Frustrert over pottetett nese.....Kom med råd please!

Soffi23

Elsker forumet
Nå har jeg vært pottetett i nesen i flere uker. Er ikke forkjølet, så det er nok pga graviditeten. Jeg er i dag 35+0. Har ikke sjangs å sove om natten sånn som det er, har derfor brukt både Otrivin og Rhinox. Otrivin er visstnok fyfy, men Rhinox syntes både fastlegen og farmasøyten skulle gå an å bruke i nødstilfeller som når jeg ikke får sove. Har også fått den anbefalt på nettet, men da av ikke-faglærte personer.

Har prøvd saltvannsspray, det funker IKKE. Er like tett 2 minutter etterpå. Prøvde meg på en renselse tidligere i dag der jeg pøste på, så snytte jeg meg det jeg kunne og repeat. Etter å ha gjort dette 10-15 ganger på rad ga jeg opp. Like tett enda.

Har også prøvd dampbad og te.

Jeg har ikke lyst til å fortsette med nesesprayen ettersom jeg allerede faktisk er avhengig av den for å få sove. Har brukt den mer enn 10 dager, som er maks. Er så fortvila og frustrert at jeg bare gråter, har dårlig samvittighet hver gang jeg bruker den...


Har noen prøvd akupunktur i svangerskap mot tett nese? Andre vidunderkurer? Plis si at det finnes en løsning :-(
 
Otrivin er ok å bruke nå. Var beskjeden jeg fikk fra overlegene på sykehuset her, da jeg var pottetett pga allergi i april/mai og hostet på meg premature rier, og vannavgang i uke 33 ....
 
https://relis.no/Publikasjoner/2014...jon_om_legemidler_ved_graviditet_eller_amming

Har sett flere her inne som har brukt otrivin osv hele svangerskapet og sluttet fort etter fødsel uten problem. Det fungerer i hovedsak lokalt men pga det juridiske så står det altså at det ikke skal brukes av gravide. Hvis det er otrivin som funker, så ville jeg fortsatt, for du trenger søvnen og hverdagen som gravid.
 
Jeg brukte otrivin med mentol noen ganger, også holdt det med å true nesa med mere mentol senere, funka det :laughing025
 
Kun menthol fungerer godt, husker vi hadde sånne stix når vi var små. Har sett det fins visse steder nå også.
 
Back
Topp