Frustrasjon!!

Frk.Cupcake

Forelsket i forumet
Når mamma skal passe sønnen min som er 2 år så gir hun han ALLTID enten kjeks, juice, godteri, kake, is osv. Jeg har sagt i fra flere ganger at det ikke er greit, men hun driter i det så fort jeg er ute av døra! Hun har holdt på slik siden han var rundt 8 mnd, og det var lenge hun ikke fikk passe han pga det. Men sønnen min er mye syk og jeg er avhengig av hjelp til å passe han, både mine sykedager fra jobb og skole pluss sambo sine er brukt opp for lenge siden!
Hva skal jeg si?? Ingenting når inn til henne, hun sier staakkars han må jo få litt.. Har sagt mange ganger at hun heller kan skjære opp eple for det er han kjempe glad i. Men neida.. Jeg smører alltid niste til han før jeg leverer han, med sunn mat som jeg vet at han liker! Men matboksen er aldri åpnet engang når jeg henter han igjen.
Både mamma og pappa ler meg rett opp i trynet og mener jeg overreagerer veldig når jeg sier i fra..
Vi har slitt skikkelig med maten de siste 6 mnd pga at han har vært mye syk, og da hjelper det virkelig ikke at de trør all slags skit i han! Noen som har tips til hva jeg kan si? Jeg har sagt i fra rolig, jeg har kjefta, jeg lager jo alltid niste når han skal dit til og med! Jeg aner bare ikke hva jeg skal gjøre..

Altså.. Jeg mener det ikke er så fælt jeg da.. Han er vel ikke SÅ ofte hos besteforeldrene at det vil ha innvirkning på kostholdet ellers?

Her har jeg gitt beskjed om at så lenge vi foreldrene er der så er det VÅRE regler som gjelder. Men jeg mener også at det er greit å "skeie ut" de gangene ungene er der alene, siden det ikke skjer så ofte.

Så klart er det surt at de ikke hører på deg. Her måtte det terping og terping og terping til, siden det var VELDIG mye mer før, saft på flasker, sjokolade meg her, og is meg der. Men det bedret seg etterhvert, da de selv også så at de spiser like mye frukt, og faktisk koser seg med det.

Så sant de selv setter LITT begrensing på inntaket så mener jeg det ikke gjør så mye at de får litt usunn mat hos besteforeldrene.. Det være seg kjeks eller en sjokolade..
Jeg setter streken ved saft/brus på flaske. DET er uaktuelt..

Hvis hun passer ham ofte syns ikke jeg det hadde vært greit.
Hadde jo ikke fått så mye godt i en evt, barnehage/dagmamma.
Er jo greit når unger er på besøk,  men fast pass/ofte er ikke ok syns jeg.

Føler det kommer til å bli litt sånn med svigers her.
Jeg kommer til å si nei, å så " slapp av, hønemor!"
Men det er min unge, ikke deres. så ferdig med den diskusjonen.
Hvis de ikke kan følge mine "regler" skal jeg evt. finne noen andre til å passe barnet

Jeg forstår deg veldig godt jeg! For vi har hatt(og har det egentlig fremdeles) ganske likt! Det har pågått lenge og guttungen er bare 10 mndr gammel!!

Råd til hvordan du skal håndtere det har jeg dessverre ikke. Det burde jo være nok å gi klar beskjed, men det er det tydligvis ikke alltid! Vanskelig situasjon om du ikke har andre alternativer til barnepass:/

Jeg for min del hater å ikke ha kontroll, og jeg liker ikke å ikke vite hva de putter i han når jeg ikke er der! Både foreldre og svigerforeldre er relativt fornuftige folk, så de gir han jo ingenting farlig, men jeg liker ikke tanken på at en baby skal få is, brus, jus med sukker i, middag som er så sterkt krydret at jeg kjenner det godt, og egentlig alt de spiser på der og da!

Det er ikke synd på en baby om han/hun ikke får søtsaker når andre har det! Om din unge er fornøyd med å få eple, så burde jo det være fantastisk! Det er hvertfall noe jeg vil prøve å lære guttungen opp til! Men det er liksom bare "synd" på de små om de ikke får akkurat det de voksne spiser. Jeg for min del synes jo det er mer synd på guttungen når han har fått mer enn nok, og de skal slutte å gi han og han hyler for han vil ha mer. Ser bare ikke vitsen med å gi snoperier i utgangspunktet!:/

Det skal sies at jeg er ikke hysterisk (som familien nok oppfatter meg som). Jeg lar han smake ørlite grann av forskjellig, bare for å få smake ulike smaker. Men jeg mener at for en gutt på godt under året er det mer enn nok tillegg i kosten (grøt, melk, skive, middag) med fruktpure, frukt, fruktsmoothier, sukkerfrie joghurter ol.:)

Bouncing buttplug skrev:
Altså.. Jeg mener det ikke er så fælt jeg da.. Han er vel ikke SÅ ofte hos besteforeldrene at det vil ha innvirkning på kostholdet ellers?

Her har jeg gitt beskjed om at så lenge vi foreldrene er der så er det VÅRE regler som gjelder. Men jeg mener også at det er greit å "skeie ut" de gangene ungene er der alene, siden det ikke skjer så ofte.

Så klart er det surt at de ikke hører på deg. Her måtte det terping og terping og terping til, siden det var VELDIG mye mer før, saft på flasker, sjokolade meg her, og is meg der. Men det bedret seg etterhvert, da de selv også så at de spiser like mye frukt, og faktisk koser seg med det.

Så sant de selv setter LITT begrensing på inntaket så mener jeg det ikke gjør så mye at de får litt usunn mat hos besteforeldrene.. Det være seg kjeks eller en sjokolade..
Jeg setter streken ved saft/brus på flaske. DET er uaktuelt..

Han er ganske ofte hos mamma jo, de bor 15 min å gå herfra så vi er der på besøk flere ganger i uka. Jeg er ikke sånn helt nazi på ting, han får smake på ting om vi har kake etter middagsbesøk f.eks. Men det er hver eneste gang når hun passe han!
Nå har han vært mye syk dette året, nettopp fått operert dren i øret og venter på time for å se om han trenger å fjerne mandlene og polypper i nesen også. Mamma jobber ikke så hun hjelper meg med å passe han når jeg må på skolen.

Mamma vet jo hvor mye syk han har vært og etter mange halsbetennelser har han fått avsmak på ganke mye mat. Og vi sliter litt med å få i han variert mat, grønnsaker osv. Da ødelegger hun ganke mye ved å gi han søtsaker flere ganger i uka. Nytter ikke om det bare er en kjeks, for han vil ikke ha maten sin hjemme. Men står å peker på kjøkkenskapet og vil kjeks eller noe annet godt.

Hvis hun har han på overnatting en dag i helga f.eks så kan få smake litt og hun kan få være bestemor og skjemme han bort litt. Det gjør meg ikke noe. Men når det blir hver gang så ødelegger hun jo kostholdet hans og vi sliter skikkelig hjemme med det. JEg kjenenr at jeg er så sliten av det, for det er JEG som må ta kampen med han. Og det er ikke så morro med en trassig toåring som hyler og er kjempe sint fordi han ikke får kjeks Men det er hele holdningen hennes jeg syns er på trynet, uff stakkars han får ikke.. Bah

LillianneLie skrev:
Jeg forstår deg veldig godt jeg! For vi har hatt(og har det egentlig fremdeles) ganske likt! Det har pågått lenge og guttungen er bare 10 mndr gammel!!

Råd til hvordan du skal håndtere det har jeg dessverre ikke. Det burde jo være nok å gi klar beskjed, men det er det tydligvis ikke alltid! Vanskelig situasjon om du ikke har andre alternativer til barnepass:/

Jeg for min del hater å ikke ha kontroll, og jeg liker ikke å ikke vite hva de putter i han når jeg ikke er der! Både foreldre og svigerforeldre er relativt fornuftige folk, så de gir han jo ingenting farlig, men jeg liker ikke tanken på at en baby skal få is, brus, jus med sukker i, middag som er så sterkt krydret at jeg kjenner det godt, og egentlig alt de spiser på der og da!

Det er ikke synd på en baby om han/hun ikke får søtsaker når andre har det! Om din unge er fornøyd med å få eple, så burde jo det være fantastisk! Det er hvertfall noe jeg vil prøve å lære guttungen opp til! Men det er liksom bare "synd" på de små om de ikke får akkurat det de voksne spiser. Jeg for min del synes jo det er mer synd på guttungen når han har fått mer enn nok, og de skal slutte å gi han og han hyler for han vil ha mer. Ser bare ikke vitsen med å gi snoperier i utgangspunktet!:/

Det skal sies at jeg er ikke hysterisk (som familien nok oppfatter meg som). Jeg lar han smake ørlite grann av forskjellig, bare for å få smake ulike smaker. Men jeg mener at for en gutt på godt under året er det mer enn nok tillegg i kosten (grøt, melk, skive, middag) med fruktpure, frukt, fruktsmoothier, sukkerfrie joghurter ol.:)

Husker vi var på besøk engang da han var ca 5 mnd, og vi satt og spiste vaffler med krem til, så stapper mamma en skje med krem i munnen på han helt uten videre! Og dette var jo sååå morsomt! Jeg ble så forbanna at jeg tok ungen og gikk. Han hadde ikke begynt å spise noe fast føde enda, ikke engang grøt..

Helt enig i at det ikke er synd i de om de ikke får søtsaker. Man lager jo dårlige vaner for de allerede før de kan spørre selv. Min elsket grønnsaker før, men nå spytter han alt ut igjen desverre.. Og da hjelper det ikke akkurat på at han får søtsaker hver gang han er på besøk. Når han var 11 mnd, så gav mamma han brødskive med nugatti på! Og unnskyldte seg med at hun hadde ikke noe annet pålegg.. Kunne vel heller bare hatt smør på da sa jeg, men neeii stakkars for en kjedelig brødskive det hadde blitt.

Virker som mange besteforeldre tror de kan gjøre akkurat hva de vil, bare fordi de er besteforeldre. Svigermor er heldigvis ikke sånn! Hun skjønner akkurat hva jeg mener og hun er veldig enig med meg. Sambo var mye syk da han var liten, og til slutt var det eneste han spiste skive med nugatti. Noe han fortsatte med helt til vi fikk sønnen vår, da begynte han med vanlig pålegg. Så svigermor skjønner det, men det gjør virkelig ikke mamma!

Skjønner hva du mener med å ha kontroll altså. Alt arbeidet vi legger i å ha et sunt kosthold til barna blir jo ødelagt av andre.

Jmd skrev:
Hvis hun passer ham ofte syns ikke jeg det hadde vært greit.
Hadde jo ikke fått så mye godt i en evt, barnehage/dagmamma.
Er jo greit når unger er på besøk,  men fast pass/ofte er ikke ok syns jeg.

Føler det kommer til å bli litt sånn med svigers her.
Jeg kommer til å si nei, å så " slapp av, hønemor!"
Men det er min unge, ikke deres. så ferdig med den diskusjonen.
Hvis de ikke kan følge mine "regler" skal jeg evt. finne noen andre til å passe barnet

Hun passer han ofte ja, hadde det bare vært en dag i ny og ne så hadde jeg ikke sagt noe på det. Men det er hver gang og han får ikke bare en kjeks heller, han får spise en halv pakke om han vil!

Tror kanskje det er lettere å få svigers til å høre enn sine egne foreldre. De er jo mammaen og pappaen min så de vet jo alltid bedre enn meg virker det som.. Skulle ønske jeg hadde hatt noen andre som kunne passet han, men det har jeg desverre ikke. Svigers bor langt unna og har ingen annen familie her.

Back
Topp