Frivillig barnløshet

razika

Februar 14
Februar 2014 - Skjult forum
http://www.klikk.no/kvinneguiden/kommentarer/article1632204.ece

Jeg har respekt og forståelse for at ikke alle vil ha barn. Men samtidig synes jeg det er helt på sin plass at man ikke steriliserer unge kvinner. Har selv 3 bekjente som ALDRI skulle ha barn. Alle tre har nå små barn, sent i 30-årene. Jeg tenker at man VET aldri helt 100% sikkert. Hva om man ombestemmer seg...?Opplevelser i livet kan gjøre at man plutselig ser annerledes på ting, det være seg gode eller dårlige. Hva tenker dere andre? :)

Tenker at det må være opp til hver enkelt jeg. Om man tar valget om sterilisering, er det noe man bare må stå for, og evt. Ta på sin egen kappe. Det er trist om de i senere tid skulle ombestemme seg, men det burde være en personlig sak. Men enig i at man ikke bør sterilisere seg når man er typ 18 altså.

Tenker at det må være opp til hver enkelt jeg. Om man tar valget om sterilisering, er det noe man bare må stå for, og evt. Ta på sin egen kappe. Det er trist om de i senere tid skulle ombestemme seg, men det burde være en personlig sak. Men enig i at man ikke bør sterilisere seg når man er typ 18 altså.
Ja, det er forskjell på å sterilisere seg i 30-årene og i f.eks begynnelsen av 20-årene.

Nå vet jeg ingenting rundt prosessen med sterilisering, men vil tro det skal mer til enn en 5 minutters konsultasjon hos fastlegen. Det er vel en prosess de må gjennom for å sikre seg at det er det rette valget, akkurat som de som feks skal skifte kjønn.

Ja, det kan være det endrer seg, men samtidig så må man stå for de valgene man tar. Så jeg vet egentlig ikke hva jeg mener om saken. Nå finnes det jo mye god prevensjon man kan bruke for å ikke få barn, og om uhellet er ute finnes det ordninger for det også, men skjønner også at de som overhodet ikke ønsker seg barn gjerne vil sterilisere seg for å være sikker.

Nå vet jeg ingenting rundt prosessen med sterilisering, men vil tro det skal mer til enn en 5 minutters konsultasjon hos fastlegen. Det er vel en prosess de må gjennom for å sikre seg at det er det rette valget, akkurat som de som feks skal skifte kjønn.

Ja, det kan være det endrer seg, men samtidig så må man stå for de valgene man tar. Så jeg vet egentlig ikke hva jeg mener om saken. Nå finnes det jo mye god prevensjon man kan bruke for å ikke få barn, og om uhellet er ute finnes det ordninger for det også, men skjønner også at de som overhodet ikke ønsker seg barn gjerne vil sterilisere seg for å være sikker.
Det er virkelig ikke store prosessen nei... Og ikke i nærheten av kjønnsskifteoperasjoner.

Eg bad om sterilisering når eg vart lagt inn på føden med twinsa. Der måtte eg signere eit dokument og gi ein begrunnelse for kvifor. Så måtte overlegen signere dersom han/ho meinte det var ok.
Det at eg skulle få barn nr 2+ 3 gjorde at det var ok. Om det var nr 1 hadde ho ikkje signert pga lav alder (28 år).

Signerer. Er så enig... Folk må kunne ta konsekvensen av egne valg :)

Det er virkelig ikke store prosessen nei... Og ikke i nærheten av kjønnsskifteoperasjoner.
Nei, så ikke for meg den var sååå omfattende, men trodde virkelig det var litt mer omfattende enn å bare signere på et papir.

Eg bad om sterilisering når eg vart lagt inn på føden med twinsa. Der måtte eg signere eit dokument og gi ein begrunnelse for kvifor. Så måtte overlegen signere dersom han/ho meinte det var ok.
Det at eg skulle få barn nr 2+ 3 gjorde at det var ok. Om det var nr 1 hadde ho ikkje signert pga lav alder (28 år).
Så det var ingen samtale eller noe? Trodde faktisk ikke det var så "lett". Da skjønner jeg at de ikke steriliserer unge kvinner.

Nei, så ikke for meg den var sååå omfattende, men trodde virkelig det var litt mer omfattende enn å bare signere på et papir.

Så det var ingen samtale eller noe? Trodde faktisk ikke det var så "lett". Da skjønner jeg at de ikke steriliserer unge kvinner.

For meg var det ikkje verre. Kan jo vera noko med den "om, men, dersom" eg måtte ta keisersnitt.
Men veit at dei på Drammen er veldig strenge med sterilisering av damer, i bunn og grunn.

Jeg sparer til sterilisering nå. Er 25 år, har to barn og er veldig ferdig :)

Alle gjør det som er rett for dem, alle har sin historie og sine grunner så jeg syns ikke noen bør dømme andre for de valg de tar uansett hvor feil det kan føles for seg selv :)

( ang de som er frivillige barnløse) Jeg synes det er greit at grensa går som 24 år for sterilisering. (om jeg ikke tar helt feil), men det er en del ting jeg ser som vil koste samfunnet penger, for når de som faktisk er frivillige barnløse (veldig kald tenkning ikke skytt meg) gjør at når de blir gamle så MÅ samfunnet påkostes dem noen å ta vare på dem!

(jeg hvet at det ikke er en selfølge at barn vil ta vare på foreldrene når de blir gamle i dag , men dete r større sjanse for det om du har barn)

finner de ut at de angrer så er det jo som alt annet i livet; " vi velger alle vår egen vei å gå, noen veier kan man ikke snu og gjøre om! "

Men jeg personlig vil ikke synes synd på dem, viss de angrer og vil heller ikke bruke tid på å høre på dem nå om hvor viktig det er å bli hørt, for så interessangt er det ikke.

Jeg synes det er viktigere å fokusere på rettigheter til de som ikke kan få barn pga skader eller andre årsaker som faktisk ønsker seg barn!

Jeg sparer til sterilisering nå. Er 25 år, har to barn og er veldig ferdig :)

Alle gjør det som er rett for dem, alle har sin historie og sine grunner så jeg syns ikke noen bør dømme andre for de valg de tar uansett hvor feil det kan føles for seg selv :)
Men synes du ikke det er to vidt forskjellige ting å sterilisere seg ved 25 år med to barn framfor ingen barn?

g sparer til sterilisering nå. Er 25 år, har to barn og er veldig ferdig :)

Bestemor steriliserte seg etter barn nr tre, som hun sa; "Nok er Nok;)"

Greit å ikke ville ha barn, men syns det er galskap å sterilisere seg i 20årene pga det. :O
Syns det er litt arrogant å tro at man ALDRI I LIVET kommer til å skifte mening. :p litt arrogant og litt naivt.

Men synes du ikke det er to vidt forskjellige ting å sterilisere seg ved 25 år med to barn framfor ingen barn?
Nei ikke om det er noe vedkommende ønsker. Sånn på ordentlig, det mener jeg :)

Jeg har selv aldri hatt lyst på barn, jeg ville steriliseres før jeg fikk noen- men plutselig sto jeg der med positiv test i hånda og var da 3mnd på vei så jeg måtte bare hive meg i det.. Også ble situasjonen sånn at jeg ønsket sterkt at barnet mitt skulle ha søsken så jeg fikk en lillebror til han og :) angrer ikke ett sekund nå som de er her- men hadde ikke førstemann vært ett uhell hadde jeg ikke fått egne barn.
Folk ønsker jo forskjellig, folk er forskjellige, og om noen kjenner at de ikke ønsker seg barn og at sterilisering er rett for dem så er det jo det rette for dem :)

Greit å ikke ville ha barn, men syns det er galskap å sterilisere seg i 20årene pga det. :O
Syns det er litt arrogant å tro at man ALDRI I LIVET kommer til å skifte mening. :p litt arrogant og litt naivt.
Jeg tror det er vanskelig å forstå for de som ikke har stått i samme situasjon med samme ønske :)
Akkurat som at det er umulig for meg å forstå de som hopper fallskjerm fra fjellvegg, eller de som tror på en annen Gud enn meg, eller de som gjør ting jeg mener er høl i hodet å gjøre i forhold til barneoppdragelse :p

Ting man ikke forstår, meninger man ikke er enig i, situasjoner man ikke kan sette seg inn i er det lett å si ting om - men for noen er jo dette det rette :)

( ang de som er frivillige barnløse) Jeg synes det er greit at grensa går som 24 år for sterilisering. (om jeg ikke tar helt feil), men det er en del ting jeg ser som vil koste samfunnet penger, for når de som faktisk er frivillige barnløse (veldig kald tenkning ikke skytt meg) gjør at når de blir gamle så MÅ samfunnet påkostes dem noen å ta vare på dem!

(jeg hvet at det ikke er en selfølge at barn vil ta vare på foreldrene når de blir gamle i dag , men dete r større sjanse for det om du har barn)

finner de ut at de angrer så er det jo som alt annet i livet; " vi velger alle vår egen vei å gå, noen veier kan man ikke snu og gjøre om! "

Men jeg personlig vil ikke synes synd på dem, viss de angrer og vil heller ikke bruke tid på å høre på dem nå om hvor viktig det er å bli hørt, for så interessangt er det ikke.

Jeg synes det er viktigere å fokusere på rettigheter til de som ikke kan få barn pga skader eller andre årsaker som faktisk ønsker seg barn!
Nå er dessverre ikke samfunnet vårt lagt opp til at barna tar vare på foreldrene sine.
Vi kan snu det på hodet: barnløse har gjerne stått i arbeid uten betalte pauser som fødselspermisjon, og har betalt sin del til samfunnet.
Så at disse skal være en byrde henger ikke på greip for meg

Nå er dessverre ikke samfunnet vårt lagt opp til at barna tar vare på foreldrene sine.
Vi kan snu det på hodet: barnløse har gjerne stått i arbeid uten betalte pauser som fødselspermisjon, og har betalt sin del til samfunnet.
Så at disse skal være en byrde henger ikke på greip for meg

Så må jeg først si at Du selv legger opp livet ditt i dette samfunnet slik du ønsker. Så om du ønsker å ta vare på foreldrene dine så er det mulig, det er opp til vær enkelt å legge opp livet slik man selv mener er bedt til det, men det vil ha konsekvenser for andre ting igjen!

men mange som jobber enn å tar barne pausene. selv om de for barn.... Mange som legger opp slik at de drar på jobb selv om barnet er sykt og for familiemedlemmer til å ta barna.

ikke alt er svart og hvit i denne verden. veldig vanskelig å måle at alle som er barne frie jobber mer enn barnefamilier, eller omvendt,

Jeg er opplært til å ta vare på de gamle, de skal ikke stues bort i et hjørne, slik de fleste ser ut til å gjøre, heller skal ikke barns stues bort.... man velger for å føde barn inn i samfunnet er like god dyd som å betale skatter

for uten mennesker er det ingen som kan ta vare på de gamle uansett hvor mye skatter de har betalt gjennom årene!

Og en ting til føder ikke normen barn kan de ikke klage over at vi må ansette folk som ikke kan norsk flytende for å fylle jobber!

Last edited:
Jeg skjønner at man vil sterilisere seg etter 2-3 barn eller flere uansett alder, men syns man bør vente til man er godt over 30 dersom man ikke har noen.
Man kan faktisk endre mening

Back
Topp