frokostblanding

EmmaT

Gift med forumet
aner ikke hvorfor jeg i det hele tatt spør småen hva han vil ha til frokost og kveldsmat .. for svaret er alltid frokostblanding uansett. er forsåvidt nøkkelhull på den med 92 % fullkorn og så har vi jo ekstra lett melk. ikke får han sukker på heller.

vet ikke hvorfor det "irriterer" meg [:D] tror det er fordi de dumme skålene tar så stor plass i oppvaskmaskinen.

så det er den store dilla her.

hehe...[:)] Eline liker godt cornflakes[:D]
Men det er sant, vanskelig å plassere slike skåler[8D]

Isabelle er veldig glad i "puter" (Havrefras), men det er jo fullt av sukker, også blir de jo ikke mette før de har spist ei hel pakke, så det er sjelden jeg tillater det.

Frokostblanding uten sukker har ikke vært prøvd her, tviler på om det ville falle i smak.

Jentene her er fortsatt veldig glad i grøt de da, Müsligrøt fra Nestlé, og det er jo sunt, så det får de hver morgen. Blir jo skåler som tar litt plass i oppvaskmaskinen av det også da, men egentlig synes jeg matboksene våre mye mer sløsing med plassen inni der. Hele konseptet matpakke er jo egentlig helt feil for meg da.[&:]

du får kjøpe deg noen andre skåler da hehe.. hvis de har kveldsmat blir det sånt jeg tilbyr de.. de liker best den grønne god'dag [;)] (jeg og)
kjøpte havre eller rugfras i dag, godt fornøyd blei han [:)]

ORIGINAL: Snuppe*mor

Her har vi stadig vekk frokostblandingsperioder[8D]
Det går mye i Solfrokost her da, for det spiser jeg av og til. Ikke spesielt lite sukker i den heller, men til tider er vi bare fronøyd med at storesnuppa får i seg mat, samme hva det er[&:][:D]

Nei, den er det faktisk så mye sukker i at til og med JEG liker den![:D]

Jeg skjønner at man kan "ryke" på sånt når man har barn som spiser dårlig, men det er i grunnen ikke noe problem her, derfor prøver jeg å servere mest mulig sunn mat, for å unngå utvikling av dårlige vaner (slike som jeg har[8D]).

ORIGINAL: Glad70

Her har vi stadig vekk frokostblandingsperioder[8D]
Det går mye i Solfrokost her da, for det spiser jeg av og til. Ikke spesielt lite sukker i den heller, men til tider er vi bare fronøyd med at storesnuppa får i seg mat, samme hva det er[&:][:D]

Nei, den er det faktisk så mye sukker i at til og med JEG liker den![:D]

Jeg skjønner at man kan "ryke" på sånt når man har barn som spiser dårlig, men det er i grunnen ikke noe problem her, derfor prøver jeg å servere mest mulig sunn mat, for å unngå utvikling av dårlige vaner (slike som jeg har[8D]).

Vi har desverre noen slike dårlige vaner (f.eks peanøttsmør på matpakken i bhg av og til)[:-]. For øyeblikket syns jeg det imidlertid er greit, for vi har hatt en periode på noen uker hvor hun kom hjem med mer mat i matboksen enn hun dro hjemmefra med, og ettersom hun knapt spiser hjemme, så er vel peanøttsmør på maten bedre enn kun ett måltid om dagen [&:] Åhh, skulle så gjerne ønske hun var like flink til å gomse mat som sin lillesøster[:D]

Det var da voldsomt! Tar hun maten til de andre også da? (hvis ikke jeg vil spise skal søren meg ikke de få heller[8D])

Som sagt, jeg har ingen problemer med å forstå at man kan begynne med usunn mat når barnet ikke vil spise. Her har de igrunnen alltid spist greit, og spiser nokså sunn mat også, så det har ikke vært nødvendig å introdusere usunn mat stil hverdags. Det er igrunnen motsatt her, får de noe som er søtt spiser de dårligere av alt annet resten av dagen.

ORIGINAL: Ihne

Isabelle er veldig glad i "puter" (Havrefras), men det er jo fullt av sukker, også blir de jo ikke mette før de har spist ei hel pakke, så det er sjelden jeg tillater det.

Frokostblanding uten sukker har ikke vært prøvd her, tviler på om det ville falle i smak.

Jentene her er fortsatt veldig glad i grøt de da, Müsligrøt fra Nestlé, og det er jo sunt, så det får de hver morgen. Blir jo skåler som tar litt plass i oppvaskmaskinen av det også da, men egentlig synes jeg matboksene våre mye mer sløsing med plassen inni der. Hele konseptet matpakke er jo egentlig helt feil for meg da.[&:]

DET er jeg enig i.
En dag i barnehagen og jeg på jobb resulterer i en nesten full oppvaskmaskin[&:][8D]
Men nå er jo jeg "boksoman"[:-] Gutta har ofte med seg egen boks til bla kiwi[8D], eller egen boks til "lapper", og da må de ha med små bokser med sukker eller syltetøy i, eller egne bokser til pizza...
Ja.. jeg har MYE bokser.[&:][:D]

Her nøyer vi oss vanligvis med en boks hver.[;)] Jentene har stort sett med seg hhv. ei brødskive og et knekkebrød til halvtre-måltidet. Jeg har med meg lunsj. Egentlig synes jeg alt dette burde vært unødvendig, for jeg synes de burde fått nok mat til halvtremåltidet i barnehagen slik at de slappå spise en "gammel" matpakke. Og jeg synes rådhuskafeteriaen burde åpne igjen snart, slik at jeg slapp å ha med meg mat.[:D]

DET er jeg enig i.
En dag i barnehagen og jeg på jobb resulterer i en nesten full oppvaskmaskin[&:][8D]
Men nå er jo jeg "boksoman"[:-] Gutta har ofte med seg egen boks til bla kiwi[8D], eller egen boks til "lapper", og da må de ha med små bokser med sukker eller syltetøy i, eller egne bokser til pizza...
Ja.. jeg har MYE bokser.[&:][:D]

Her nøyer vi oss vanligvis med en boks hver.[;)] Jentene har stort sett med seg hhv. ei brødskive og et knekkebrød til halvtre-måltidet. Jeg har med meg lunsj. Egentlig synes jeg alt dette burde vært unødvendig, for jeg synes de burde fått nok mat til halvtremåltidet i barnehagen slik at de slappå spise en "gammel" matpakke. Og jeg synes rådhuskafeteriaen burde åpne igjen snart, slik at jeg slapp å ha med meg mat.[:D]

Her får du kun servert frukt i barnehagen, så maten skal holde til frokost og lunsj.[8D]
Selv har jeg med matpakke hver dag[:D] billigst det.[;)]

Frokost medbringes her også, hvis de skal spise der, men i det siste har de spist mest hjemme. Lunsj får de i barnehagen (brødskiver og pålegg vanligvis) og frukt på ettermiddagen, men de fleste barna er såpass sultne på den tiden at de må ha med ei skive eller noe til det måltidet.

Jeg er ikke noe glad i matpakke jeg, hverken å smøre dem eller å spise dem. Ansatte får litt billigere priser i rådhuskafeteriaen da, eller vi gjorde i hvertfall det før den ble stengt ifm. ombyggingen der (for snart to år siden[>:]).

ja matbokser er det som tar størst plas i oppvaskmaskinen [:D] et herk. jeg bruker samme matboks til småen minst 2 dager da. er rask med å vaske den når vi kommer hjem.

og småen har aldri fått sukker på frokostblandingen, så han vet ikke bedre. han har og en periode her hvor han ikke spiser. jeg får fulle matbokser med hjem hver dag. gir jeg han en skive kan han sitte med den i 40 min uten å ta så mye som en bit. prøvd rundtsykker, knekkebrød .. det meste, men han vil ikke ha noe.

ORIGINAL: EmmaT

ja matbokser er det som tar størst plas i oppvaskmaskinen [:D] et herk. jeg bruker samme matboks til småen minst 2 dager da. er rask med å vaske den når vi kommer hjem.

og småen har aldri fått sukker på frokostblandingen, så han vet ikke bedre. han har og en periode her hvor han ikke spiser. jeg får fulle matbokser med hjem hver dag. gir jeg han en skive kan han sitte med den i 40 min uten å ta så mye som en bit. prøvd rundtsykker, knekkebrød .. det meste, men han vil ikke ha noe.

Vi strør heller aldri sukker på, men de fleste frokostblandingene inneholder jo endel sukker da, bortsett fra vanlig havregryn og sånt. Men det er jo ikke noe godt...[&:]

ja er nok en del sukker i denne han har og. men altså hva er det ikke sukker i spør jeg. 

ORIGINAL: EmmaT

ja er nok en del sukker i denne han har og. men altså hva er det ikke sukker i spør jeg. 

Vanlig brødskive med ost, kjøtt- eller fiskepålegg inneholder jo stort sett ikke så mye sukker, men jeg skjønner jo problemet når han ikke vil ha det.

vel, kjøttpålegg inneholder jo altslags mye annet dritt. så det holder jeg og litt tilbake. fiskepålegg spiser han ikke. syns der er noe med alt.

Det skal ikke være lett![:D]

Og nå leste jeg akkurat på vg-nett at frosne grønnsaker ofte er sunnere enn friske på denne årstiden.[:-] Samma det, for de frosne gidder i hvertfall ikke Isabelle å spise. Så da regner jeg med at friske "gamle" grønnsaker er sunnere enn ingen grønnsaker.[8|]

Back
Topp