Fritt sykehusvalg

Punky84

Flørter med forumet
Hei! noen som vet om fritt sykehusvalg gjelder ved fødsel også? Vi planlegger å flytte til et annet fylke men vil helst føde i det fylket jeg bor nå.. tror dere det er mulig?:) vi flytter bare 5 min ut av fylket så veien til sykehuset er ikke lang.

mener det ja,men hør med legen din!

det går nok fint, men kan hende du må "søke" eller noe..

Går helt fint det. Bare si ifra til legen din så sender han/hun søknad for deg :)

Men hvis det er mange som vil føde der, så vil de som sogner dit få førsteretten.

Er kun ved akutthenvendelser at vi ikke har fritt sykehusvalg her i landet.

Ja, så lenge de har plass :)
Jeg fødte ikke i fylke mitt sist, valgte ikke det nærmeste sykehuset. Og det har jeg ikke tenkt til nå heller :)

Legen min sa at det var igrunn bare å møte opp hvis jeg ikke fikk fødeplass der jeg ville, de kunne ikke nekte å ta imot meg hvis jeg var i fødsel. Var ikke noe jeg hadde lyst å kjangse på.

Krokofant skrev:
Legen min sa at det var igrunn bare å møte opp hvis jeg ikke fikk fødeplass der jeg ville, de kunne ikke nekte å ta imot meg hvis jeg var i fødsel. Var ikke noe jeg hadde lyst å kjangse på.

Det stemmer ikke her i Oslo. Det skjer stadig at de må sende fødekvinner i ambulanse til andre sykehus hvis det er for fullt. Derfor er de veldig opptatt av at man må ringe først for å sjekke om det er plass. Er det fullt så er det fullt.

Rett før jeg fødte var det ei som bare møtte opp på Ullevål uten å ha ringt først. Det var fullt på alle fødestuene og alle jordmødrene var midt i innspurten på fødsler. Ingen kom løpende da hun ringte på i resepsjonen. Det endte med at hun fødte foran resepsjonsdisken. Da er det nok bedre å ha ringt og sjekket på forhånd...

jeg søkte om et annet sykehus enn jeg "hører" til.. jeg sa jifra på første lege time... og får man UL der er man "sikret" plass.. så sant det ikke er overfullt eller noen nasjonal krise...

Back
Topp