Frustrert over mannen...

lillepolly

Glad i forumet
Januarlykke 2019
Advarsel: langt, og muligens litt sutrete...

Jeg må bare få blåst ut litt frustrasjon her.
Har en fantastisk mann og vi har det bra sammen. Men akkurat nå er jeg ganske irritert, litt forbanna og skuffa...
jeg sliter med bekkenet mitt. Det har jeg gjort i alle svangerskap, dette er mitt tredje. Det aller værste for bekkenet er når jeg må bære tunge ting, feks datra vår på 2,5år, handlenett med mat, baljer med våte klær, bevegelsen når jeg tar inn og ut av oppvaskmaskin, vaskemaskin, rydder opp ting fra gulvet osv. Jeg er 20% sykemeldt og går til ukentlige behandlinger for dette.
I helga jobba han fra 10-17:30 med terrasse vi skal legge lørdag og søndag. Jeg var alene med ungene = sjukt vondt i bekkenet! I dag presterer han å ta fri fra jobb!! Og gå på topptur! Hvorfor kunne han ikke skru terrasse idag i stedet så han kunne avlastet meg en av dagene i helga?
Mulig jeg høres smålig ut, men han har selv innrømmet at jeg gjør ca 80% av alt husarbeidet. Jeg har sagt han må bidra mer nå når jeg er så dårlig, hvis ikke blir jeg mer sjukemeldt. Og hver gang han gjør noe så må han liksom ha applaus, skryt og generell anerkjennelse for det han har gjort!
Jeg har prøvd å ta det opp med han at det er provoserende når han tar seg fri mens jeg er på jobb og ungene i bhg/skole og så jobbe de dagene vi har fri. Han har også en jobb som krever mye helgearbeid fra mai-oktober, så den perioden er egentlig akkurat over.
Hva gjør jeg? Får ikke banka inn i hodet hans at han må bidra mer. Jeg prøver å ikke virke sur når jeg påpeker det. Men han tar det som kritikk hver gang... jeg er så lei!
 
Send meld til han på jobb "henter du ungene i dag? Elsker deg"
På handlelista skriver du "undertøy" og sier skulle gjerne tatt klesvask altså, men klarer ikke i dag. Pakk ting inn i sukker, legg lista lavt.. dra bort en tur selv? Hatt fokus på hva du trenger og hvordan du opplever ting eller er det hans handlinger som er i fokus?

Om han sier noe så kan det jo alltids være kjekt med en samtale om forventninger.
 
Hvordan er det nå? Fikk du snakket med ham?
Jeg skjønner godt at du ble frustrert, for det der er rett og slett urimelig i den store sammenhengen. Samtidig kan det hende at han faktisk ikke forstår hvor vondt du har, siden du «bare» er sm 20% og samtidig går til behandling for det. For jeg har et inntrykk av at mange menn må få ekstremt klar beskjed på hvordan ting føles, hva en har behov for og på hvilken måte han må bidra - og hvorfor. Ikke legg noe imellom. Dere har barn fra før. Har du vært like dårlig i de andre svangerskapene? Se ham inn i øynene og si at du krever at han stiller opp mer, fordi du skal jo tross alt ha krefter til å føde og være så opplagt som mulig i kommende barselperiode. Å få barn er jo litt unntakstilstand som stort sett skjer svært få ganger i livet. mannen er 50% med på leken, da må han ta ansvar.
 
Takk for tilbakemeldingene jenter :)
Jeg føler det har blitt bedre. Jeg legger lista lavt. Vi har det ikke spesielt reint hjemme, men vi krangler ikke heller da :yuck: Så det er jo positivt.
Jeg prøver å si hvilke forventninger jeg har og hva som er utfordrende. Og han viser mer forståelse.
Imorgen skal jeg til legen. Har et ønske om 40% sykemelding. Får se hva hun sier om det.
 
Bra han viser mer forståelse!
Jeg har ikke noen råd å komme med, selv om jeg gikk hjemme i 17 uker og jobber bare 40% så får jeg ikke lov å mannen å gjøre så mye hjemme (han styrer alt av husarbeid osv når han ikke er borte på jobb, og sånn er han og når jeg jobber) så for min del er det så rart å lese om menn som ikke bidrar. Eneste jeg kan tenke er at man må si det rett ut som det er...
 
Bra han viser mer forståelse!
Jeg har ikke noen råd å komme med, selv om jeg gikk hjemme i 17 uker og jobber bare 40% så får jeg ikke lov å mannen å gjøre så mye hjemme (han styrer alt av husarbeid osv når han ikke er borte på jobb, og sånn er han og når jeg jobber) så for min del er det så rart å lese om menn som ikke bidrar. Eneste jeg kan tenke er at man må si det rett ut som det er...
Du er heldig :) Det er ikke sånn at han overhodet ikke bidrar da, men han har MYE å gå på før det blir 50/50 i alle fall. Nå er det 80/20 ca :confused:
 
Du er heldig :) Det er ikke sånn at han overhodet ikke bidrar da, men han har MYE å gå på før det blir 50/50 i alle fall. Nå er det 80/20 ca :confused:

Jeg har skjønt at det ikke er normalt ja ! Så føler meg veldig heldig der. Håper han viser
Mer forståelse etteehvert sånn at det blir lettere!
 
Back
Topp