at kroppen frivillig skal gå i fødsel, og ikke bli "tvunget" til noe den ikke er klar for..

Har du noe erfaring med igangsettelse?
Jeg ble igangssatt på mandag og hadde en helt fantastisk fødsel!! Selfølgelig vondt å presse ut 4,3kg der og da men fødselen var virkelig en drømmefødsel. Hadde grua meg i 9mnd, første fødsel starta selv og jeg ville aldri føde igjen!

Tok tid før det skjedde noe, men raskt når det først kom igang. Jeg fikk 2 tabletter, så drypp før vannet gikk :) de skulle egentlig ta vannet å da hadde det gått raskere, men de kunne ikke for han lå for høyt(Hadde en sykdom med for mye fostervann så det var grunnen)

Så ikke alt er skrekk historier, tar gjerne en igangsatt fødsel igjen imorgen ;p

Sniker fra juni: jeg ble satt i gang 10 dager over sist. Fikk bare en tablett. Rett før de skulle sette neste tablett grunnet lite virkning, så smalt det. Da var det gang på sakene ja. 3,5 time etterpå var han ute.
Jeg var livredd selve fødselen. Men fikk en bedre opplevelse enn jeg hadde sett for meg :)
Eneste jeg har i mot igangsettelse er at han kunne nå sett til å kommet seg ut før da jeg var drittlei :p
Hah, jeg var ekstremt gretten når han fant ut han skulle starte opp natt til igangsettingsdato.
Hvaa var vitsen i det lissom [emoji23]

Begge mine fødsler er satt i gang på overtid.

Første: med piller 2.5t
Andre: tok vannet+drypp 58min

Har ingenting å si på fødslene.

Ikke så gærnt å bli satt i gang:)... ble satt i gang med siste man ( har gått over tiden med alle tre, men jentene kom av seg selv, en uke over med første og to dager bare med andre, guttungen var makset over 12 dag)... Kom inn på igangsettelsen med naturlige rier, men uten særlig fremgang. De tok vannet bare.... og da sa det pang 40 min etterpå... :-p... fire timer så fort ferdig når først i gang.. men måtte trygle meg til ep og annet små godt... fordi jeg klarte ikke samarbeide med kroppen min og hang ikke med.. Hadde fire-fem rier på ti min... Og når kroppen fikk jobber ordentlig med riene og samlet seg med ep. Gikk det fra fire-fem til 9-10 på under timen... men guttungen lå skjevt så han satt jo litt fast og lå litt høyr så pressing som tok tida... Sant skal sies at han var stor i forhold til søstrene som bare sklei ut og ble klippet med nr en, og revnet litt med nr to fordi hun bare sklei ut faktisk... to press og vips. Ute var ho. Revnet ikke med guttungen da jordmødrene måtte tvinge meg til å holde igjen så kan tro jeg bannet så mye at presten hadde dømt meg til helvete for resten av livet... Selv om de to andre var kjappere på to og en halv time og halvannen time, og intense rier - vil jeg si at å bli satt i gang er enda mer intenst..: fordelen er at det er kontrollerte og tryggere rammer rundt en, og man blir tatt ekstra godt vare på... og jeg er rimelig bad as i munn så jeg foretrakk en nazi jordmor som var bein tøff mot meg.. ikke på den måten at hun kjeftet eller ba meg ti stille, for hun lot meg rase fra meg da riene var på toppen før jeg fikk ep. Men da krpppen begynte å svikte var hun helt rå og ba meg ta meg sammen og være den urkvinnen, og at jeg fint greide å knipe igjen press riene da de fikla to stykk oppi der pga mini som sagt lå skjevt og satt fast... Men i ettertid kunne jeg mer enn gjerne blitt satt i gang igjen om jeg skulle hatt flere barn... En fantastisk fin erfaring... Også pga tryggheten de kontrollerte formene og rammene rundt. Les ikke skrekk historiene - det skremmer vettet av Gud og hvermann..

Ja, glemte helt det som Rullepølsa skriver over her. Man blir passet ekstra godt på når man blir satt i gang. Hadde stort sett en jordmor inne hos meg hele tiden :)

Jeg ble satt i gang med modningspiller og hadde en veldig fin og grei fødsel. Ingenting å grue seg til :) Nå har jeg ikke noe å sammenligne med siden dette var førstemann, men om jeg må bli satt i gang neste gang også ser jeg ikke mørkt på det :)

Har blitt satt i gang på begge mine. Litt trist å ikke få erfare en naturlig fødsel men begge igangsettelsene har i alle fall gitt kjappe fødsler.

Siste gangen var en positiv opplevelse, de satte epiduralen klar på meg før de tok vannet slik at jeg hadde den om jeg ville ha, de bare venta med å skru den på. Måtte ha drypp etter hvert, gav heftige tette rier men med epiduralen var jo klar og hjalp meg gjennom, jeg fikk styre mengden selv noe jeg likye godt, brukte mindre enn de anbefalte fordi jeg visste jeg bestemmte selv og fikk mer om jeg trengte så da hildt jeg bedre ut på laveste dose. Så mitt råd er å tenke nøye gjennom dette med epidural og evnt be om å få den satt klar før feks de skal sette drypp om en kommer dit. Ved drypp kan man fort forvente heftigd tette rier. Og ikke minst anbefaler jeg deg å snakke nøye gjennom hva du er redd for med sykehuset på forhånd!!!

Ja, glemte helt det som Rullepølsa skriver over her. Man blir passet ekstra godt på når man blir satt i gang. Hadde stort sett en jordmor inne hos meg hele tiden :)

Signerer denne, blir tatt godt vare på [emoji4]

Jeg for min del og erfaring som skrevet over syns igangsettelse er bedre på mange områder fordi omsorgen og ivaretakelsen man får er helt super... jeg glemte å skrive at barnepleier tørket panna mi med klut hele tiden, de varmet sånn dings og la på ryggen ( mine rier setter seg alltid i ryggen). De peisa på full guffe med ep... men om den egentlig hadde effekt er jeg usikker på, tror heller gledes pilla gjorde mer susen. Gikk over til press rier ganske fort da ep. Var satt så unødvendig sånn egentlig, men samtidig mer kontrollert og behagelig.. føltes skikkelig ut som jeg måtte på do, men litt sånn snodig fryd over pressriene... var aldri alene på fødestua heller, pga overvåkning og elektrodene på hodet til mini så jeg lignet terrorist med masse ledninger og mye rart. De er også raske på avtrekkeren om det blir uregelmessig puls på baby eller du blir dårlig... lavterskel for ks er lav når det kommer til igangsettelse, i allefall på Tønsberg sykehus... følte meg heller aldri redd sånn, litt noia for andre ting som fostervannsdød og masse greier... skulle jeg født igjen så som sagt hadde jeg knipa igjen til overtid og blitt satt igang igjen :-p... oppmerksomheten og tryggheten topper alt. Husker også de fikk panikk og sto med meg da blodtrykket mitt skøyt i været.. men det var fordi jeg kødda med armen :-p... så se igangsettelse på den Lyse siden:). Skjer det noe, så er som sagt lavterskel for ks lav.

Back
Topp