Frityrkoker? Ofte bytter du olje?

Lykkepjuska

Elsker forumet
Kjøpte dette for en tid tilbake... Svigers har hatt det noen år, og hun mener at det holder å bytte olje 4 ganger i året.. Jeg synes ikke det høres riktig ut, og stoler ikke på dama som lar hele julemiddagen stå på benken til det er tomt, som gjerne blir 27-28 des.. Da har maten blitt gjenoppvarmet hver dag og satt på benken over natta... Blæh.. Hun presterer også å si at jula av en eller annen merkelig grunn, er tida omgangssyken kommer til henne og hennes familie, og sånn har det vært i alle år.. :-S grøss... Men tilbake til spørsmålet, hvor ofte skal en skifte olje?

Olja bør byttes ofte, ikke sikker hvor ofte da..

Men en viktig grunn til at olja skal byttes ut er fordi når olja varmes opp så dannes det litt kreftfremkallige stoffer. Skjer dette gang på gang så vil det dannes en opphoping av polyaromatiske hydrokarboner. Disse er kreftfremkallige og finnes blant annet i sigarettrøyk, diesel og bensin. 

Derfor ville jeg byttet olja mye oftere enn fire ganger i året for å hindre at konsentrasjonen av disse kreftremkallige stoffene blir for høy.

Stoffene kommer forresten av kjemiske forandringer i olja når den utsettes for så høye temperaturer som fritering krever.

I "bruksanvisningen" til frityrkokeren min, står det at man skal bytte olje etter ca 10 gangers bruk..

Jeg slår et slag for å anbefale active frye!!! Man frityrsteker uten å bruke mer enn maks 1 ss olje hver gang, og alt kan i oppvaskmaskinen. Koster litt, men er verd det. Pommes fritten blir nesten enda bedre i den!!!

Shit, tror ikke jeg hadde tatt matråd fra svigermora di nei! Jeg driver en restaurant og vi skifter olja vår hver kveld, til og med mattilsynet synes at det var "mer enn nok" men har aldri fått noe klart svar på hva de synes er "ofte nok". Her hjemme har vi brukt å skifte det nesten hver gang, rett og slett fordi det kan gå noen uker mellom hver gang den blir brukt. 
Pappa siler sin etter bruk, heller den over på flaske, fyller opp med nytt etter behov og har sannsynligvis brukt den samme olja i 20 år :p 

Hver 14 dag har jeg hørt/lest en eller annen plass.

Du kan se og kjenne det når olja er dårlig. Da får den en sånn ekkel ettersmak.

Kjenner jeg blir kvalm av tanken .....

vi spiser frityrmat ytterst sjelden, men vi bytter som regel olje etter 2-3 gangers bruk... 

etter 3 ganger tror jeg,men spiser det sjeldent...kanskje de får omgangsyka pga ting som gror i maten av å stå ute...skrekk og gru...

Within skrev:
etter 3 ganger tror jeg,men spiser det sjeldent...kanskje de får omgangsyka pga ting som gror i maten av å stå ute...skrekk og gru...

Ja, kanskje det... De forstår ikke hvordan jeg og sambo (etter han fikk advarsel fra meg..) alltid klarer å holde oss friske... Rart det der, synes du ikke? Hihihi...

Back
Topp