Frustrerende og vanskelig

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Jentungen (blir 4 i februar) blir så fort sliten. Hun sover fortsatt i barnehagen, for og komme seg gjennom ettermiddagen. Hun har ganske kort dag, som oftest fra 10-15, men blir helt utslitt om hun ikke sover. Noe som resulterer i raserianfall uten like, og dårlig nattesøvn.

Alikevel merker vi hun sovner senere og senere nå, så vi er nødt til og forsøke og kutte ut dagsovingen i ukedagene. Skal i møte med styrer og pedagogsik leder på tirsdag, for og forhøre oss om hvade kan tilby henne av pauser i løpet av dagen for og få dette til og fungere.

Men det mest frustrerende er at hun blir like sliten når hun er på besøk hos tanter el. Etter hvert overnattingsbesøk er det ett styr uten like her, både når hun kommer hjem, og om natten. Hun er utslitt, og har det ikke bra. Raser som bare det, våkner illsint flere ganger, og det er helt texas. Så det har vi funnet ut at vi må kutte ut.

Men hun tåler jo heller ikke og være på besøk alene der på dagen heller. I dag trengte vi barnevakt, og hun var hos ene tanten sin. Det ble riktignok hele 5-6 timer, men hun var helt utslitt når hun kom hjem, og raseriet satte inn igjen.

Vi har ikke mulighet til og benytte barnevakt til noe med andre ord. Og jentungen går glipp av overnattingsopplevelsene og familierelasjonene uten oss. Vi skal nå forøke og kutte ned besøkene til ca. 2 timer eller noe, så får vi se.

Det er så trist og tenke på alt hun går glipp av. De har jo begynt og besøke hverandre etter barnehagen og slikt nå, men hun er jo helt ødelagt etterpå, så dette må vi begrense veldig. Flere av venninnene hennes går på dans en ettermiddag i uken, og vi meldte på jentungen også, men vi ser at vi bare må kutte det ut. Hun orker ikke etter en dag i barnehagen. Overnattingsbesøk blir som sagt for mye for henne. Lange besøk blir for mye for henne. Vet liksom ikke hvor vi skal sette grensene på dette.

Det er vel ikke vanlig at en fire åring blir så sliten, og tåler så lite?

vet du om hun har fått målt jernlagrene sine i det siste? Jenta vår var en lang periode trøtt, sliten og uopplagt. Begynte å sove på dagen igjen etter at hun egentlig hadde sluttet og var sutrete og klaget når vi gikk på tur osv. Det var tilfeldig at hennes jernlagre ble målt og det viste seg at de var ganske lave. Etter en stund med jerntilskudd rettet det seg. Kanskje det kan være verdt å sjekke jernlagrene til jenta di også?

mamma&hoppeloppa skrev:
vet du om hun har fått målt jernlagrene sine i det siste? Jenta vår var en lang periode trøtt, sliten og uopplagt. Begynte å sove på dagen igjen etter at hun egentlig hadde sluttet og var sutrete og klaget når vi gikk på tur osv. Det var tilfeldig at hennes jernlagre ble målt og det viste seg at de var ganske lave. Etter en stund med jerntilskudd rettet det seg. Kanskje det kan være verdt å sjekke jernlagrene til jenta di også?

Det begynner og bli en stund siden ja, så det er sikkert ikke så dumt og sjekke de igjen for sikkerhets skyld.

Men det er nok ikke derfor. Hun blir nemlig ikke sliten en lørdag eller søndag hvor hun bare er her hjemme med meg og pappaen og det er rolig rundt henne. Da kan hun leke og herje og holde ut hele dagen. Det er når det er mange inntrykk, og andre ting som skjer, at problemene kommer.

Jeg synnes dette virker veldig rart. Hvis jeg husker rett så er vesla derres prematur slik som jenta her , og at derre pga dette har måtte skjerme henne en del pga dette i forhold til sykdom og etc.
Kansje ho må bygges opp for å klare slike utfordringer, at ho må på en måtte presses til å takle mer i hverdagen. Dette er bare sån tankespinning fra min side.
Hvordan sover ho om natta? Her så har jenta vært veldig urolgi på natta,Men som sagt her er det så mye annet som plager jenta. Ho har astma ,alergier og epilpesi, vært plaget med falske og ekte mandler.
For en del barn så er det ofte den første tiden de er med på ting som gjør at de blir slittene,men etter som ting kommer inn i hverdagen så blir det bedre.
Uansett så tror jeg hvis jeg hadde vært derre er å ta en skikkelig prat med en barnelege for å finne ut om det ikke er noe annet fysisk som gjør at barne er som det er. For kan ikke være bra verken for derre eller henne at hverdagen hennes er som den er.Og er det noe fysisk som gjør at sitvasjonen som gjør dette så er det kanjse en hjelp å få.
En "normal" 4åring har som oftest ikke behov for å sove på dagen. Gutten her sluttet med dagsoving rett før han fylte 4år. jenta slutta da ho var rundt 3 år,men sover nå på dagen igjen pga medisineringen for epilepsien

bondekone skrev:
Jeg synnes dette virker veldig rart. Hvis jeg husker rett så er vesla derres prematur slik som jenta her , og at derre pga dette har måtte skjerme henne en del pga dette i forhold til sykdom og etc.
Kansje ho må bygges opp for å klare slike utfordringer, at ho må på en måtte presses til å takle mer i hverdagen. Dette er bare sån tankespinning fra min side.
Hvordan sover ho om natta? Her så har jenta vært veldig urolgi på natta,Men som sagt her er det så mye annet som plager jenta. Ho har astma ,alergier og epilpesi, vært plaget med falske og ekte mandler.
For en del barn så er det ofte den første tiden de er med på ting som gjør at de blir slittene,men etter som ting kommer inn i hverdagen så blir det bedre.
Uansett så tror jeg hvis jeg hadde vært derre er å ta en skikkelig prat med en barnelege for å finne ut om det ikke er noe annet fysisk som gjør at barne er som det er. For kan ikke være bra verken for derre eller henne at hverdagen hennes er som den er.Og er det noe fysisk som gjør at sitvasjonen som gjør dette så er det kanjse en hjelp å få.
En "normal" 4åring har som oftest ikke behov for å sove på dagen. Gutten her sluttet med dagsoving rett før han fylte 4år. jenta slutta da ho var rundt 3 år,men sover nå på dagen igjen pga medisineringen for epilepsien

Stemmer at hun er prematur, og ble skjermet hele det første året ja. Men hun har jo hatt tre år på seg etter dette, til og tilvenne seg "normal livet".

Nå er jo overstimulering en vanlig problematikk blandt premature, men vi hadde ikke trodd det skulle vare så lenge, vi trodde liksom det var snakk om det/de første leveårene.

Vi er under utredning hos bup nå, og de forventer og konkludere med nettopp overstimulering, så det er nok derfor. Det er bare så vanskelig og forstå at det sitteri sålenge, og også og vite hvor mye man skal presse henne. Pluss at det blir ganske mange ekstra utfordringer i hverdagen.

Hun har jo slitt veldig mye med søvn, sliter med og sovne, kan bruke flere timer, uansett hvor trøtt hun er. Har våknet veldig ofte om natten, frem til for noen måneder siden, nå våkner hun stort sett bare når det har skjedd mye i løpet av dagen.

Hun har astma, har ellers vært hos øre/nese/hals og utredet for reflux.

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Stemmer at hun er prematur, og ble skjermet hele det første året ja. Men hun har jo hatt tre år på seg etter dette, til og tilvenne seg "normal livet".

Nå er jo overstimulering en vanlig problematikk blandt premature, men vi hadde ikke trodd det skulle vare så lenge, vi trodde liksom det var snakk om det/de første leveårene.

Vi er under utredning hos bup nå, og de forventer og konkludere med nettopp overstimulering, så det er nok derfor. Det er bare så vanskelig og forstå at det sitteri sålenge, og også og vite hvor mye man skal presse henne. Pluss at det blir ganske mange ekstra utfordringer i hverdagen.

Hun har jo slitt veldig mye med søvn, sliter med og sovne, kan bruke flere timer, uansett hvor trøtt hun er. Har våknet veldig ofte om natten, frem til for noen måneder siden, nå våkner hun stort sett bare når det har skjedd mye i løpet av dagen.

Hun har astma, har ellers vært hos øre/nese/hals og utredet for reflux.

Da er derre i det minste i et system for å prøve å finne ut hva årsaken kan være
Kjenner til den følesen med at en ikke vil presse for mye- Den balanse gangen er vanskelig det ser jeg på begge ungene her som har forskjelige utfordringer i livet sitt.
Gutten som slitter språkelig "må" vi presse daglig i håp at han ska utvikle seg riktig med språket,men han ska ikke føle at han ikke mestrer, den balanse ganger er tung og vanskelig

Har du ansvarsgruppe på jenta? Her har vi det på gutten og det å ha en gruppe som består av forskjelige erfaringer og yrker gjør at vi kan finne ut hva som er best for ham.
Jenta har vi ikke det siden ho ikke er med i PPT systemet .
Tenkte med de utfordringene jenta her så kanjse det hadde vært lurt å ha en slik gruppe for å se hva som kan gjøres til det beste for barne både hjemme og i barnehagen, eks at turer i barnehagen blir lagt opp i perioder da jenta derres ikke sover slik at ho ikke går glipp av disse tingene.
Nå som jenta her måtte sove igjen på dagen så la de på avdelingen om rutinene for at jenta her ikke skulle gå glipp av turer eller andre severdighetter som bursdagsfeiringer og slik.Dete varnoe de på avdelingen gjorde av seg selv uten at vi behøvde å spørre

Her er barnehagen veldig lite villig til og legge om på, eller til rette for, noe som helst. Jentungen har nesten ikke utetid, fordi hun sover. Hun er kanskje ute ca. 30 min hver dag. Gikk en hel uke uten at hunvar ute i barnehagen i det hele tatt. Det er fordi de erlite ute på avdelingen hennes, og hun legges når de andre går ut. Vi har forøkt og få de til og tilretteleggelitt bedre, men uten hell. Dette er en av grunnene til at vi ønsker og forsøke og kutte ut dagsovingen nå. Men da er vi igjen avhengigav at barnehagen legger til rette, med og gi henne to-tre rolige pauser igjennom dagen. Så det spørs.

Nei, vi har ikke ansvarsgruppe nå, fordi det ikke er så mange involvert. Vi får se hva som skjer på bup fremover, og hva de kommer frem til.

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Her er barnehagen veldig lite villig til og legge om på, eller til rette for, noe som helst. Jentungen har nesten ikke utetid, fordi hun sover. Hun er kanskje ute ca. 30 min hver dag. Gikk en hel uke uten at hunvar ute i barnehagen i det hele tatt. Det er fordi de erlite ute på avdelingen hennes, og hun legges når de andre går ut. Vi har forøkt og få de til og tilretteleggelitt bedre, men uten hell. Dette er en av grunnene til at vi ønsker og forsøke og kutte ut dagsovingen nå. Men da er vi igjen avhengigav at barnehagen legger til rette, med og gi henne to-tre rolige pauser igjennom dagen. Så det spørs.

Nei, vi har ikke ansvarsgruppe nå, fordi det ikke er så mange involvert. Vi får se hva som skjer på bup fremover, og hva de kommer frem til.

kjenner jeg blir irritert på deres vegne at barnehagen ikke er vilig til å kunne legge til rette.
Er nesten jeg tror jeg hadde tatt en tlf til barnehagesjefen og prøvd å få en reaksjon fra dems sin side. For de er jo pålagt å kunne tilrettelege når en barn har behov for det en å se på det som et "problem"

Når bruker hun å sove på dagtid?
Hva med å være ute på formiddagen i bhg?
Dele barna inn i grupper og ha forskjellige aktiviteter? kanksje det hadde hjulpet datteren deres.

Jeg er pedleder i bhg og jobber på avd 2-6år. Hos oss så sover 2åringene(blir 3 i år) ved 12tiden og er ute når de våkner. Vi er noen ganger ute på formiddagen, men alltid ute på ettermiddagen. Minimum 1 gang om dagen.
Når det er turdager, så har vi med en tvillingvogn.

Etter barna har spist matpakker kl 1430, så har vi hvilestund. Leser bok, hører på musikk. Barna ligger på madrasser. Noen sovner også.
De barna som ikke ønsker å ha hvilestund får leke.

oslojente1980 skrev:
Når bruker hun å sove på dagtid?
Hva med å være ute på formiddagen i bhg?
Dele barna inn i grupper og ha forskjellige aktiviteter? kanksje det hadde hjulpet datteren deres.

Jeg er pedleder i bhg og jobber på avd 2-6år. Hos oss så sover 2åringene(blir 3 i år) ved 12tiden og er ute når de våkner. Vi er noen ganger ute på formiddagen, men alltid ute på ettermiddagen. Minimum 1 gang om dagen.
Når det er turdager, så har vi med en tvillingvogn.

Etter barna har spist matpakker kl 1430, så har vi hvilestund. Leser bok, hører på musikk. Barna ligger på madrasser. Noen sovner også.
De barna som ikke ønsker å ha hvilestund får leke.

Hun har brukt og sove etter lunc, som er halv ett. Så hun har vel vært lagt i ett halv to tiden, brukt litt tid på og sovne, og sovet en halvtime.

Vi forsøkte og snakke med barnehagen om de ikke kunne gå ut på formidagen også, i allefall noen dager, og de skulle prøve og få det til en dag i uken. Noe som aldri ble noe av. De har i det hele tatt vært veldig lite behjelpelige med tilrettelegging.

Så nå har vi sett oss nødt til og forsøke og kutte ut dagsovingen i barnehagen. Både fordi hun går glipp av nesten all utetid, og fordi sovingen blir så sen. Hun blir vekket i to-halv tre tiden, og når det blir så sent påvirker det jo leggingen på kvelden også.

Vi var i møte med ped. leder og styrer for og snakke om litt pauser iløpet av dagen når hun skulle slutte og sove. Heldigvis ba vi styrer være med på møtet, ellers hadde vi ikke fått noe tilrettelegging der i det hele tatt. Ped. leder var veldig lite interessert. Men vi fikk en avtale på 3x10 minutter, med boklesing el. på ett stille sted, i løpet av en dag. Det er ikke mye, men det er nå noe. Så skal vi forøke i 14 dager, og ha ett nytt møte. Første dagen var på fredag, da hadde hun bare fått to av disse pausene, så jeg er veldig spent på hvordan det skal utvikle seg.

Jeg håper bare at det går, men jeg er veldig redd for at hun ikke er klar for og kutte ut sovingen enda. Men jeg føler ikke vi har annet valg enn og forsøke, så får vi håpe på det beste!

Jeg synes det er trist å høre at pedleder er så lite interessert i å tilrettelegge, som ut fra det du beskriver er ikke så mye som skal til for at hverdagen blir bedre for datteren deres.

Håper det blir bedre!

Huff, ja hva skal man si...det burde ikke være så vanskelig å få til.Men noen ganger står rigide rutiner i veien.Det virker som at hele dagene er planlagt, og ikke kan avvike uten at det går ut over andre barns tilbud.Jeg har også spurt etter ei avslapningstund i løpet av dagen.Men det har de ikke lagt inn.Det er full fart hele dagen.Mitt barn hadde mange ferdigheter hjemmefra.Fikk være med på baking,husarbeid,matlaging,tegning osv osv.Han ble helt satt til side på slike aktiviteter i barnehagen,fordi han hadde språkvansker.Han ble kraftig undervurdert.I over et år hadde han nesten ingen pedagogiske tilbud i barnehagen.Det nyttet lite å si noe heller.Han får ikke være med på i koret,eller det pedagogiske tilbudet for sin aldersgruppe.Flere ganger i uken blir han igjen med barn som er mye yngre enn seg.Skal ikke dette tilpasses spør jeg meg slik at han kan delta?Sånn for ordens skyld vil jeg legge til at han forstår det du sier,men har store uttaleproblemer.Når kan man forvente å få logopedhjelp?Det ser ut til at denne funksjonen forsvinner mer og mer,og blir erstattet med spesialpedagogisk hjelp.Noen med erfaringer her?

Jeg har ingen erfaringer på språk området, men det der hadde jeg aldri funnet meg i! Jeg hadde virkelig banket i bordet hos styrer, og sagt at det der er HELT uakseptabelt!

Back
Topp