Frustrert over lege..

Laila71

Andre møte med forumet
Dette er første gang jeg skriver her, men jeg har vært fast leser i flere måneder[8|]. Nå måtte jeg bare skrive for å få ut litt frustrasjon her....

Da jeg var hos jordmor første gang, nevnte jeg at jeg muligens begynte å få bekkenløsning, samt at jeg fortsatt var kvalm (da var jeg ca 20 uker) Hun ville at legen skulle vurdere hva som kunne gjøres.
Var hos fastlegen da jeg var ca 24 uker. Da visste jeg at jeg hadde bekkenløsning i symfysen - altså veldig vondt mellom bena [X(]. Klarte/klarer ikke gå normalt, vondt å sitte, gå trapper osv. DET måtte jeg bare finne meg i, for alle hadde bekkenløsning! Nevnte også at jeg fortsatt var kvalm. HMM sa han bare. Sa ingenting mer, og til slutt spurte jeg om alle prøvene og målene var normale. Joda, men jeg må ta sukkerbelastning da (er overvektig m/sukkersyke i familien). Jeg ble så paff av behandlingen, så jeg rett og slett glemte de andre tingene jeg ville spørre om, enda jeg er ikke akkurat den som "sitter" på ordene.
Er nå uke 25+3, er fortsatt kvalm og bekkenet blir ikke bedre... Men jeg biter heller tennene sammen enn å gå til den legen igjen!
Dette ble litt langt, men d var godt å få ut litt frustrasjon.

hei hei

skjønner at det ikke er no hyggelig med en slik opplevelse, føler jo nesten at man ikke blir trodd på da jo.

legen jeg hadde var nesten samme måte, når jeg sa og forklarte ting sier han bare hmm, og kikker på datan og snakker om andre ting.

jeg skulle dit pga sykmelding, og lurte på om han kunne måle for å se om det var vekst fra forrige gang, men da sa han bare at nei det gjør vi ikke hver gang, og ikke vil han høre etter hjertelyd heller det var ALTFOR tidlig sa han...
jeg forteller han også at jeg har forferdelig vondt i ryggen, men da sier han ingenting og bare leser videre på datan..

og når det gjelder kvalme så spør han om det er blitt bedre jeg kaster opp enda men akkurat som han ikke bryr seg og sier at det er jo vanlig at det skal være over nå på en sånn måte at man føler man ikke blir trodd på...

så nå har jeg bytta lege, du burde gjøre det også, alle har rett til det om de ikke er fornøyd!!

lykke til!!!!

klem

Bestill time hos privat lege..Jeg hadde også en elendig fastlege som ikke hørte på hva jeg sa og som ba meg vente 6 uker før jeg kunne få svar på om jeg hadde hatt en sa blant annet. Jeg ringte da en privat gyn som jeg fikk time hos på 15 min og har gått der siden. Fikk UL for å se hvordan ting stod til og full info om alt jeg lurte på.

Lykke til[;)]

for en lege... [:-] Kan du ikke høre om du kan få prate med en anne lege? Du må bare stå på ditt [;)]

ORIGINAL: fisk34

Var hos fastlegen da jeg var ca 24 uker. Da visste jeg at jeg hadde bekkenløsning i symfysen - altså veldig vondt mellom bena [X(]. Klarte/klarer ikke gå normalt, vondt å sitte, gå trapper osv. DET måtte jeg bare finne meg i, for alle hadde bekkenløsning!

Ja, alle har bekkenløsning, men det er ikke alle som blir plaget med dette. Du har fått påvist bekkenløsning i symfysen, og dette vet jeg er dritvondt! Har komplett bekkenløsning selv. Du har krav på gratis fysioterapi når du har problemer med å gå normalt! Snakk med legen din, eller skaff deg en ny en. Bekkenløsning er faktisk alvorlig. Mange sliter med senvansker etter svangerskapet er over!!! Du har krav på å bli tatt seriøst!

Sorry at jeg blir litt [:@], men jeg blir så forbanna på disse legene som ikke gidder å gjøre jobben sin engang!!!

leger som ikke tar deg på alvor er pyton altså..
Prøv å få deg en annen lege....jeg har en kvinnelig lege og
hun er bare super[:D]

Huff....jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg fikk plager med bekken allerede ved 12 uker og nevnte det da for lege. Legen jeg hadde da, var så nervøs og usikker at jeg tror han hadde mer enn nok med seg selv. Jeg ble ikke tatt på alvor en eneste gang gjennom de første ukene jeg hadde han som lege. Følte at det var jeg selv som måtte komme med innspill på hva som skulle sjekkes etc. Første kontroll glemte han både å måle blodtrykket og fylle ut helsekortet. Da han sa at jeg kunne gå, sa jeg ja men hva med helsekort og blodtrykk???? Heldig for meg hadde jeg lest litt på forhånd. På grunn av dårlig legedekning her står jeg med vikar som fastlege, derfor har jeg nå fått en ny lege som ikke er det spor bedre......hun forstår i tillegg ikke hva jeg sier pga språkproblemer. Er egentlig ganske frustrert........Går nå ikke noe mer til kontroll til lege, men til jordmor som virkelig tar meg på alvor. Har også fått rekvisisjon til fysioterapeut, etter masse masing. Jeg varnødt for å få 50%sykmelding og da spurte jeg i samme slengen..........fikk til svar fra lege at hun ikke visste om det var noe behandling som funket og om det var noe vits. Da jeg nevnte fysio ble hun så rar før hun skrev ut rekvisisjon......
Det er forferdelig at vi i rike Norge skal ha slike leger..............(huff dette ble langt....)

Heldigvis er jeg frisk på alle mulige andre måter og ikke hatt noe som helst av komplikasjoner ellers tror jeg at jeg ville blitt gal.....

Takk for alle svar!
Det er bra at NOEN skjønner hva jeg snakker om. Ikke for det, alle som kjenner meg vet at når jeg sier jeg har vondt, så har jeg det. Tror jeg skal prøve å gå til den kvinnelige legen på det legekontoret neste gang. Hvis ikke det fungerer heller....ja da er det sikkert meg det er galt med [:D] Neida, jeg har en koselig jordmor, så jeg skal fortelle henne om opplevelsen ved neste kontroll. Vi får se hva som skjer......

Hei fisk34!

Jeg skjønner så absolutt din frustrasjon over legen din.
Ikke gi opp og stå på. Hører ikke legen på deg, burde du si han/ henne et sannhetsord.
Så lenge det er et problem for deg, må legen din ta problemet på alvor!!!
Hjelper ikke dette, så bytt lege. Og gjør det gjerne klart for både tidligere og nye lege,
hvorfor du byttet lege. På den måten kan de ikke la være å ta deg alvorlig!

Bekkenløsning er som sagt normalt, slik som enkelte her inne påpeker.
Men spørsmålet er jo hvor hardt det rammer...
Har selv en venninne som ikke er blitt kvitt bekkenplagene etter svangerskap, og
det begynner å bli 5 år siden.
Selv var mitt siste svangerskap preget av sterk bekkenløsning, og jeg slet med
å røre særlig på meg. Etter å ha gått i trapper, oppover en liten bakke osv. var
jeg knust i flere dager og slet med store smerter.
Ulempen for meg var at jeg var gravid i et land i sør-Europa, og der hadde
de ikke noen form for behandling... For det er svært uvanlig med bekkenløsning der.
"Kuren" ble å ikke overbelaste, og holde meg i ro så mye som mulig. Ikke særlig sundt,
men eneste løsningen og ytterst nødvendig.
MEN.... i Norge finnes det et flott hjelpeapperat for nettopp bekkenløsning.
Man har KRAV på fysioterapi og god oppfølging!!! Stå på, og ikke gi opp!!!

Selv ble jeg helt bra etter bekkenløsningen, men ikke før jeg sluttet å amme.
Men nå er leg frisk og rask igjen...Jippi!!!!

Lykke til!!! Og ikke gi opp. Det er snakk om din framtidige helse!!

Med vennlig hilsen
Lehcar

Heisann, ville bare si at vi har rett til å bytte fastlege 3 ganger i året. Gå inn på trygdeetaten.no og gjør det enkelt og greit der. Du ser hvilke leger som er ledige der du bor! Du trenger ikke å si noe til den forrgje legen/legekontoret[;)]

Back
Topp