Frustrert over legen

tingeling1990

Glad i forumet
Hei!
Må bare uttrykke litt frustrasjon, da jeg ikke kan snakke med noen andre enn mannen akkurat nå om dette...

Jeg er nå gravid med nr 2. Da jeg ble gravid med første i 2016 så ble jeg kjempedårlig av lavt stoffskifte (har hatt det i over 10 år). Jeg ble helt uttafor... Så trøtt at jeg ikke gjorde annet enn å sove hele første trimester.. Verdiene skøt i været og jeg fikk ikke økt doseringen raskt nok på medisinen.. Fikk veldig god oppfølging følte jeg og legen tok meg på alvor, men økte medisinen litt sakte.. Var mye sykmeldt første perioden.. Var helt nede i en periode og gråt mye over at jeg ikke orket noe som helst. Jeg har snakket mye med legen i etterkant om hvor redd jeg er for å bli så dårlig igjen.

Nå ringte jeg legekontoret tirsdag og sa jeg var gravid og at legen måtte få vite det slik at jeg kunne øke medisinen fortest mulig som avtalt. Sekretæren skulle legge igjen en beskjed til legen som skulle ta kontakt onsdag. Fikk ikke time før 4. Februar og jeg sa jeg må vite dosering før den tid. Ingen telefon fra legen. Ringte igjen idag og la igjen ny beskjed om at legen må ta kontakt, fortsatt ingen som har ringt. Jeg er livredd for å bli kjempedårlig, da jeg allerede har begynt å bli trøtt... Og ikke minst livredd for at jeg skal spontanabortere, noe som det er økt risiko for viss ikke stoffskifte reguleres godt nok.

Hva skal jeg gjøre?? :(

Hei!
Må bare uttrykke litt frustrasjon, da jeg ikke kan snakke med noen andre enn mannen akkurat nå om dette...

Jeg er nå gravid med nr 2. Da jeg ble gravid med første i 2016 så ble jeg kjempedårlig av lavt stoffskifte (har hatt det i over 10 år). Jeg ble helt uttafor... Så trøtt at jeg ikke gjorde annet enn å sove hele første trimester.. Verdiene skøt i været og jeg fikk ikke økt doseringen raskt nok på medisinen.. Fikk veldig god oppfølging følte jeg og legen tok meg på alvor, men økte medisinen litt sakte.. Var mye sykmeldt første perioden.. Var helt nede i en periode og gråt mye over at jeg ikke orket noe som helst. Jeg har snakket mye med legen i etterkant om hvor redd jeg er for å bli så dårlig igjen.

Nå ringte jeg legekontoret tirsdag og sa jeg var gravid og at legen måtte få vite det slik at jeg kunne øke medisinen fortest mulig som avtalt. Sekretæren skulle legge igjen en beskjed til legen som skulle ta kontakt onsdag. Fikk ikke time før 4. Februar og jeg sa jeg må vite dosering før den tid. Ingen telefon fra legen. Ringte igjen idag og la igjen ny beskjed om at legen må ta kontakt, fortsatt ingen som har ringt. Jeg er livredd for å bli kjempedårlig, da jeg allerede har begynt å bli trøtt... Og ikke minst livredd for at jeg skal spontanabortere, noe som det er økt risiko for viss ikke stoffskifte reguleres godt nok.

Hva skal jeg gjøre?? :(

Ringe på nytt i morgen og si at du SKAL ha en hastetime i neste uke, og at du får si til dem at de kan søke opp hvor farlig uregulert lavt stoffskifte er når man er gravid. Det kan være direkte farlig for fosteret.
Synd du fikk så ræva behandling i denne situasjonen ❤️

Her i kommunen har vi det sånn at hvis en ringer når de åpner så får en hastetime ila dagen. Så ring når de åpner og si du må ha hastetime.

Ringe på nytt i morgen og si at du SKAL ha en hastetime i neste uke, og at du får si til dem at de kan søke opp hvor farlig uregulert lavt stoffskifte er når man er gravid. Det kan være direkte farlig for fosteret.
Synd du fikk så ræva behandling i denne situasjonen ❤️

Er det dårlig av meg viss jeg ringer allerede i morgen og krever hastetime i morgen?

Er det dårlig av meg viss jeg ringer allerede i morgen og krever hastetime i morgen?

Nei, det er det ikke. Ville ha ringt i morgen, og om det er fullt i morgen ville jeg hvertfall sørget for å få en time mandag eller tirsdag :)
Ring med en gang de åpner. Hun i resepsjonen har nok ikke oversikt over lavt stoffskifte+svangerskap tror jeg, ellers er det jo mange som ringer inn ved positiv test for time og da stemmer det jo at det er for tidelig med en time. Er man frisk ellers er det ikke så mye vits å ha første time før uke 10-12, men der er ikke tilfellet her.

Jeg ville ringt i morgen kl.8 og krevd en hastetime på dagen. Du trenger ikke oppgi hva det gjelder til sekretær heller, bare vær tydelig på at det haster. Konfronter legen med at du ikke har blitt oppringt slik du har bedt om. Om legen bagatelliserer det, ville jeg byttet til en annen fastlege asap! En må kunne stole på legen sin.

Ja ,du må nok bare mase! Håper det ordner seg

Her kan du møte opp klokka 8, få hastetime raskt. Eller ringe 08, og få hastetime raskt etter det. Men då er du ikke sikra fastlegen, men hver dag har de en "legevaktlege"som tar ansvar for slike akutthendelser. Bare vær obs på det, men jeg hadde absolutt skaffet hastetime når ikke legen hjelper som den skal.

Nei. Ring når de åpner i morgen og krev en time. Om så er, gå ned dit om du har mulighet og snakk med dem. Mulig at de ikke helt forstår alvoret i dette.

Legen ringte 5 min før jeg skulle til å ringe idag! Så da ordnet det seg heldigvis! Nå har vi lagt en plan og så får vi krysse fingrene for at det holder denne gangen
Så bra ,håper det går bra!

Back
Topp