Frukt til baby

• Trådstarter Trådstarter neledam
  • Opprettet Opprettet
N

neledam

Guest
Spiser deres frukt? Får de fruktmos eller "vanlig" frukt?

Min har fått disse fruktmosene til hipp til nå. Men lurer på om jeg kanskje kan begynne å gi frukt som ikke er most? Bananbiter og eplebiter feks? Hva gjør dere?

Vi har fått beskjed om å ikke gi henne for mye frukt. Men hun har fått banan... da holder jeg bananen for henne (hønemor, ja) og så sutter hun på den. Har ikke delt opp i biter. Har ikke prøvd eple, men så lenge biten er stor så er det ikke noe problem. Vil tro det nesten er verre å skjære opp i biter, i og med at eplet må tygges for at det skal bli mykt. Vil tro det er lettere å sette i halsen pga konsistensen. Banan er jo gjerne mykere da. Gir mos av og til, men ikke ofte.

Bananbiter har jeg blant annet gitt i flere mnd. Det er jo så mykt. Melon er også lett å tygge, spesielt vannmelon. Men nå spiser hun eplebiter også. Så hun spiser alt og vil smake på alt:)

Vi har fått beskjed om å ikke gi henne for mye frukt. Men hun har fått banan... da holder jeg bananen for henne (hønemor, ja) og så sutter hun på den. Har ikke delt opp i biter. Har ikke prøvd eple, men så lenge biten er stor så er det ikke noe problem. Vil tro det nesten er verre å skjære opp i biter, i og med at eplet må tygges for at det skal bli mykt. Vil tro det er lettere å sette i halsen pga konsistensen. Banan er jo gjerne mykere da. Gir mos av og til, men ikke ofte.
Ja det beste er å gi store biter de kan holde selv slik at de kan styre selv hvor mye de får i munnen:)

Dersom du googler babyled weaning får du tips om hvordan du kan gi frukt (og annen mat som babyen kan putte i munnen selv). Vi gir pære, kiwi, banan og mandarin i hele biter. Jeg har lest/hørt at eple må kokes, men er ikke helt sikker på hvor lenge man må gjøre det :)

Her får han banan, han holder den selv og spiser. Ikke prøvd annen frukt annet enn i feeder, må kanskje prøve litt mer forskjellig :) fruktmos får han stort sett hver dag etter middag.

Lager egne fruktmosblandinger, noen tykke til mellommåltid og noen tynne som jeg blander grøtpulver i til lunsj. Utenom dette får hun sitte og sutte på store biter av både frukt og grønnsaker, men det er begrenset hvor mye hun faktisk klarer å spise av det. Ikke lett å tygge pære og mango med gommene :) Melon er vel det eneste hun faktisk klarer å spise ordentlig biter av.

Lager egne fruktmosblandinger, noen tykke til mellommåltid og noen tynne som jeg blander grøtpulver i til lunsj. Utenom dette får hun sitte og sutte på store biter av både frukt og grønnsaker, men det er begrenset hvor mye hun faktisk klarer å spise av det. Ikke lett å tygge pære og mango med gommene :) Melon er vel det eneste hun faktisk klarer å spise ordentlig biter av.
Jeg tror jenta mi må ha noen veldig sterke gommer for hun trygger både eple, pære og agurk:o:p trenger tydeligvis ikke tenner hun:D

Gir vanligvis Ellas Kitchen, men hun får smake på vanlig frukt. Brakk seg av most banan, rynker på nesa av eple. Men en klementinbåt var fin å sutte på. Hadde en i hver hånd. ;) blir med suttinga da, klarer ikke biter. :)

Hjemmelagde fruktmoser med havremel eller gryn får han innemellom :) ellers får han frukt i biter som han gnager/sutter på selv :)

Her får han begge deler. Kommer an på hva jeg gidder den dagen mht. gris;) Fruktmos er forøvrig den enste moste maten han gidder å spiser. Middag gies i biter.

Frøkna her eeelllsskkeerr banan. Deler den i fire.

Får også annet frukt delt i biter: mango, druer, melon+++

Hun får også smoothie poser.

Her får han det ganske most enda. Eple i biter ville jeg ventet med en stund til -det setter seg lett i halsen.

Her får han begge deler til lunsj får han most frukt, men får offte noe i hånda og tygge på mens eg lager middag eller noe på kjøkkenet :)

Får smaka det eg eter. Han elskar eple! Da brukar han dei to tenna han har og raspar av eple kjøttet :)

Her får han det ganske most enda. Eple i biter ville jeg ventet med en stund til -det setter seg lett i halsen.

Eg lagar båtar slik at han kan sutte og raspe av litt kjøtt med dei to tenna han har. Elskar det :)

Eg lagar båtar slik at han kan sutte og raspe av litt kjøtt med dei to tenna han har. Elskar det :)
Ja det vil heg tro han elsker ;)
Er litt hysterisk på epler jeg :p
Mellomste fikk en båt da han var på samme alder og den knakk, han satte en bit fast i halsen :o

Ja det vil heg tro han elsker ;)
Er litt hysterisk på epler jeg :p
Mellomste fikk en båt da han var på samme alder og den knakk, han satte en bit fast i halsen :o

Eg helde båten, han får ikkje holda den sjølv - det tørr eg ikkje enno.

Eg helde båten, han får ikkje holda den sjølv - det tørr eg ikkje enno.
Skjønner ;)
Vi har sånn fruktnett da, de er greie å bruke (har bare ikke kjøpt nye nett enda) :)

Back
Topp