Frusteret

Mamma2011

Første møte med forumet
Hei dere

Føler meg veldig frusteret for tiden. har en gutt på 11 mdr. som ikke sover igennem natten endda. Han våkner fortsat 3-4 gange mellem kl 21 og 8.00 dvs når jeg har lagt mig rundt midnat vekker han meg flere ganger. sån har ahn holdt på siden han ble født. det er blitt bedre enn før men fortsat en del våkne netter.

Jeg ammer ham fortsat og tror det er derfor han holder på sån. Han sover ikke uten pupp så jeg er begyndt at få ham til å sove uten og lykkes med det delvis men ik helt....

I tilleg vil han ikke sitte / ligge i vogna så jeg får ik trillet ture med ham. han skriker og hyler til jeg tar ham op. jeg har ikke trillet med ham i flere måneder bortset fra et par gange hvor det var strengt nødvendigt.

kombinationen av dårlig søvn, trøtthet, ingen trilleture eller frisk luft gør at jeg blir helt utslit. mannen min holder på med skole ved siden af full jobb så han har vært borte en stund. han blir ferdig til juni og da ska han få lov til at være sammen med gutten så jeg kan få meg pauser.

Min mammaperm. har bare vært kaotisk. var ikke med i noen barselsgrupper da helsestasjonen ikke organiserte det og de tilstedeværende mødre ikke viste interesse. Så da blev det lite sosial aktivtet på oss. og så har gutten vekket mig flere gange ila. natten og hans tenner begynte å irritere ham allerede i høsten da han kun var 4 mdr gammel og siden da har han vært grinete med unntak av få ukers pause nu da han har fått 8 tenner.

oveni al dette nekter han å spise så jeg bruker masse energi (som jeg ik har) på å være tålmodig med ham og gi ham maten.

med andre ord er det utrolig frusterende og slitsomt fra morgen til kveld og så begynner nattens utfordringer når han våkner og vil ammes for å sove igjen....

jg er inne i en vond sirkel som jeg må bryte. trenger deres innspill. hvordan har dere klart det?

har iøvrigt forlænget mammaperm. med ulønnet perm. frem til nyttår så jeg hr noe tid på meg for å ordne op i rutinen....

Hei du!

Dette hørtes ikke lett ut!
Vil bare først og fremst si at jeg kjenner meg  litt igjen - min permisjon har heller ikke vært en dans på roser med kos fra morgen til kveld! Så du er ikke alene om det, om det kan være noen som helst trøst;)

Du høres ut som du har vært, og er , kjempeflink! Det skal noe til å holde ting gående når man er så i manko på søvn! 

Ang.søvnen;
- Får han Dentinox? (bedøvelse du kan kjøpe og smøre på tennene/gommene, for å lindre smertene ved tannfrembrudd). Det fungerer her:)

- Har du vært hos kiropraktor/naprapat (kan anbefales) / manuellterapeut? Siden han ikke vil sitte/ligge i vogn heller, er det jo en mulighet at han har en låsning et sted som gir han smerter? Dette kan fikses opp i, om så er tilfellet:) Du kan ta kontakt uten henvisning fra lege! Hvordan er han fks. i bilstol? Hvordan utvikles han motorisk? Et (av mange) tegn på låsninger er at barnet er litt sent ute med å fks.krabbe.

- Ang.å sovne ved puppen. Min gutt har ikke gjort det, men det blir litt samme greia når han har sovnet med tutten i munnen, og at vi har bysset og styrt på med han for å få han til å sovne. I følge helsesøster vil han da under nattens mange naturlige oppvåkninger se at mamma ikke er der med tutten/puppen klar til å få han til å sovne, og vil da begynne å gråte og styre på. Derfor er vi blitt rådet til å prøve så godt vi kan å lære han å sovne  og finne roen selv. Vi har ikke gjennomført noen skrikekur, og vil heller aldri gjøre det, men vi har latt han ligge og kave litt uten å løpe ned med en gang vi hørte et knys. Lagt mange smokker i senga hans, og ikke tatt han opp fra senga, men heller trøstet han ved den, mens vi har sagt "Nå er det natt, nå må du sove".

- Han skal også fint kunne klare å være hele natten uten mat når han er så stor ( i følge helsesøstera mi). Jeg sier ikke at du skal nekte han mat, men du kan jo prøve å kutte ned hvertfall? Og heller tilby han vann noen ganger, så du vet at han ikke er tørst hvertfall.

- Det hjalp også å flytte vår gutt på eget rom.

Antagligvis har du gjort/tenkt på alle tingene jeg har nevnt, men det er det jeg tenker hvertfall:)

Håper for deres del at det kommer seg snart! Når man bare fårl itt søvn blir alt så mye bedre! Da kan man omtrent takle det meste føler jeg!

Lykke til!

Back
Topp