Frustrert !

SnartMamma <3

Blir kjent med forumet
Håper det er noen som har et godt råd her. Har en liten gutt som er 4 dager gammel, spist bra fra brystene hittil, da det har begynt å bli ganske sårt og vanskelig å pumpe melk osv, sitter nå og vurderer å prøve litt NAN (erstatning) innimellom ammingen, for å få litt pause slik at brystknoppene kan leges litt. Men føler så dårlig samvittighet samtidig..

Ligger han riktig til puppen? Har du fått noen til å vise deg?

Etter 4 dager er det helt normalt at man er sår, men tror jeg ville ha forsikret meg om at han lå rett, prøvd en god salve (unguentum M hjalp meg masse. Fås på apoteket) og brystskjold før jeg tilbød mme.

Les ellers linken her https://ammehjelpen.no/artikkel/138/sare-brystvorter

Lykke til! Såre brystvorter er helt grusomt, men det blir som regel bedre etterhvert :)

Hvis du slutter å gi bryst og heller gir mme vil melkeproduksjonen din gå ned. Jeg ville hatt det som siste utvei. Smør purelan etter hver amming, sitt med puppene ute - jeg klippet hull i en singlet. ;) Det blir sårt. Og det er jo ikke så rart. Men som nevnt, pass på sugetaket så det ikke blir verre. Du kan få en nesespray av legen din som heter Syntocinon (oxytocin), den får igang utdrivningen og melken renner lettere, både ved amming og pumping. Den har hjulpet meg masse. :) Og så lenge du ikke har åpne sprekker eller sår så kan du fortsette å tilby brystet. Det går over etter en stund, huden herdes etter hvert. Lykke til! ❤️

Kom deg igjennom første måneden. Det er da mesteparten av grunnlaget legges. Men husk at det skal ikke gjøre vondt å amme. Da ligger han feil.

Den vanligste årsaken til sårhet er feil sugetak. Ta kontakt med helsestasjonen, amme poliklinikk eller ammehjelper for å se på sugetaket.

Litt vanlig sårhet er vanlig de første dagene. Gi det litt tid. Klem ut en dråpe mm etter amming og gå toppløs hele tiden. Evt albueskjell på når du har på bh.

Fraråder å gi nan. Både fordi det er disse første dagene og ukene som legger grunnlaget for melkeproduksjonen resten av ammeperioden. Og så ødelegger mme virgin gut.

Bare 4 dager etter fødsel er du kanskje sliten, trøtt og full av hormoner som gjør det litt motløs og sårbar. Ting blir bedre, hold ut :)

Kjøp deg disse på apoteket og ha de på i 1 time:
https://www.apotek1.no/produkter/multi-mam-kompresser-12stk-899315p

Bruk purelan etter hver amming og lufttørk.

Jeg ville heller ikke begynt med mme nå. Både pga at din produksjon ikke blir nok stimulert og så tror jeg babyen kan bli sugeforvirret med pupp og flaske.

Jeg tror du "hører til" sykehuset du fødte på i to uker. Jeg ville tatt en telefon dit og bedt om hjelp. Hvis det er mulig å dra dit, er jo det det beste.

Cozyfix ammepute er verdt hver krone og gjør at babyen ligger godt, slik at såre brystvorter unngås.

Ang ammeteknikk, så lærte jeg en veldig bra en på sykehuset. Babyen ligger på siden på en pute, du holder han/hun med flat hånd øverst på ryggen, babyens nese "treffer" brystvorten, når babyen gaper høyt, skyver du han/hun inn nær puppen slik at han/hun gaper over mye av det mørke området rundt brystvorten. Vet ikke om dette ble forståelig...

Hold ut! Om noen uker tar hvert måltid mye kortere tid og puppene er mer vant til ammingen

Brukte purelan på såre bryst med mini, denne gangen prøvde jeg bepanthen (fulgte med i en av gratispakkene, trolig den fra apoteket). Ble raskt bedring denne gangen, om det er tilfeldig eller fordi bepanthen funker bra vet jeg ikke.

Pumper eller håndmelker du? Jeg føler jeg får ut mer av å håndmelke, så om du begynner å gi mme, så er det kanskje lettere å opprettholde produksjonen om du slipper styret med å koke pumpe hele tiden. Er litt mer kav å samle melken i beholder ved håndmelking da, men for en dag eller to kan du feks bare la det renne ned i en klut eller i dusjen så du får avlastning på sårene, før du begynner å amme igjen.

Håper det er noen som har et godt råd her. Har en liten gutt som er 4 dager gammel, spist bra fra brystene hittil, da det har begynt å bli ganske sårt og vanskelig å pumpe melk osv, sitter nå og vurderer å prøve litt NAN (erstatning) innimellom ammingen, for å få litt pause slik at brystknoppene kan leges litt. Men føler så dårlig samvittighet samtidig..
Det er mye mer slitsomt å koke flasker i hytt og pine, og sårheten går over, så hold ut! <3
Følg rådene du har fått over her, smør med Purelan+morsmelk, og trøst deg med at dette bare er en kort periode, og at det snart blir kos! :)

Back
Topp