Frustrert - føler slik en mistillit!!!

LolitaSummer

"En stolt Løve Mamma"
Mailykke 2018
Det begynte med et par dg hjemme da jeg var i dårlig form og kastet opp hvor min arbeidsgiver etterspurte sykemelding.
Jeg ringte legen og fikk den sendt pr post, legen sykemeldte meg i 16virkedg.(min fastlege er 1 time unna).

Dette var tirsdag, onsdag våknet jeg til SMS fra sjefen om at han måtte ha info NÅ! Hvis jeg var for dårlig til å komme innom jobb så kunne han komme hjem til meg i løpet av dagen.
Jeg besvarte med at sykemeldingen var sendt meg pr. Post og etterspurte hvilken info han trengte.
Da ringte han, jeg informerte om syk.mld varighet og da smalt han ut med at dette var jo helt utrolig!! Brått ble jeg bare borte over 14dg, uten no forklaring. Hva skulle de nå forholde seg til??!?

På dette tidspunktet gikk jeg noen kjappe runder med meg selv. Vi har ikke delt nyheten med noen enda, dette da vi vil avvente tidlig UL.
Men så tenkte jeg at det sikkert var lettere i situasjonen hvis jeg var åpen og ærlig. Så jeg fortalte han at jeg var gravid og hjemme pga tilhørende veldig dårlig form. Og presiserte at dette ikke er offisielt enda.

Fredag kom sykemeldingen i post og idag var jeg nede med han.
Han var relativt enkel i tonen, det virket tilsynelatende hyggelig. Eneste var at han brast ut med spm om hvorfor jeg fikk sykemld pr post. Jeg forklarte at det var for at jeg skulle slippe å kjøre 2timer i min form for å hente den. Han responderte med, - ja, så du har ikke vært hos legen?
Vi sitter i åpent kontorlandskap, så jeg svarte enkelt, legen vet om situasjonen så det er da ikke nødvendig.

Dro deretter hjem, dårlig form og slang meg på sofaen!!
Men så ringte jaggu meg legekontoret!
Han hadde ringt de og etterspurt min diagnose, hvordan jeg kunne få sykemelding uten konsultasjon og hva som skjedde videre etter denne sykemld's perioden!!!
Godt profesjonelle så hadde de svart høflig med en konsekvent tone og med fullt hensyn til taushetsplikten ❤️
Jeg føler meg så mistrodd, føler en invadering av privatlivet og føler virkelig ikke at min åpenhet lønte seg!! Nå gruer jeg meg til å komme tilbake på jobb:(

Dette ble langt sorry:/
 
Oi! Dette hørtes da virkelig ikke bra ut! Kjenner jeg blir både sjokkert og sint! :/ Har du noe sted du kan klage inn sjefen din? Prøve å få legekontoret ditt til å bryte taushetsplikt a gitt! Dummeste jeg har hørt! Skjønner godt du synes dette er en vond situasjon :(
 
For en sjef!! :eek:
Jeg blir helt satt ut jeg!
Man blir jo ikke sykemeldt for gøy liksom...
 
Sjefen din har INGENTING med om hvorfor du er sykmeldt. Han har bare krav på å vite at du er å få sykmeldinga. For ett (Unnskyld språket) rasshøl. Gamle sjefen min var sånn, å det et en grunn til at han er gamle sjefen for å si det sånn... Hvis ting er vanskelig når du kommer tilbake, hadde jeg sykmeldt meg ut svangerskapet. Å sett etter ny jobb med tiden :)

Lykke til med sjefen!
 
Sjefen din høres jo over hormonell ut, med et litt for kjedelig liv i tillegg. Jeg tenker... Hva er hensikten og hva er det egentlig han/hun ønsker å oppnå.. Ubegripelig oppførsel...
 
Jeg blir sjokkert! Er det mulig?! Han har da ingen verdens plikt i å vite hvorfor du er sykemeldt! Uprofesjonell sjef du har ja...

Nei, vær sykemeldt med god samvittighet også får vi håpe at du kommer deg på beina raskt :)
 
Hva? Er det mulig? Har selv hatt minst en sjef jeg har følt meg mistrodd av når det gjelder sykdom, men dette tar kaka! Han/hun kan ikke oppføre deg sånn.. Håper du kan klage inn sjefens oppførsel til noen. Arg, jeg blir provosert! Og god bedring til deg :)
 
Det høres dessverre ikke ut som noen god sjef. Sjefen har heller ikke krav på å vite hvorfor du er sykemeldt. Virker på meg som han/hun liker å ha kontroll. Skjønner godt at du føler deg mistrodd og frustrert. Jeg hadde følt det på samme måte
Sykemeldingen din er godt nok begrunnet fra legen. Ikke tenk mer på det, det er sjefens problem og ikke ditt at han/hun ikke kan være profesjonell. Når det er sagt ville nok jeg også fortalt om graviditeten, selv om min sjef høres ut til å være av et helt annet kaliber:)
 
Men kjære vene!! Dette er bare helt utrolig!!! I tillegg til en enormt dårlig oppførsel som ikke hører hjemme på en arbeidsplass er han utrolig lite taktisk. Hvis ønsket er å holde folk PÅ jobb er jo dette fullstendig skivebom!

Skjønner det ikke føles bra å skulle tilbake på jobb. Hvis dette er første responsen, hva blir det neste? Håper du har noen å henvende deg til på arbeidsplassen hvis dette fortsetter (verneombud, en annen sjef e.l).

Dette skal være en fin tid, ikke måneder med en vanskelig og kranglete sjef. Ikke la han herse med deg og gjør det du må, om det så er å sykemelde seg videre.
 
Shit. For det første din sjef har ingen absolutt ingen ting med grunnen til at du er sykemeldt. Han skal kun forholde seg Til at du er sykemeldt. Føler nesten du kan rapportere han for trakassering av privatlivet. Helt utrolig At han ringte legekontoret. Folk blir syke og det er en del sv greia når man er arbeidsgiver
 
Dessuten får din arbeidsgiver penger fra NAV for tapt arbeid så han kan bare ta seg en bolle hilsen ei som har vært mer sykmeldt fra jobb enn på jobb siste årene pga de ikke kan og gidder tilrettelegge
 
Dette hørtes IKKE hyggelig eller greit ut! Jeg tenker, som alle andre over her, at sjefen din har jo virkelig ikke noe med dette - og virker jo ikke helt oppegående. Dessverre er det ikke alltid så lett å tenke sånn 100% av tiden når man går hjemme og vet at folk er "sure" på en, og har mistillit som du selv sier.

Du har hvertfall alt på ditt rette. Jeg er også 100% sykemeldt allerede nå i uke 7, pga graviditet. Har vært hos legen, men strengt talt VET ikke legen om det jeg sier er sant heller - for jeg har hverken avlevert blodprøve eller urinprøve til noen andre enn meg selv på mitt eget bad. Så at du ikke møtte opp hos legen for å spare deg den lange turen, har jo ingenting med saken å gjøre. Legen må jo uansett stole på det du sier - enten det er over tlf eller over skrivebordet.

For en tullesjef.. :(
 
Hva? Er det mulig? Har selv hatt minst en sjef jeg har følt meg mistrodd av når det gjelder sykdom, men dette tar kaka! Han/hun kan ikke oppføre deg sånn.. Håper du kan klage inn sjefens oppførsel til noen. Arg, jeg blir provosert! Og god bedring til deg :)

Det har jeg dessverre ikke :( vi er 5 ansatte på hovedkontoret. Det er han, samboeren hans som er min regnskapssjef og to mannlige ansatte.
Eneste jeg klarer p tenke ut må være å klage han inn til styret?!?
 
Nå har jeg opplevd lignende dårlig holdning fra han her i 2013 da var jeg også sykemeldt. Min datter var kun 3år og ble rammet av henoch schønlein(immunforsvars sykdom). Jeg hadde til da aldri hørt om dette. Og stod fortvilet med et barn som var prikkete, hovent og ikke kunne gå.(væsken i alle ledd hindrer barnet i å kunne gå-dette kan vare i opptil 6uker og rammer fra livet p ned). Vi ble innlagt på sykehuset for utredning. Jeg mailet sjefen med info om at vi var innlagt mens jeg våket over Snuppa i nattetimene❤️
Jeg ringte han dagen etter når vi var utskrevet, ga han all info, forklarte at jeg var sykemeldt og at jeg kom innom jobben imorgen med den. Da foreslo han at jeg kunne komme innom på veien hjem. Jeg sa at jeg kommer imorgen, jeg har hatt 24timer med redsel, uvisshet og nå vil jeg hjem å få roa meg. Han presset videre og ba meg ringe når jeg nærmet meg så kunne han møte meg på veien.

Denne gangen snappet det! Jeg var utslitt, hadde stått i alt alene og den frykten!
Så jeg svarte ja til å ringe. Men ringte ikke...!
Isteden kjørte jeg rett ned på jobb, gikk nesten gjennom døra, kastet inn sykemeldinga. Han beklaget seg, men da tippet det bare enda mer for meg. BEKLAGER?!?!! Vet du Hvordan det er å stå med barnet sitt i armene og se det blir verre ute å vite hva som feiler det. Et barn som skriker i smerter...bla bla bla mens tårene mine spruta. Så gikk jeg!!

Vi hadde en oppgjørsprat når jeg returnerte, men det kjennes ikke ut som om han skjønner no fortsatt.

Det litt cowboy bedrift stil :( ingen organisering - ingen overtidsbetalt - og reglene er litt i takt ned hans humør.
Det jeg frykter nå er jo at når han vet jeg vil forsvinne i permisjon på et tidspunkt så er det bedre å si meg opp enn å skaffe vikar :(
What to do??!??
 
Dette hørtes IKKE hyggelig eller greit ut! Jeg tenker, som alle andre over her, at sjefen din har jo virkelig ikke noe med dette - og virker jo ikke helt oppegående. Dessverre er det ikke alltid så lett å tenke sånn 100% av tiden når man går hjemme og vet at folk er "sure" på en, og har mistillit som du selv sier.

Du har hvertfall alt på ditt rette. Jeg er også 100% sykemeldt allerede nå i uke 7, pga graviditet. Har vært hos legen, men strengt talt VET ikke legen om det jeg sier er sant heller - for jeg har hverken avlevert blodprøve eller urinprøve til noen andre enn meg selv på mitt eget bad. Så at du ikke møtte opp hos legen for å spare deg den lange turen, har jo ingenting med saken å gjøre. Legen må jo uansett stole på det du sier - enten det er over tlf eller over skrivebordet.

For en tullesjef.. :(


Legen min vet sikkert at jeg er gravid, før jeg ble dårlig ønsket jeg blodprøve for å bekrefte svangerskap. Så disse er jo tatt ;-)
 
Oi! Dette hørtes da virkelig ikke bra ut! Kjenner jeg blir både sjokkert og sint! :/ Har du noe sted du kan klage inn sjefen din? Prøve å få legekontoret ditt til å bryte taushetsplikt a gitt! Dummeste jeg har hørt! Skjønner godt du synes dette er en vond situasjon :(

Nei, jeg har ikke det :(
 
Sjefen din kan ikke holde på med sånt. Det er ikke lov.
Det skal finnet et utvalg, med blant annet lege, som vil ha rapportert slike saker.
 
Legekontoret mitt har ført all i journalen min, slikt at det er dokumentert :) men hva jeg gjør videre nå aner jeg ikke!

Har første svangerskapskontroll på fredag, så får snakke litt med han om hva han tenker da...
 
Han skal i alle fall jobbe hardt for å si deg opp. Arbeidsmiljøloven gjør oss ganske trygge der. Tre skriftlige advarsler, eller så skal du typ ha stjålet eller kommet full på jobb for å bli sagt opp på dagen:)
 
Back
Topp