Frustrert over lange ventetider hos legen

StjerneRose

Andre møte med forumet
Nå er jeg så frustrert!
Da jeg fant ut at jeg var gravid bestilte jeg egentlig en time hos fastlegen før sommerferien. Men fordi jeg har en hjertefeil snakket jeg også med Rikshospitalet. Jeg forstod det som at jeg heller skulle få oppfølging der, og de satte opp en time til meg i juli.
Avbestilte derfor den første timen.
Viste seg at timen på Riksen var en time for å sjekke mitt hjerte, og ikke noe svangerskapskontroll, dessuten ringte de meg en uke før jeg skulle dit og utsatte den med over en måned fordi legen var bortreist.
Bestilte ny time hos fastlegen min til første svangerskapskontroll, og fikk time 24. august (denne timen bestilte jeg ca 20. juli eller før).
Da er jeg ca 16. uker på vei, og føler det er i seineste laget for første svangerskapskontroll.
Blir oppgitt av så utrolig lange ventetider!

Er vel også litt seint å søke fødeplass når man er i uke 16? Tipper det da blir vanskelig å få den ordinære ultralyden i uke 18.

Og fødeplass må man visst møte opp hos legen for å søke om. Litt skeptisk til å gå til legen idet heletatt i disse koronatider, så ville gjerne sluppet det.

Hva ville dere gjort? Gått til et privat sted?
Noen som vet om man kan ha svangerskapskontroll digitalt?

Det er vel kun blodprøve og søknad om fødeplass man gjør på første kontroll?
Eller er det noe mer?
Husker ikke helt hvordan det var..
 
Så utrolig dårlig at du må vente så lenge!
Du har krav på gratis svangerskapskontroll hos lege eller jordmor. De har som plikt å prioritere det, så jeg ville ringt til fastlegen på nytt og sagt hvor langt du er på vei og at du vil ha en time nå. Er det ingen jordmor der du bor?
På første svangerskapskontroll er det blodprøver, urinprøve, utfylling av helsekort og det blir gjort målinger som vekt og blodtrykk. I tillegg til å søke/bestille time til oul.
Du kan sikkert ringe direkte til gynekologisk poliklinikk ved sykehuset der du bor for å få bestille time til oul i uke 18-20. Det burde ikke være noe problem.

Håper det løser seg og at du får time ganske snart :) Ikke gå privat i alle fall. Dette er gratis helsehjelp du som gravid har krav på. Da skal man ikke trenge å gå privat.
 
Nå er jeg så frustrert!
Da jeg fant ut at jeg var gravid bestilte jeg egentlig en time hos fastlegen før sommerferien. Men fordi jeg har en hjertefeil snakket jeg også med Rikshospitalet. Jeg forstod det som at jeg heller skulle få oppfølging der, og de satte opp en time til meg i juli.
Avbestilte derfor den første timen.
Viste seg at timen på Riksen var en time for å sjekke mitt hjerte, og ikke noe svangerskapskontroll, dessuten ringte de meg en uke før jeg skulle dit og utsatte den med over en måned fordi legen var bortreist.
Bestilte ny time hos fastlegen min til første svangerskapskontroll, og fikk time 24. august (denne timen bestilte jeg ca 20. juli eller før).
Da er jeg ca 16. uker på vei, og føler det er i seineste laget for første svangerskapskontroll.
Blir oppgitt av så utrolig lange ventetider!

Er vel også litt seint å søke fødeplass når man er i uke 16? Tipper det da blir vanskelig å få den ordinære ultralyden i uke 18.

Og fødeplass må man visst møte opp hos legen for å søke om. Litt skeptisk til å gå til legen idet heletatt i disse koronatider, så ville gjerne sluppet det.

Hva ville dere gjort? Gått til et privat sted?
Noen som vet om man kan ha svangerskapskontroll digitalt?

Det er vel kun blodprøve og søknad om fødeplass man gjør på første kontroll?
Eller er det noe mer?
Husker ikke helt hvordan det var..
Jordmor?
 
Jeg ville ringt helsestasjonen og hørt med jordmor. Også ringt fastlege på nytt og sagt at det blir 4 uker for seint for deg å vente.
Sånn til senere så gjøres alle kontroller hos lege som vanlig også selv om man får oppfølging på Riksen/sykehus. Der sjekker de bare det du spesifikk er der for men gjør ikke det som ellers hører til svangerskapskontrollen.

Første kontroll skal være i uke 12 så legekontoret MÅ faktisk gi deg en time. De har satt av hastetimer til ting som oppstår plutselig :)
 
For rikshospitalet ville det kanskje ikke hjulpet at de ikke avlyste timen, , for den ville muligens vært til feil avdeling. Sjekk av hjerte hos voksne gjøres ikke på samme sted som sjekk av foster, det gjøres på egen fosterdiagnostisk avdeling. Uke 18-20 er bra tidspunkt for hjertesjekk.
 
Det de over sier + du må ikke søke fødeplass før uke 18, jordmoren min sa uke 30 senest og jeg har tidligere svangerskap byttet fødested veldig sent og gikk bra. Men likevel Krev time fra FL
 
Jeg har egentlig gjort noen ting hos legen annet enn å ta blodprøver, men det gjør de jo på laben. Liker best å bare forholde meg til jordmødrene for de tar oss mer på alvor. Fikk også sen legetime, så da ringte jeg jordmora og fikk komme på første time med en gang.
 
Blodprøvene hos legen skal tas mellom uke 12-16. Så ville ringt igjen ja og fått time :)
 
Jeg ville ringt helsestasjonen og hørt med jordmor. Også ringt fastlege på nytt og sagt at det blir 4 uker for seint for deg å vente.
Sånn til senere så gjøres alle kontroller hos lege som vanlig også selv om man får oppfølging på Riksen/sykehus. Der sjekker de bare det du spesifikk er der for men gjør ikke det som ellers hører til svangerskapskontrollen.

Første kontroll skal være i uke 12 så legekontoret MÅ faktisk gi deg en time. De har satt av hastetimer til ting som oppstår plutselig :)

Jeg har tidligere gått til jordmor på Riksen også, de har et eget hjerteteam med jordmor og hjerteleger, så de andre gangene har jeg egentlig bare fått oppfølging der, men mulig det var i siste trimester.
Derfor jeg misforstod det med den første timen, siden de sa de skulle legge meg inn i systemet der.
Det hadde jo som du sier ikke hjulpet om de ikke hadde utsatt den, for det var jo en annen type time.

Jeg vet av erfaring at Helsestasjonen hos meg har veldig sprengt kapasitet, så har ikke fått noe jordmor-oppfølging der i mine tidligere svangerskap.

Fikk en time i morgen hos en vikarlege som jeg har veldig lite lyst til å gå til, men får vel nesten kanskje bare gjøre det likevel...
 
Det de over sier + du må ikke søke fødeplass før uke 18, jordmoren min sa uke 30 senest og jeg har tidligere svangerskap byttet fødested veldig sent og gikk bra. Men likevel Krev time fra FL

Takk! Det var veldig betryggende å høre! Har alltid bare hørt at en må søke så tidlig som mulig for å sikre seg plass. Men da har jeg jo ennå litt tid på meg.
På grunn av hjertegreiene mine har jeg Tidligere hørt at jeg blir overført til Riksen uansett, så får håpe det stemmer.
 
Hvis du ønsker fødeplass på OUS (Ullevål eller Riksen) kan du søke selv. Bare å Google OUS og fødeplass så får du opp skjema du fyller ut selv. Men jordmor eller fastlege må sende henvisning for å få time til ultralyd.
 
Ring og forklar at du trenger time tidligere. Syns det er rart du må vente så lenge
 
Å? Det visste jeg ikke. Er det noen grunn til at de må tas mellom disse ukene?
Hva sjekker de med blodprøvene igjen?
Blodtype og vitaminmangel?


Er ikke sikker faktisk. Men jeg jobber selv på legekontor og dersom en gravid tar prøvene for tidlig så ønsker sykehuset nye prøver. Var på min første svangerskapskontroll i uke 10, men fikk ikke ta blodprøvene da, så måtte komme tilbake når jeg var over 12 uker ;)
 
Du må til lege/jordmor for å få helsekort og ta blodprøver, levere up og ta blodtrykk. Vet at jordmødre kan henvise til OUL.

Også verdt å huske at standardiserte svangerskapskontroller (som alle har) alltid taes hos fastlege eller jordmor, det er ikke spesialisthelsetjenesten sitt område. Spesifikk oppfølging av din somatiske tilstand, hjertet ditt, eller eventuelle funn på foster på UL følges opp av spesialisthelsetj.

Jeg hadde ringt legekontoret igjen, og bedt om å i det minste få komme inn og ta blodprøver. Det er viktig. Resten kan ordnes hos jordmor både helsekort og henvisning, så jeg hadde nok ringt nærmeste helsestasjon og forklart situasjonen. Du kan be legekontoret om å få tilsendt blodprøvesvar i Helse Norge og få det ført på helsekort, spesielt viktig er blodprosent og blodtype (om du er rhesus minus). Svangerskapskotroller kan ikke taes digitalt, det kreves fysisk oppmøte.. Det vil nok ordne seg ☺️ Masse lykke til
♥️
 
Er ikke sikker faktisk. Men jeg jobber selv på legekontor og dersom en gravid tar prøvene for tidlig så ønsker sykehuset nye prøver. Var på min første svangerskapskontroll i uke 10, men fikk ikke ta blodprøvene da, så måtte komme tilbake når jeg var over 12 uker ;)

Jeg var hos legen i uke 6/7 pga kvalme og fikk ikke beskjed om at nye prøver måtte tas senere.
 
Back
Topp