Fruas slankedagbok - bli frisk fra pco, høyt blodtrykk og være fin til bryllup i august

ingeniørfrue

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2016
Her sitter jeg, i sofaen småtrist. 20 kg mer på kroppen enn da jeg ble gravid i desember 2015. Jeg møtte mannen i 2014. Vekta var på 69 kg, og jeg var på mitt vakreste. Kvinnelige former, fast kropp, og så ikke minst sunn ut. Kjærestekiloene kom, og vekta viste 82. Jeg tok tak i meg selv, og gikk ned til 78 kg da jeg ble gravid i desember 2015. I svangerskapet ble jeg veldig dårlig. Svangerskapsdiabetes, høyt blodtrykk og bekkenløsning. Dagen jeg fødte var vekta på 100 kg. Jeg bestemte meg den dagen at når småen blir født så skal jeg ned i vekt og føle meg bra igjen... lite visste jeg hvor vanskelig det kom til å være... kroppen min ble en enorm vannballong, og etter fødselen hadde jeg mer vann i kroppen enn i svangerskapet... jeg klarte å komme ned til 93 kg, men etter det har vekta vært jojo. Alt fra 93 til 97 bare på få dager. Nå har jeg vært hos gynekolog og han fant ut at jeg har pco, og det høye blodtrykket og overvekten som har vedvart etter svangerskapet er sannsynligvis pga det. Håper dere vil følge meg videre på min reise! Mitt store mål er å gå ned i vekt til bryllupet mitt i august, men også å bli kvitt pco-en og det høye blodtrykket :)
 
I morgen skal jeg og mannen begynne på c9. Gleder meg! Skal også til legen på fredag og fortelle om gynekologens funn. Håper jeg endelig kan få svar på hvorfor kroppen min er som den er!
 
Masse lykke til!!!!! Skjønner veldig godt at du vil ned endel - både for helsens skyld og for å se/føle deg bedre.
Jeg har gått ned ca 15 kg siden august 16 etter å ha nådd "all time high" juni 16. Har spist vanlig mat men mindre/oftere og gjort mer sunne valg enn før og kuttet mye ned på snop/kaker/snacks etc. Og så har jeg rørt mye mer på meg - både treninger og mosjon. Helt herlig følelse så unner deg den.
Fint at mannen er med, at dere kjører en bråstart med C9 og så håper jeg legen kan gi råd også.
 
Masse lykke til!!!!! Skjønner veldig godt at du vil ned endel - både for helsens skyld og for å se/føle deg bedre.
Jeg har gått ned ca 15 kg siden august 16 etter å ha nådd "all time high" juni 16. Har spist vanlig mat men mindre/oftere og gjort mer sunne valg enn før og kuttet mye ned på snop/kaker/snacks etc. Og så har jeg rørt mye mer på meg - både treninger og mosjon. Helt herlig følelse så unner deg den.
Fint at mannen er med, at dere kjører en bråstart med C9 og så håper jeg legen kan gi råd også.

Så flink du har vært!!! Det er akkurat den følelsen jeg er på jakt etter! Å føle meg vel <3 vi skal også kutte kraftig ned på snop og søtsaker. Men det søtsuget er helt grusomt! Har kjøpt 70% mørk sjokolade, så det demper litt søtsug ihvertfall :) Her håper jeg også det blir mye mer mosjon! Har jo hatt en periode fra jeg ble gravid at jeg er konstant utmattet. Hadde jo hvilepuls på over 130... nå har jeg fått riktig medisiner så nå ligger den på ca 70! Det er helt utrolig :D
 
ImageUploadedByBV Forum1484845143.278457.jpg
Så "lav" hvilepuls har jeg ikke hatt siden jeg ble gravid med C, desember 2015. Jo lenger jeg kom i svangerskapet jo høyere puls fikk jeg, og hadde på slutten hvilepuls på over 130 :eek: Prøvd 4 forskjellige medisiner før jeg fikk den jeg har nå, og endelig så er det en som funker :)
 
Vis vedlegget 216080
Så "lav" hvilepuls har jeg ikke hatt siden jeg ble gravid med C, desember 2015. Jo lenger jeg kom i svangerskapet jo høyere puls fikk jeg, og hadde på slutten hvilepuls på over 130 :eek: Prøvd 4 forskjellige medisiner før jeg fikk den jeg har nå, og endelig så er det en som funker :)

Så bra :)
Jeg synes mandler kan hjelpe mot søtsug - ikke altfor mange da for mye energi i dem men tross alt sunn energi.
 
Så bra :)
Jeg synes mandler kan hjelpe mot søtsug - ikke altfor mange da for mye energi i dem men tross alt sunn energi.

Takk for tips! :* burde egentlig ikke spise mandler for da tenker jeg bare på brente mandler- som er det beste jeg vet :eek:
 
Legetime i dag og fikk klarsignal for å begynne på metformin. Starter med 500, og øker etterhvert til maxdosen 1000 morgen og 1000 kveld. Tok også masse hormonprøver, som skal tas igjen når jeg får mensen.. Lille har blitt syk så vi fikk først c9-boksen i går. Gleder meg til å starte, men håper lille blir frisk så jeg ikke må bekymre meg for han, på tom mage :(

Er utrolig spent på om jeg går ned på c9. Håper!
 
Legetime i dag og fikk klarsignal for å begynne på metformin. Starter med 500, og øker etterhvert til maxdosen 1000 morgen og 1000 kveld. Tok også masse hormonprøver, som skal tas igjen når jeg får mensen.. Lille har blitt syk så vi fikk først c9-boksen i går. Gleder meg til å starte, men håper lille blir frisk så jeg ikke må bekymre meg for han, på tom mage :(

Er utrolig spent på om jeg går ned på c9. Håper!
Lykke til med det hele!!!
 
C9 dag 1: fysj så dårlig jeg taklet det. Ville bare gi opp og trodde jeg skulle dø av matmangel (dramaqueen). Heldigvis er mannen også med, for uten han hadde jeg kastet meg over noe... :p gleder meg til mandagen for da går man over til flere måltider og middag :)
 
C9 dag 2: enn så lenge går det bra. Sov til kl halv 1 :eek: mannen tok kidden så fikk litt søvn så jeg glemte sulten. Da jeg våknet gikk det egentlig veldig fint! Gikk på vekta og den viste 95,6 i forhold til 96,7 i går!
 
Masse lykke til :) Vet hvor vanskelig det er å gå ned dessverre.. Apropos PCO, så vær obs på at den dessverre ikke forsvinner, men at symptomene kan minskes. Bare så du vet det ;)

Anbefaler også å bruke lang tid på øking av dosen med metformin. Her brukte jeg først 1 uke på 1 til 2 tabletter og så 2 uker på å øke til 3 tabletter igjen. Magen min tålte ikke 3 om dagen (var konstant kvalm), så jeg har landet på 2 tabletter daglig.

Etter C9 er en sukkerfri diett med lite raske karbohydrater (hvitt brød, pasta, ris etc) bra. Og spis mye godt fett som nøtter, avokado, olivenolje :)
 
Masse lykke til :) Vet hvor vanskelig det er å gå ned dessverre.. Apropos PCO, så vær obs på at den dessverre ikke forsvinner, men at symptomene kan minskes. Bare så du vet det ;)

Anbefaler også å bruke lang tid på øking av dosen med metformin. Her brukte jeg først 1 uke på 1 til 2 tabletter og så 2 uker på å øke til 3 tabletter igjen. Magen min tålte ikke 3 om dagen (var konstant kvalm), så jeg har landet på 2 tabletter daglig.

Etter C9 er en sukkerfri diett med lite raske karbohydrater (hvitt brød, pasta, ris etc) bra. Og spis mye godt fett som nøtter, avokado, olivenolje :)

Takk for gode tips! <3 jeg gikk på metformin i svangerskapet pga svangerskapsdiabetes, og tålte det ikke i det hele tatt! Fikk syke magesmerter så måtte kutte de ut og passe ekstremt på kosten... men det var ikke lett da jeg var gravid :eek:

Ja, jeg tenkte meg det at symptomene ikke forsvinner helt, men det blir godt med et blodtrykk som er stabilt... og spesielt hvis vekta går litt ned... nå er jeg på dag to, kveld, av C9 og vekta viste 95,2 kg med vått hår. Det meste er jo vann det vet jeg, men er litt tilfredsstillende :D
 
C9 dag 2 kveld: jeg er så suuuulten.... gleder meg så til i morgen og middag :). Disse to dagene har vært utrolig slitsomme.. tror det har vært et enormt sjokk for kroppen... ble uvel og måtte legge meg i to timer tidligere i dag. Men nå føles det helt ok. Gikk på vekta etter jeg hadde dusja, og da hadde jeg vått hår 95,2! Begynte på 96,8. Så det er jo en forbedring :)
 
Takk for gode tips! <3 jeg gikk på metformin i svangerskapet pga svangerskapsdiabetes, og tålte det ikke i det hele tatt! Fikk syke magesmerter så måtte kutte de ut og passe ekstremt på kosten... men det var ikke lett da jeg var gravid :eek:

Ja, jeg tenkte meg det at symptomene ikke forsvinner helt, men det blir godt med et blodtrykk som er stabilt... og spesielt hvis vekta går litt ned... nå er jeg på dag to, kveld, av C9 og vekta viste 95,2 kg med vått hår. Det meste er jo vann det vet jeg, men er litt tilfredsstillende :D

Mitt tips er å forbli på den dosen der magen sier det er greit. Jeg skal egentlig gå på 750 (?), 3 tabletter, daglig men det ble for mye. Tar da 2 :)

Vektnedgang er kjempebra for helsen generelt, men spesielt med dette. Jeg holder på å legge om kosten nå: mindre sukker og andre raske karbohydrater ut, mer proteiner og fett (pluss grønnsaker) inn. Det går som det går, men alle monner drar. Her kommer jeg til å bruke fredag og lørdag som liten juksedag hvor litt godteri, eventuelt litt bakst og et mer spis-hva-jeg-vil kosthold er lov. Tenker 5 av 7 dager i uken er bedre enn de kanskje 1-2 jeg har vært flink tidligere i prøvingen. Gynekologen har ikke nevnt hva slags kosthold som er gunstig, men akupunktøren påpekte det veldig når jeg var der første gangen (og fortsetter "mase" om det hver gang jeg er innom).

Spis mye egg, grønnsaker, hvitt kjøtt (rødt kjøtt skal du ikke ha for mye av), fisk, frukt og nøtter :) Fikk også beskjed om at det er greit å bruke honning som søtning i tillegg til sukrin (sukrin gold og sukrin+ er supert). Skal derfor få laget granola av nøtter og akasiehonning til uken. Jeg drikker for eksempel aldri juice (mye sukker) rent i glass, men lager meg en smoothie av naturell yoghurt, juice og frosne bær i ny og ne. Har også alltid en pose med nøtter og rosiner i lommen med meg ut av huset, samt vannflaske lett tilgjengelig. Drikker litt lettbrus, men prøver kutte dette etter hvert.

Og siste tips - kos deg når det passer. Skal du spise ute med venninner så nyt den maten du vil, bestill gjerne dessert og ta en drink - men ikke la det bli hverdagsmaten. Her tenker jeg unne meg levering fra morgenlevering.no som kommer på døren innimellom - bolle, rundstykker eller kanskje en sjokoladecookie eller 2. Alt med måte ;)
 
Mitt tips er å forbli på den dosen der magen sier det er greit. Jeg skal egentlig gå på 750 (?), 3 tabletter, daglig men det ble for mye. Tar da 2 :)

Vektnedgang er kjempebra for helsen generelt, men spesielt med dette. Jeg holder på å legge om kosten nå: mindre sukker og andre raske karbohydrater ut, mer proteiner og fett (pluss grønnsaker) inn. Det går som det går, men alle monner drar. Her kommer jeg til å bruke fredag og lørdag som liten juksedag hvor litt godteri, eventuelt litt bakst og et mer spis-hva-jeg-vil kosthold er lov. Tenker 5 av 7 dager i uken er bedre enn de kanskje 1-2 jeg har vært flink tidligere i prøvingen. Gynekologen har ikke nevnt hva slags kosthold som er gunstig, men akupunktøren påpekte det veldig når jeg var der første gangen (og fortsetter "mase" om det hver gang jeg er innom).

Spis mye egg, grønnsaker, hvitt kjøtt (rødt kjøtt skal du ikke ha for mye av), fisk, frukt og nøtter :) Fikk også beskjed om at det er greit å bruke honning som søtning i tillegg til sukrin (sukrin gold og sukrin+ er supert). Skal derfor få laget granola av nøtter og akasiehonning til uken. Jeg drikker for eksempel aldri juice (mye sukker) rent i glass, men lager meg en smoothie av naturell yoghurt, juice og frosne bær i ny og ne. Har også alltid en pose med nøtter og rosiner i lommen med meg ut av huset, samt vannflaske lett tilgjengelig. Drikker litt lettbrus, men prøver kutte dette etter hvert.

Og siste tips - kos deg når det passer. Skal du spise ute med venninner så nyt den maten du vil, bestill gjerne dessert og ta en drink - men ikke la det bli hverdagsmaten. Her tenker jeg unne meg levering fra morgenlevering.no som kommer på døren innimellom - bolle, rundstykker eller kanskje en sjokoladecookie eller 2. Alt med måte ;)

Masse gode tips! I dag kunne jeg spise middag så lagde meg eggerøre med brokkoli, løk, litt chorizopølse og med en avokado på siden. Jeg ble SÅÅÅ mett! Kanskje ikke så rart når jeg har vært uten mat i 2 dager haha!

Klarte 15 min cardiotrening i stua også, men det var tungt på tom mage.... men 15 minutter er bedre enn null! Jeg klarer nok mer i løpet av uka med mer energi :D
 
Et tips til å dempe søtsuget er å drikke vann med sitron eller en kopp med te! :)

Det var lurt. Drikker litt sitronvann da det er veldig godt for fordøyelsen min! Det går rett gjennom :p men visste ikke det demper søtsuget :eek:
 
Dag 3 C9: har endelig fått spist en middag! Og det var magisk godt <3 spiste eggerøre med brokkoli, løk, litt Chorizo, litt allaround-krydder, og avokado på siden. Og C har begynt å krype forsiktig, knekker kode etter kode dag etter dag: stolt mamma! ImageUploadedByBV Forum1485179639.337752.jpg
 
Dag 4 C9: rakk ingen treningsøkt da lille hadde feber, og var grinete med en gang jeg la han ned... middagen var blomkålsuppe laget på kraft, lillegran melk, curry, basilikum, pepper, muskatnøtt, vårløk, løk, hvitløk. Kjempegod!
 
Back
Topp